Frispel

sedan 2001

Hobbyns utveckling Flipper vs Arkadspel

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Måste vädra en tanke som slagit mig i och med diverse trådar kring hur flipperhobbyn och priserna utvecklats genom åren.

Hur har Arkadspelshobbyn utvecklas under motsvarande period?

Jag vet att det finns en hel del medlemmar med ett ben i varje träsk ;-) så det vore intressant att höra. Likheter, skillnader, Prisstegring, tillgångsbrist e.t.c.

:-)


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
arkadspel har väl dom senaste 10 åren utvecklats x5-10 mot flipperspel ungefär, och retro tv-spel kanske x1000.

vad gäller efterfrågan, priser, användare.

flipper laggar lite efter heltenkelt men det tar sig.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Det verkar inte som någon har något mer att tillägga efter svens utläggning :-)

En sak som slår mig är vartifrån folk får alla dessa pengar att lägga på sin hobby. Är ju inga småsummor det rör sig om längre. Ska man ha har 2-3 spel så ligger man ju lätt ute med 50-100k. Även om man skulle få pengarna tillbaka när man säljer så är ju de pengarna låsta där sålänge man inte gör sig av med allt och slutar med hobbyn.

Nåväl har väl fått svar på min fråga även om det hade varit skoj att fått hört fleras åsikter :-)


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Finns det tävlingar i Sverige o utlandet i arkadspel? Världsranking som vi har i flipper?

Jag såg ju King of Kong-dokumentären och den var jäkligt cool. Finns väl någon sida där alla poängnivåer på olika arkadspel läggs. Finns en hel drös som har 100%-poäng på pac-man, men Donkey Kong är väl svårare. Jag är inte alls insatt i arkadspelsvärlden.

Min lekmannakänsla är att arkadspel är mer svårsålda än flipper.
« Senast ändrad: januari 23, 2015, 12:36:50 av agassi1970 »
Stay cool, Daddy-O


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Har nog ett ben i varje träsk. Att retro tv-spel har ökat x 1000 kan jag nog hålla med om men om arkadspel utvecklats mer än flipper på senare år måste dom ha börjat på rejält låg nivå. (Både intresse och prismässigt)
Jag tycker åtminstone marknadsmässigt att det är inte ofta man ser något arkadspel till salu utanför AT och inte så ofta ens där. Flipperspel ser jag dock dagligen och på många ställen.

Användare ligger vad jag har märkt arkad långt efter flipper. Under dom åren jag har haft arkad och flipper finns det i princip ingen som velat spelat arkad när det finns flipper i hallen. Nu har jag väll inte dom bästa arkaden men intresset har inte ens funnits att ta reda på vad som finns.
Är som sagt bara mina erfarenheter..
Winners dont use drugs


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Arkadspelshobbyn verkar vara ungefär lika intensiv som flipperspelshobbyn, om man jämför arkadtorget och sfs.
Och det är väl bra.
Priserna på äldre klassiska arkadspel är som äldre populära flipperspel.

När det gäller halvnya arkadspel så verkar dock priserna dyka i jämförelse med halvnya flipperspel som håller högre begagnatpriser.
Det kan ju förstås bero på att arkadspelen är väldigt utrymmeskrävande.

Jämför t ex ett populärt sega rally med ett populärt williams flipper från samma tidsperiod, så är det en hyfsad prisskillnad.
« Senast ändrad: januari 26, 2015, 04:51:15 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
jag tänker nog ganska globalt i mitt uttalande, i sverige är ju både arkad och flipper relativt små fortfarande, antagligen beroende på vår skeva lagstiftning i ämnet.

finns massor av arkadtävlingar förresten, var ju PAC-MAN SM i sthlm för några månader sen, går att läsa om i de flesta tidningar.
retrospelsmässan brukar alltid ha en arkadtävling också, sen är det mångder med träffar landet över för dom som är insatta.

ställer man en arkad brevid ett flipper och släpper lös allmänheten så vinner ju alltid flippret dock, men tycker inte det är nån indikation på vilket som är populärast, bara vilket som är mest lättilgängligt.

sen är det ju självklart skillnad på arkad och arkad precis som det är med flipper (och retro tvspel), ALLA spel är ju inte guld värda, ett gammalt träkabb med sunkig mame-dator är ju jämförbart med ett slitet 70tals flipper tex.
« Senast ändrad: januari 26, 2015, 13:54:44 av sven666 »


Wargen023

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Vet inget om arkadspel men betraktar flipperspel som undervärderade, känns som att flipper peakade under mitten av 90-talet. Egentligen är det ganska logiskt att 70- och 80-talisterna först nu kan köpa "meningslösa" saker från sin ungdom.

Jag vet att folk i min generation har en mycket stark relation till flipperspel, men få under 30 år har möjlighet att lägga tiotusentals kronor på ett flipperspel. Detta är ett skäl till att jag kan försvara att köpa flipperspel, de lär inte sjunka i pris och jag har roligt medan jag äger dem.

Något som är intressant är att priserna i dollar brukar vara nästan dubbelt så höga, kollar man på spelen jag är mest intresserad av (bally/Willians från 92-96) så kostar alla spel dubbelt så mycket. Att jag kan köpa klassiker som No fear, Fish Tales, WCS etc. för runt 15 000 är otroligt, särskilt med tanke på att nästan vad som helst kostar över 3000 dollar i USA.


Tags: