Frispel

sedan 2001

Problem med SS

mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
När bollen rinner så autolaunchar spelet ibland. Detta verkar uppstå oftare då det är flera spelare. Och även efter ett tags lirande. Ungefär som att värme påverkar något??:-(
Någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara för fel?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Ok INK

Har du nå bra tips hur jag kollar detta. De är rengjorda och lödningar ser helt ok ut


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Testa att alla fungerar i menyn switch edges under test-menyn.
« Senast ändrad: augusti 14, 2015, 21:01:38 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Allt är ok när jag testar switcharna i menytest. Problemet kommer lite då och då. Oftast då det är flera spelare. Väldigt irriterande. Det var inte så här tidigare??
Jag har också sett att poäng räknas då ny boll startas??

Snälla nån. Jag behöver hjälp.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Om du inte gjort det redan: När du kör switchtestet så var lite milt våldsam mot spelet. Dra lite i kontakterna till bolltrågsoptos och autoplungern. Gör detta både med och utan kulor i tråget. Om matrisen registrerar något har du hittat ditt glapp (håll ögonen på displayen så ser du vilken switch det rör sig om)

Eftersom det bara händer ibland ser nog lödningarna bra ut, men någon glappar ibland tror jag. Att det skulle hänga ihop med antal spelare verkar osannolikt, det skulle väl i så fall vara om det är något fel i mjukvaran.


mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Ok LOP
Tackar för tipset. Ska testa det du säger.


mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Hmm?? Alla optos fungerar som de ska. Har måttligt våldsamt kännt och dragit i all kablar,optokortet,autoplungern. Hittar inget. Men har uppmärksammat att under pågående spel så låter spelet med samma ljud som när man passerar bakom slingschottarna (vet inte vad dessa kallas,..sorry). Detta ljud uppstår även under spel då bollen är på annan plats. Kan det ha ett samband? Nån som vet vad jag menar??

Och när jag spelar på en spelare så händer det att när jag lockar ex boll 2 i Coffin så kickar spelet ut boll efter den registrerats. Borde inte bollen komma från bolltråget?? Det finns ju boll i där?? Hmmm?? Detta tar energi av mig.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Du har något spök med din switch-matris låter det som.
Gå igenom och påverka alla switchar i spelet, under test-menyn switch edges, och se att verkligen rätt switch registrerar, att alla switchar registrerar, och att inte fler än en switch registrerar. Dvs. inget dubbelpling då du påverkar switchen. Notera ner vilka switchar som har problem, samt vad som är felet, så tar vi det vidare från det.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Då låter det som att switchen bakom slingshot (inlane) triggas även när kulan träffar en annan switch. Använd switchtestet för att hitta vilken. Du hör det ganska enkelt genom att de flesta switchar ger ifrån sig ett ljud när de triggas i testet, någon eller några kommer ge ifrån sig ett "dubbelt" ljud. Klipper in en liten guide nedan för att hitta den dåliga switchen, troligen rör det sig om en kortslutning eller en trasig diod. Kolla också så att inget på de aktuella switcharna är felkopplat, att dioderna sitter åt rätt håll och kablarna på rätt plats (jämför med fungerande switchar)

Du kan få hela guiden om du vill, säg till i så fall.

Phantom Switch Closures: a Shorted or Mis-Wired Switch.
It's a strange problem. While playing a game, the ball goes down the right inlane, and the left slingshot fires! Or when making a ramp shot, the game slam tilts. One switch closes, but a completely unrelated event than occurs.

This is a classic problem of a shorted or mis-wired switch. It confuses the switch matrix into thinking something else has occurred. This can happen from an "air" pinball, that bashes an above playfield switch's contacts together, causing a short. This is very commonly seen on say Indiana Jones, un the front right side of the Path of Adventure, where the switche contacts are exposed and easily bent together by an air pinball. This problem can also occur from an improper repair where the row/column wire is wrongly attached to the switch and/or switch diode. Also a bad switch diode can do this too. In any case, the problem switch needs to be found. Unfortunately, it won't be obvious. The switch matrix is confused, so any diagnostics the game provides will be of limited help.

First, try and find the "phantom" switch (the switch that causes something unrelated to happen). Take the playfield glass off, and start a game. Activate the switches with your hand, and find the phantom switch. Once the switch is found, go to the game manual and find the switch's number, row number, and column number. Say for example, switch 53 (column 5, row 3) is causing the phantom closure. Now get the other three switches that make up the "square" of this row and column. First get the reverse switch number, switch 35 (column 3, row 5). Then get the other two switches: switch 33 (column 3, row 3), and switch 55 (column 5, row 5). The switch short will probably be one of these four switches.

For example, if a row wire is attached to the wrong end of the switch's diode, the following can happen: If the mistake-wired switch (#1) is triggered and another switch (#2) on the same column is triggered at the same time, then another switch (#3) on the same row as the mistake-wired switch #1 is triggered, the switch (#4) on the same column as switch #3 and on the same row as switch #2 will also shows as triggered, even though switch #4 wasn't actually triggered. (Wow, that was confusing!) For example, row 3 column 3 (r3c3) is mistake-wired as described above. If r3c3 and r2c3 are triggered simultaneously as well as r3c6, then r2c6 will also show as triggered (falsely).


mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Tackar för hjälpen LOP. Kollar upp detta.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jag hjälpte en kille med problem med att flera/fel switchar som reggade en gång , då hade nån vänt en diod fel på en switch om jag minns rätt ..


mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Alla switchar testade. Ingen reagerade dubbelt och rätt switch reggade varje gång. Startade ett spel och lät det stå med boll 1 i launchläge. Efter en halvtimme hade jag fått ihop 130000 fast ingen har lirat? Sen när jag spelade bollen och drainade så såg jag att poäng även registrerades efter bollen stannat i bolltråget. Jag lät sedan boll två ligga i launchläge en stund och när jag launchade iväg den nån centimeter för att kolla vad som skulle hända så autolaunchar spelet direkt.

Tack flippervänner för alla tips. Bra forum detta. Men det börjar bli dax för en Treo snart. Detta ger mig huvudvärk.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Kolla att isolation mellan myntlucka och slamtilt -switch sitter på plats. Har varit med om switch -registreringar när det blivit kontakt där.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det börjar kännas klurigt nu. Poängen måste ju komma från nån switch som spökar. Det enda jag kan tänka mig är om någon switch är nästan sluten och reggar vid vibrationer, det kan du ju testa genom att dra igång switchtestet och banka och skaka på spelet. Ser dock inte hur det skulle kunna hänga ihop med övriga fel egentligen.

Min kunskap i ämnet är nog slut här är jag rädd.