Frispel

sedan 2001

Veckans överpris!

tomas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Varför inte slå till på ett high speed för blygsamma 17,5k Länk


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Det är väl bara att lägga in alla annonser från blocket i denna tråden då alla vill ha överpriser för sina spel.
Stay cool, Daddy-O


Stoffe

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Min tanke var att den som skrivit annonsen kanske letar sig till SFS och då vore det väl tråkigt om han/hon inte känner sig välkommen när den ser en sån här tråd.

Jag tycker inte att nån är nåt elakt monster och jag har inget emot ironi och sarkasm men det kan vara svårt att tyda för en som inte vet något om den som skriver.

Knypplingsgrabbarna vet jag inget om men om jag får för mig att ge mig in i knypplingens hemliga värld så hoppas jag att jag välkomnas på det forumet.

Däremot gillar jag inte gurkmajonäs, vaniljsås är mycket godare !


Thompa

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Håller med Jonas har nog inte sett ett spel på blocket det senaste året som inte varit överpris enligt mig.
Trist med detta ökande i pris ständigt då det blir mycket svårare för dom som vill börja med hobbyn att skaffa sig ett eget flipper.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Jag vill flyga flygplan, trist att inte min ekonomi  tillåter ett eget flygplan..
Det är ju bara löjligt, bara att inse att priserna går upp. Köpare verkar finnas och
är det på tok fel pris så förblir det osålt. Men många säljs vilket betyder att det är marknadspriserna just nu.
« Senast ändrad: januari 16, 2015, 16:03:42 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Jag börjar väl bli gammal och gaggig :-)

Bra mycket bättre och placera sina pengar i flipperspel än bankernas jävla fonder. Förvaltningsavgiften där är väl densamma som underhållsavgiften på våra spel.
Stay cool, Daddy-O


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Som relativt ny i hobbyn kan jag tycka att den här typen av trådar borde kunna ha sin plats, fast kanske då i något mer nyanserad form.

Vad jag menar att det kanske inte är den bästa av idéer att häckla en person som försöker få ut det mesta möjliga av sin 'ägodel' i en Blocketannons och som kanske inte har koll på 'rimligheten' i priset på ett visst spel.

Däremot tycker jag att det är en fantastiskt bra idé att 'den uppmärksamme och insatte' skapar en tråd här på forumet. I stil med:

Nu finns det en annons på (webbplats + direktlänk) för spelet XYZ där man begär NNNN kronor. Det är i min mening ett övervärderat pris och det borde enligt min bedömning, beroende på skick ligga i prisspannet NNNN- MMMM kr. För att (lista på samlavärde, spelbarhet regler what ehat ever som påverkar prisbilden)

Var på det skulle kunna uppstå en dialog om "spelglädjen/kvaliteten" på den titeln i relation till rimlig prisbild

eller "jag köpte/sålde ett XYZ förra året/iår/en vecka sedan till det här priset som jag fann rimligt"



Ett sådant inlägg ser jag både som konstruktivt och informativt. Dels om säljaren potentiellt trillar in på SFS, Dels för alla som är i köptagen och inte har en hundra känsla för ett rimligt pris för en särskild titel.
Samt den typen av inlägg skulle hjälpa till att bygga en bas för hur "andrahandsmarknaden" ser ut just nu och över tid.


Men det är ju bara mina tankar som relativt ny i sammanhanget. Hobbyn är inte så stor så allt som sammansvetsar & hjälper andra hjälper ju hobbyn på sikt.
« Senast ändrad: januari 16, 2015, 14:11:14 av doodle »
/Micael MIM Magnusson


Wargen023

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Har man inte råd att betala 16 500 kr för spelet så finns alla möjligheter att låta bli. Knappast annonsörens fel och inget att bli upprörd över.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Marknadspris helt enkelt. Alla gillar väl pengar och får man det man begär - fina fisken... ;)

Kapitalism is da shit...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Doodle har ett mycket sunt inlägg i denna fråd?
Skit samma om nån begär hutlösa priser för ett spel om de inte kan marknaden och är rädda att sälja spelet på tok för billigt.
Visste jag inte marknaden, så skulle jag nog göra likadant.

Jag gjorde det motsatta när jag sålde två av mina gamla chevor när vi blev av med garaget i höstas. Jag var lite rostig när det gällde prissättning på mina gamla bilar, jag kollade lite priser och la mig lite under vad jag trodde att jag skulle få ut för min Impala  4dht '65 som jag ägt i 30 år.
Det visade sig vara åtminstone 15k för lågt och jag blev totalt nerringd i flera dar, massor med sms, och maillådan ville jag inte ens titta i p g a anstormningen.
Nåväl bilen blev såld till det pris jag begärde, då jag inte vill jäklas med köpare och pressa upp ett för lågt pris. Jag hade satt det priset och det stod jag för, vilket inte alla säljare på Blocket gör.
« Senast ändrad: januari 16, 2015, 20:12:53 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Bally...om du vill göra samma misstag med flipper...messa mig :p


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
För att då avsluta denna tråd....
Köpte ett HMM enbart för Temat... Hade ingen aning om spelet. Tror jag gav 4500 bara på några bilder och ett telsamtal.
Efter lite(ni som vet så var det lite mer) meck så fick jag allt att lira.
Kul gitarrsolo ...... I 5 minuter.
Spelet har en ramp, bred som få och då ganska lätt.
Skjut där hela tiden tills du får mutiboll och skjut då i .... Rampen. Just det.. Rampen
Lägg då till ett gitarrgnisslande som går hels tiden. 2 timmar senare så rundar du så displayen får börja på noll och hela tiden har du skjutit på ...rampen.
Så ja jag tyckte det priset var lite roligt, likaväl som man ser annonser som är felskrivna på ett eller annat sätt. För att man kanske inte vet att spelet är tex 60tal och raritet när den är gjord kanske på 80talet och gjord i över 10000 ex. Superfin spelplan och man ser på bilder att det är skador och slitet både här och där. Allt funkar 100 bara att sätta in sladden och ena flippern är borta... Exemplen är många
Så mitt riktpris på HMM kanske 5000:- om du nu bara ska ha det att titta på. Ska du spela så max 4000:-
Blev annars en lite "kul" tråd. Lite snack under flippersnack passar väl.
Sonar du som har varit inne ett par gånger.. Kul och se ditt namn igen. Lås denna tråden så slipper folk irritera sig mer.


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad

webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
Stoffeet blir ju lite knasigt när folk begär mega money för något som är värt ca 1/5 del av priset, och det roliga faller in när dom inte har en susning  


Skulle du tycka samma sak om nån sålde ett MM för 8000kr?
Eller refererar denna åsikt bara till överpriser? Jag antar att de båda är lika komiska, eller?
« Senast ändrad: januari 17, 2015, 01:18:54 av webdiddy »


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Hade det funnits ett MM för 8000Kr så hade jag aldrig hunnit se den annonsen innan UBB redan ringt,köpt,betalt,hämtat spelet... ;-)
Det är inte för inte, han kallas flipperhandlarnas Lucky Luke!

Dom flesta affärer i flipperkretsar görs upp i det tysta mellan flippervänner utan annonser tror jag.

Svaret på din fråga: Hade förmodligen trott att det var ett bedrägeri försök,och således inte alls kul om någon stackare faller i den fällan.
« Senast ändrad: januari 17, 2015, 09:48:30 av fitzroy »
Matchstick Pinball


Tags: