Frispel

sedan 2001

nybörjare som önskar hjälp!

hansliljeberg

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
  • Stad: trelleborg
helt nu inom flipper och önskar hjälp precis så som rubriken lyder,
har ärvt ett flipperspel "medusa" från 1971 om jag inte har helt fel för mig och har ett problem när jag startade upp detta flipper efter ett antal år. när man spelar spelet fungerar väl allt till 90% (förutom vissa lampor och det jag inte vet om)förutom när spelet är spelat och kulan hamnar i sidorna eller mellan flipprarna så händer inget efter det, alltså en slutsumma och boll nr 2! helt död spelet är fortfarande igång men inget händer.
som sagt är behov av hjälp med detta om det är någon vis och snäll människa kan hjälpa mig

Med vänlig hälsning

Hans Liljeberg


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Hej

Medusa är ett häftigt spel!
Kolla batteriet på MPU kortet. Börjar det läcka så får du problem. Det har troligen inget med felet att göra men mer än hälften av äldre spel jag köpt har haft syraskadat kort. Ser det misstänkt ut så klipp bort det med en gång!

Troligen känner ej switchen att kulan har runnit. Tror det är switch 8 ( på sidan 18 i manualen).
Lyft upp spelplanen & kolla så det ser rätt ut.

Du kan också köra self test som det står om på sidan 13.

Har du inte manualen så ladda ner den här:
http://www.ipdb.org/machine.cgi?id=1565

Är där dålig kontakt så ta en papp bit & t-sprit & gnugga mellan kontakterna.
« Senast ändrad: januari 13, 2015, 20:24:28 av Leif »
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


hansliljeberg

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
  • Stad: trelleborg
ska kolla detta med en gång efter jag har laddad ner manualen och lokaliserat detta.

Med vänlig hälsning
hans


hansliljeberg

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
  • Stad: trelleborg
som sagt är helt novis inom detta så du får ha lite tålamod med mig!

hittat mpu och batteriet är väl på sin gräns till att börja läcka kanske.
hur byter man ut det? kapar det och löddar ditt nytt? och hur vet man vad man ska ha för nytt batteri alltså sort.

har lyft på spel planen och kollat , allt ser enligt mig helt ok ut.

och precis som du säger måste de var switchen som inte känner när kulan runnit ut, för den matar ju fram kula ett.

förstår inte manualen vet inte hur man gör ett self test på nr 8 outholet som det står i manualen.

så hjälp mig gärna lite till! ;)

Med vänlig hälsning
hans


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Originalbatteri har nog bla P4P. Du kan sätta vanlig batterihållare från tex Freeplay men då får du sätta en diod imellan så inte batterierna laddas. Sök lite på nätet så hittar du.
Tar du bara bort batteriet så sparas inte highscore, så det går ganska bra utan det också (bättre än batterisyra på kortet..)

Tänkte att du kunde kolla när du tryckt 5ggr på knappen (efter ljud testet) om switchar reggar. Ta bort kulan & återställ droptargets. Tar du på en switch så ska det blinka ett nummer i displayerna. (troligen 8 för runnen kula).

I selftesterna innan så kolla att lampor, spolar, displayer & ljud fungerar.
Skriv upp vad som inte fungerar & försök fixa det.

Nu var här dåligt med elschema i manualen på internet. Saker hänger ihop. Om inte switch 8 funkar så kan det tex vara för att dioden eller motståndet på switchen innan i slingan, är sönder.

Jag hade lossat & satt dit kontakterna på kretskorten, kan vara dålig kontakt. Leta upp kabeln som går från switchen till kortet & mät att du har kontakt, mät också vid switchens kontakter att där blir ordentlig kontakt när du påverkar den. Kolla också med kula (inte säkert att kulan trycker lika långt som ett finger..)

Möjligt att de lite duktigare här på forumet, hittar fel i det jag skrivit. Rätta mig gärna!
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


Tags: