Frispel

sedan 2001

Elkunniga se hit !

WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
Tja har ett world cup soccer -94 Bally som ger mej en stöt som heter duga löser även säkringen i huset.Det luriga är att man kan spela 10-20 spel utan att spelet blir strömförande
(Stod även vid ett tillfälle kopplat men frånslaget och då slog spelhelvetet till och gav mej en väckarklocka säkringen i huset gick då med.Någon på forumet som har en ide eller varit med om detta tidigare?Kan EMI filtret påverka högspänningen ?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Har du kollat nätkabeln ? Inget fulmekat eller felkoppplat på / kring den . Följ till trafon i alla fall ....


WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
Kollade kabeln samt följde den invändigt ser inga skador fram till nätdelen så just därför undrar jag om det kan vara så att EMI filtret ställer till det .Är lite för dålig på el som spökar då det bara uppkommer ibland.Man vill ju inte ta dö på någon eller själv förolyckas.Har nog lite till att ge flippervälden .........tacksam för fler funderingar


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Om går igång av sig självt så kan man misstänka att det är brytaren som det är något fel på. Kanske är det brytaren i sig som är trasig eller någon kabel som har hoppat loss och hamnar där  den inte ska vara.

Det är väldigt allvarligt om du faktiskt får en 230 kyss från spelet vilket du kanske fått iom att säkringen löser. Det skulle kunna innebära att inkommande spänningssladd kortsluter mot jord. Spelets jord är t.ex. kopplad till siderailsen om jag inte missminner mig. Det verkar ju som att du får 230 i dig innan säkringen löser. Om du misstänker att du fått 230 i dig så bör du åka till sjukhuset för att kolla upp hjärtat, tyvärr verkar det vara som så att man får ligga på lite själv för att dom ska ta det EKG som rekommenderas för att säkertställa att hjärtat inte tagit stryk.

Jag skulle rekommendera att du drar ur sladden till flippret och inte sätter i den igen förrän du är helt säker på att felet är lagat.


WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
Tackar för omtanken samt tipset.Spelet stod avstängt och gick inte igång men jag fick en rejäl stöt i mej så jag misstänker att det måste vara ett fel innan brytaren och sladden i väggen.Provar att ta bort filtret och byter sladd och hoppas på att slippa bli grillad.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Hej!

Var det säkringen eller jordfelsbrytaren som löste??
Kolla så att du har kontakt mellan jordstiften på kontakten du stoppar i väggen och jordpunkter i spelet tex vid trafon.
Är uttaget du använder jordat?? Ingen fulförlängningsladd??
Höll du i något annat?? tex spel samtidigt för att få felet??

mate07
mate07


WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
Säkringen på matningen till spelen i flipperrummet.Det är bara det här spelet som spökar,jag stod lutad mot spelet utan att spelet var påslaget i några minuter och plötsligt fick jag ström i mej med att säkringen gick.Då det endast kommer sporadiskt undrar jag om man kan koppla utan att själv vara levande måltavla med att koppla in multimetern eller något annat under en tid?Har ingen fulsladd emellan tacksam för svar eller fler funderingar,


WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM

WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
Trodde att brytaren under spelet bröt hela slingan men det verkar som att det kan komma spänning efter brytaren och orsaka felet


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Det är inte så att sladden är skadad utan att det syns, det du beskriver skulle kunna förklaras av att fasen och jorden kortsluter i sladden, då blir jorden strömförande till säkringen löser ut. Detta är bara en ide, men någonstans måste ju jord och fas kortslutas lite då och då.

Jag är inte säker men nog tusan måste det vara så att båda fas och nolla bryts av brytaren, om jag har rätt så måste kortslutningsfelet ligga innan brytaren om inte brytaren i sig är trasig. Jorden bör dock inte brytas utan bör ständigt var inkopplad. Har tyvärr inget WPC spel hemma längre så jag kan inte kolla.


WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
Tror också på din uteslutningsmetod.Har bytt sladd och upptäckte att jordsladden till myntluckan var av så det är också åtgärdat.Behåller EMIfiltret förtillfället och kör några lir .Skulle det vara fel i spelet borde ju säkringen i nätboxen gå också eller?


WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
Dags att tacka er som varit hjälpsamma guld värt.Blev nyfiken och sprätte upp kabeln och mycket riktigt var den helt eller nästan av.Spelade fint igår och idag resultat 5,7och 5,9 och lite mer också.Trevligt att spela utan att bli grillad.Tack än en gång för all hjälp.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Tags: kortslutning