Frispel

sedan 2001

Svenska Cupen i Flipper 2015

KAIN

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 323
    • Visa profil
  • Stad: Örkelljunga
Kör "Laholm" fortfarande whopper?
KAI #4334   "Quitters never win"


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Kain
Det kan bli så. Nästa tävling är anmäld. Januari var inte det & inte bestämt om det blir så framåt.

Borde inte vara ett krav för att vara med i svenska kuppen?
Att man helst ska hålla 12 tävlingar/år (månadstävling) kan jag tänka mig.
Om kvalet för att kora 2st regionalt ska vara WPPRs, så går det att ordna, men den tävlingen ingår väll i sluttävlingen som egentligen är fristående!?

Att vi nu bara är 2 som har tävlingar, gör att det kan bli tungt att hålla varje månad. Känner vi att det blir för mycket, så är tanken att hoppa nån månad.
Vi gör det för att ha roligt (både anordnare & deltagare) & att fler ska vilja spela flipper. Poäng är inte så viktigt för de flesta, men är ändå roligt för många, särskilt när man varit med ett par ggr.

Vi får se vad som händer. Flera som anmält intresse att kanske hålla en tävling på sina samlingar & då blir det lättare.
(Vi kan ju töja så "Laholmsgränsen" går neråt Ö-ljunga! ;) står ju 2 spel hos Johanna & kanske finns någon mer tokig samlare i närheten! ;) )

Hittills har vi bara haft trevligt folk på tävlingarna & det hjälper till att man vill hålla i fler.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Äsch, jag passerade 100 arrangerade månadstävlingar utan uppehåll nyss - det är väl hårt arbete som håller kroppen ung?  ;-)

Det är inte WPPR-poäng utan 8-5-3-2-1-1-1-1-skalan (vid 8 eller fler spelare) som gäller för Svenska Cupen under månadstävlingarna - alltså en fristående poängsättning. Om en tävling skulle utgå är inte det hela världen, men man kan ju sätta en gräns vid 8 i alla fall.

WPPR för Svenska Cupen utgår sedan vid det lokala kvalet (från 8 spelare) och framåt.


KAIN

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 323
    • Visa profil
  • Stad: Örkelljunga
Aha va kul!
Ifpa håller ju även koll på statistiken spelar vs spelare vilket gör det roligare att spela med whopper..

Ang det andra så får framtiden utvisa hur det blir med det.😉
KAI #4334   "Quitters never win"


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Småland är på, kul idé! Visserligen har vi inte kollat med MSH, men han är säkert på (trots att han är hårdrockare, och det vet ju alla att sådana är märkliga ibland)


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag och min lokal kommer i så fall tacka för sig. Tycker det blir för seriöst.

Potätecupen var en grej BUD hittade på. Sen kom en tårögd INK och ville vara med. Så Borås och Högsbo togs med.

Lokalerna runt om i landet kan väl köra årliga tävlingar? Varför ska lokala tävlingar som månadstävlingar bli nationella?


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Salo:För att det är så in i bomben kul att spela flipper!
The more, the merrier :-)
« Senast ändrad: januari 31, 2015, 13:04:05 av fitzroy »
Matchstick Pinball


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Blir det något med detta?
Vi på LPA är helt klart för. Det hade varit bra att veta så att vi kan ta med februaris månadstävling som poänggivande till Svenska Cupen :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Spela på som vanligt - när det kör igång samlar vi bara in resultaten från IFPA fr.o.m. januari och lägger ihop. :-)



MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag har nu bestämt mig för att ta en paus från arrangerandet av West Coast Månadstävlingar.

Skälen är flera, bla:

-det är lite för många tävlingar i göteborgsområdet, almanackan blir fort full om man ska tävla + alla inoficiella flipperträffar.

-IFPA:s införande regel om 30 dagar. Jag har inget emot en uppstramning med tydliga regler, tvärtom det är bra. Men det passar inte mig då jag inte vill boka upp en månadstävling 4-5 veckor innan. I 10 år så har jag bestämt mig en vecka eller två innan, utifrån när det passar mig.

-Tycker det blir lite för seriöst med månadstävlingar om de ska ingå i ett större sammanhang. Flera av sveriges bästa spelare deltar ju ändå inte i månadstävlingar. Så finalen blir ju lite av amatörernas afton där de kan glänsa. Till skillnad mot andra årliga tävlingar där faktiskt KGB, FL, MAG med fler besöker emellanåt. Men de kanske börjar spela månadstävlingar nu?

-Motivationen för arrangera månadstävlingar är väl inte på topp efter 10 år. Jag var ju med 2004 och drog igång detta med KGB, CAB, LP mfl.

-har fullt upp med trasiga spel och jukebox. Så jag behöver göra en ordentlig genomgång av mina spel för att de ska vara i någorlunda anständigt skick inför en tävling.

Så det är fritt fram för vem som helst att arrangera West Coast månadstävling. Jag har ju sedan en tid kört varannan månad med Möbelgatan. Så prata med MUH & LOP om hur ett upplägg skulle kunna se ut om någon vill driva det vidare.

Jag kanske tar tag i det igen i framtiden.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag tycker inte att man ska ta resultat från tävlingar innan vetskapen om att det kan ge fördelar till Svensk Cupen.

Ett av syftena med SC är väl att det ska bli lite extra att tävla om samt att höja statusen på månadstävlingarna.

Ta nu beslut på detta Inken(SCGD)!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vi i Stockholm har månadstävling imorgon (med 47 anmälda just nu).
Den är poänggrundande då alltså?!
Och hur ser poängskalan ut förresten? Hur många i varje tävling får hur många poäng?
Eller är det helt enkelt de WPPR-poäng man spelar ihop som är kvalpoöängen (som i European Circuit)?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Bra fråga. Jag hade tänkt mig BUDs gamla system (8-5-3-2-1-1-1-1), men det kanske är likt WPPRs i poängkurvan?


Tags: