Frispel

sedan 2001

Avstängda spel och eftersatt underhåll

JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Efter en längre tids flippertorka i vår stad fick vi för några år sedan ett nytt spelställe med två spel. Två spel blev tre och till slut fyra. Läget såg ganska hoppfullt ut, men med tiden blev underhållet allt mer eftersatt, och nu ser det väl minst sagt mörkt ut.

Scared Stiff har mer eller mindre stått avstängt sedan dag ett. TSPP ställdes dit med slöa flipprar och en trasig garagedörr. Skicket på Attack From Mars var även det rätt dåligt, men Medieval Madness verkade funka relativt bra till en början. Detta förändrades dock med tiden och numera är alla fyra spelen avstängda, inklusive darttavlan som står bredvid.

Ytterligare spel finns på en biljardhall i staden och här ska underhållet ha varit eftersatt redan när man ställde dit dom.

Man vill ju mer än gärna kunna ta ett par rundor flipper när man är ute, men när man gång på gång uppmärksammat operatören genom åren och läget ändå ser ut som det gör känns det tyvärr ganska hopplöst..

Vad gör man?


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Men vilken operatör är det???
Spel som inte funkar henererar ju inga pengar..och tillstånd kostar ju ????
Eller struntar dom i det med?


JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Bra fråga. Spelet genererar förmodligen pengar så länge myntinkastet funkar, men hade antagligen dragit in så mycket mer om det var speldugligt. Personligen så tycker jag att TSPP är ett av de bättre spelen med ett rejält djup, men det förtar ju känslan att vilja spela när så pass vitala delar som flipprar och garagedörr är kass, vilket väl också gör det ganska omöjligt att ens komma i närheten av wizard mode.

Tidigare stod där även ett LotR med halvdana flipprar och en slö ringmagnet, och även i det fallet kändes det väl rätt lönlöst att försöka sig på att nå wizard mode.

Vilken operatören är går att ta reda på med ett klick på SFS. Syftet är dock inte att försöka svärta ner någon, utan anledningen till tråden är istället att se om det finns en lösning på problemet. Spelstället med de fyra spelen verkar ju uppenbarligen vilja ha spel i sina lokaler då man efter alla dessa år inte ersatt dom med några extra bord och stolar, trots dåligt spelunderhåll.

En ny utställare hade ju varit guld värt, men finns det överhuvudtaget någon som ställer ut spel mer rikstäckande idag?

Sen om en ny utställare väljer att ställa dit ett bilspel och två flipperspel så är det inte mig emot. Hellre två utställda flipper i bra skick än fyra i undermåligt dito.


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Jag har inte ens tänkt tanken på att det finns spel utställda här i Trollhättan där jag bor. Ser det bara som oss gamla flippermänniskor håller på med o tycker är kul. ; )

Men ack vad glad man blir när man är ute och stöter på ett flipper!
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
En ide som funkade i Halmstad var att erbjuda sina egna tjänster för utställaren. Men då måste ju någon öppna spelen åt dig för att du ska kunna laga dom.
Stay cool, Daddy-O


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Har inget att göra med ovan spelställen men då jag lite grann hamnat på 'utställarsidan' i flippervärlden kan jag göra följande noteringar:

Har hand om det mesta av underhåll/rep/tömning av spelen på O'Learys i Luleå. Vi har ett trettiotal spel varav ca: 10 flipper, lite beroende på tillgången på andra spel.
Från början (har hållit på närmare tre år där) var jag väldigt noga med flipprarna, då jag anser dem vara kronan på verket.., men iom att pengarna kommer in i andra automater -Basket -Airhockey -Boxboll -Hammare -motorcyklar -skjutare och -bilspel (i den ordningen) så ägnar man (jag) mer tid åt att fixa dem innan jag ägnar mig åt att Attac from Mars inte reggar höger rampskott.. Trist och säga, men så har det blivit. Det kan även vara alvarliga flipperfel=ospelbart jag väntar med att laga  då jag tänker att 'det finns ju andra flipper att spela..'.
Dock brukar jag sätta freeplay på flipper som spelar bra men någon viktig funktion inte funkar -ex. går inte att få igång multibollen- (försämrar inte intäkterna alls) tills det är lagat.

Det här kanske inte har så mycket med trådskaparens fråga att göra då jag inte vet hur mycket andra spel som finns men jag tror att flipprarnas dåliga lönsamhet har med saken att göra.. Sen är det ju så att de som stoppar i en massa tior i flipper är noobies/nostalgiker till medelmåttor, de duktiga spelar ju nästan gratis (men lockar å andra sidan publik och fler som spelar..)

Jämför 2000kr i ett airhockey mot 70kr i ett mediokert flipper och 300kr i acdc under en helg...

Trodde att jag alltid skulle värna flipprarna mest men så har det inte blivit:-(


JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
MRZ999: Det är väl ingenting man direkt tänker på heller ;-)



Tags: