Frispel

sedan 2001

Bollmotor WCS 94 - sänka hastigheten

borsen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Säter
Hej.

Min bollmotor har gett upp på mitt WCS och blåser säkringen.

Jag har hittat en likanande hos conrad.se, länk till motor

Bytet gick utan större bekymmer men när jag körde igång ett spel så snurrade bollen med en rasande fart.

Så frågan är hur kan man lämpligast göra för att få ner varvtalet på motor så bollen snurrar innan motorbytet?

Idéer mottages tacksamt
Mikael Börs, BRS, 38474


Wargen023

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag är inte elingenjör, men jag hade mätt motståndet över och effekten på motorn och sedan skaffat en potentiometer med ungefär lika stort motstånd som klarar effekten.

Om du lägger till ett motstånd med samma resistans som motorn bör hastigheten halveras, och 3 ggr motorns motstånd ge 1/4 av hastigheten.

Det var i alla fall en idé!


borsen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Säter
Tack, du är säker mer ingenjör än mig :-)

Jag har inte fixat några motstånd än men testad men att sätta en glödlampa på 10 w. Det fungerar så där, bollen snurrar med lagom fart men bollen måste ha lite hjälp igång.

Jag ska köpa en blandning av motstånd från Kjell.com imorgon och byta ut lampan så får vi se om det blir nå bättre med uppstarten av bollen.

Borsen
Mikael Börs, BRS, 38474


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Problemet är att du sänker effekten i rotationen samtidigt som du saktar ner den när du seriekopplar motstånd.
Lösningen på problemet är annan växellåda är jag rädd.


umeuffe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Kanske värt att testa en PWM-styrning, är inte speciellt dyra heller.


borsen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Säter
Här kommer utfallet av problemet.......

Jag fick tag på en ny motor och växellåda på ebay så jag har inte testat era tips.

Tack för all hjälp iallafall :-)

Jag antar att motorn ihop med en PWM-stryning är ett billigare alternativ om man inte får tag på nytt.
Mikael Börs, BRS, 38474


umeuffe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Bra att det ordade sig.
En nackdel med PWM är potentiometern men den kan man ju alltid mäta upp och ersätta med motstånd när man väl hittat rätt hastighet.


Tags: motor