Frispel

sedan 2001

Död spole Lotr

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Behöver idéer på vad som kan vara fel när spolen i bolltråget vägrar fungera.

Bakgrund: Stod och spelade när jag fick syn på rök under glaset i nedre högra hörnet av spelet. Stängde genast av och lyfte spelplanen. Såg att papperet på spole #1 var brunfärgat och den var även varm. Säkring F21 hade också gått. Mätte transistorn Q1 som visade tydliga tecken på kortslutning vilket också förklarade varför spolen gått varm.
Bytte till en ny spole, lödde bort den gamla transistorn och satt dit en ny samt satt i en ny säkring.
Startade spelet men den nya spolen vägrar att fungera. Har provat att köra den från testmenyn samt även via transistortesten FET TPL1 direkt på driver kortet. Får dock inget liv i den. Alla andra spolar fungerar och jag har kontinuitet från spolen till driver kortet. Har också mätt motståndet R1 och den visar korrekt värde 22K ohm.
Vad kan det vara för annat fel när säkringen är hel, spolen är ny och transistorn är bytt?
Quit playing with the clock!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Japp, sitter en 4004 på den. Köpte spolen ny när jag ändå beställde nya STP20N10L transistorer.
Quit playing with the clock!


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Problemet löst.
Eftersom jag hade ström vid spolen och spolen fungerade när jag jordade den så var det tvunget att vara transistorn trots att den var bytt.
Bytte den en andra gång och då fungerade det.
Mao kan man inte alltid vara säker på att nya komponenter är hela från fabrik.
Quit playing with the clock!


Tags: diod kortslutning spole