Frispel

sedan 2001

Med eller utan extraboll hemma?

Ejse83

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: Vällingby
Som rubriken lyder så undrar jag hur ni ställer er till att köra med extrabollar på hemmaspel?

Är själv medlem hos Stockholmpinball och är med på spelträffar där man alltid kör utan extrabollar.

Men kan ibland känna att man kanske skulle testa och köra med extrabollar hemma för att ta sig längre i spelet och en vacker dag klara av alla modes :-)

Vet att det är lite fusk men ändå...hur gör ni hemma?

/ Jimpa
LED for President :)


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
På vanliga spelkvällar & annars så står alla maskiner på fabriksinställningar, ändrar bara; till freeplay, tar bort add a ball & sänker volymen. Tycker det är roligare att maskinerna ger extraboll & random saker, som när de stod ute.

På tävlingar ställs de på tournament mode & de nyare utan extraboll.

Vill man träna för att bli bra på tävlingar är det väll bra att ha tävlingsinställning..
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Det är en smaksak. Om man känner att man vill tävla och få bra resultat kanske man ska köra tournament mode. Strategin förändras då man kanske går på att få en extraboll innan man går på de mer poänggivade sakerna om man har extrabollar på.

För att kunna nå wizardmode eller klara alla modes är det väl helt ok med extrakulor.

Det är absolut inget fusk, däremot är det svårt att jämföra resultat (vilket man ändå inte kan då alla maskiner spelar olika).

Kör du på med extrakulor om det känns bra för dig :-)


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Jag gillar att köra med extrakulor hemma. Det blir roligare då.

Tävlingar är en annan sak.

Man tränar ju på sina flipperskills även med extrakulor. Så även med extrakulor så blir du självklart en bättre tävlingsspelare.
Stay cool, Daddy-O


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
I min lokal hade vi alltid factory innan (alltså med extrakulor på) för att kunna jaga high scores, men ställde om spelen inför tävlingar. Nu är det dock så många spel att pilla med så de får stå i TM hela tiden, såvida inte någon ställer om ett enskilt spel. Dock har det blivit så att high scores nu är tagna utan extrakulor i 95% av fallen så det vore lite fusk att göra som förr.  :-)


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Klart man kör med extrabollar hemma (oftast fabriksinställningen). For min del spelar det ingen roll, men om man har gäster som inte är proffs så kan jag säga att det är en stor utmaning för de flesta att ens få extraboll. Vid något tillfälle hade jag ställt in TM på något spel och när jag förklarade för polaren att han inte skulle få någon extraboll för sin (surt förvärvade) extraboll så övergick den stolta glädjen till ett par mungipor som hängde strax under hälarna.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hemma = fabriksinställning
Tävling = TM utan Xbollar

Enda undantaget som jag känner till är Mats classicstävlingar med extrabollar, vilket är kul då det är udda i tävlingssammanhang.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Ejse83

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: Vällingby
Tack för responsen!

Började köra med extra bollar igår och som cho skrev så är det ju en utmaning i sig att få sina extrabollar (förutom de man får på replay, men det kan man ju justera.)

Så kommer nog köra med extrabollar hemma i fortsättningen nu...
LED for President :)


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Och där är väl nästa fråga..
Skall replay ge en extraboll eller inte? Inte enligt mig. Hade det först, men då blir det ju för långt från hur det "skall vara". ;)


vaargen77

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Fagerås
Jag vill gärna köra med extrabollar för det är ju nåt som är kul att få och det är ju en del av spelet som man annars tar bort ifall man stänger av dessa.

MEN... det får inte bli för många och man ska få kämpa hårt för dem :)

Extraboll vid replay är big no-no för min del.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Extraboll vid replay har jag aldrig köpt. Ofog...
Om inkens liknelse är ofog eller inte låter jag vara osagt... =)


M@rcus

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad

Ejse83

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: Vällingby
Det verkar som att folket är eniga i frågan om extraboll vid replay...Går bort!...och jag håller med. Blir lite för lätt så.
LED for President :)


vaargen77

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Fagerås
För lätt, och alldeles fel.

Hur hade det sett ut om Mike Powell hade hoppat över 9m och blivit belönad med en meter extra bara för det?


Tags: