Frispel

sedan 2001

WCS94 Bootar inte...

Frasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej!

Jag har ett World Cup Soccer som inte startar. De tre led-dioder som sitter på CPU board (WPC-S) märkta: D19, D20, D21 lyser D19 och D21 medans D20 är helt släckt. D19 ska ju slockna och D20 börja blinka vilket det nu då inte gör.

Så här står det i en guide om detta:

"If all connectors are removed led D21 is "on" and the middle led D20 is still not blinking , the ony thing that you can do is to replace the 6809 and/or the ASPIC or change them with those of another board.If that does not help, stops there and hand over the board at a experiented repair man"

Vad tror ni som vet lite om detta, ska jag byta CPU och ASPIC och hoppas på att det är detta som är felet, eller finns det någon man kan skicka hela kortet till som kan byta ut och laga det direkt?

Länkar till en bild på hur det ser ut:



Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Börja med att kolla anslutningar och kablar på cpu-kortet. Ta även och knacka, ganska hårt, på asic chipet. Använd exvis skaftet på en skruvmejsel eller något annat hårt.


Frasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har haft loss kortet och kollat alla anslutningar. Har även dragit ur alla kretsar som går att lossa från sockeln incl. ASIC-chippet och satt dit dom igen. Allt såg väldigt bra ut. Ingen ärj, inga spår efter något som gått varmt mm. Men fortfarande ingen skillnad!!

Vill ju veta om det nu är fel på ASIC-chippet innan jag börjar leta efter ett nytt. Verkar inte vara så lätt att hitta ett sådant och inte så billiga heller!!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

DuNegro

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
  • Stad: Oxelösund
D20 kan väl vara släckt också om 12v saknas eller är "taskig", har du rätt volt på cpu:n? Testa byt 6809 innan asic annars också, lättare och billigare att få tag på.
« Senast ändrad: juni 25, 2015, 20:35:34 av DuNegro »


Frasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Beställde just ett 6809-chip, får se om detta löser problemet!!

Återkommer...


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Ifall D20 inte blinkar kontinuerligt, och du har +5 VDC (Ser ut så på ditt foto.), så borde du precis vid uppstart få en, två eller tre blinkningar på D20. Felkoder beroende på antal blink:

En blinkning: U6/G11 CPU game ROM är trasig.
Två blinkningar: U8 CMOS RAM chip är trasigt.
Tre blinkningar: U9 (ASIC) WPC custom chip är trasigt (pre WPC-S), eller U22/G10 Security PIC chip är trasigt (WPC-S och senare)

U4 (68B09) kan också vara problemet.
« Senast ändrad: juni 26, 2015, 00:41:40 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Frasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo jag beställde ju CPU:n eftersom jag givetvis trodde att det va den som måste va kass då, plus att den kosta bara 50kr.

Men med lite eftersök mm. där det framgå ganska klart att fel på CPU-kortet nästan aldrig beror på fel i själva CPU:n, utan det är något annat som ligger tidigare i ledet som brukar ställa till det. Så när jag sen fick min nya CPU på posten och satte dit den så va det som jag redan visste, ingen skillnad!!

Så istället för att börja multimäta, logic probea, testbänk (nästan) Beställde ett helt kort från "pinballdisplays". Valde ett med enbart ASIC monterad, ROM, security chip och CPU flytta jag över till nya kortet. Sen skruvade jag fast det i flippret igen och nu återstår bara ta high score!

Mycket trevligt flipper f.ö.


Frasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kan tillägga att det gamla kortet är redan sålt!!


Tags: diod display  rom   cpu   LED