Frispel

sedan 2001

Trist utveckling knappast bra för "sporten"

iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Med risk för att öppna en "Pandoras box" här:

Jag ser många annonser, framförallt här och på andra ställen där det inte finns något pris utsatt på spelen. Har man ett pris utsatt så är tilltaget rent löjligt, jag ska inte nämna några speltitlar eller annonser här nu.

Det kommer att tillsammans med Sterns prisutveckling döda denna sport på sikt eftersom bara riktigt hängivna entusiaster kommer köpa spel även begagnat då alla "vi entusiaster" vill ha ut så mycket pengar som möjligt hela tiden... Begagnatmarknaden lär minska betydligt dessutom allt eftersom alla spel blir "dyrgripar".

De få spel jag sålt har jag inte tjänat en spänn på egentligen, snarare repat och lagt ut reservdelar och haft glädje av dem ett tag innan nästa ägare fått tagit vid.

Eller är det bara jag som reflekterat över detta?


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Har märkt att köp/sälj marknaden verkar ha ökat rejält på sistone både här och på andra ställen vilket talar emot det du säger. Antingen säljs inte spelen till dom priser du associerar till eller finns det gott om potenta köpare ändå.

Har efterfrågat förut (nu är det inte riktigt läge) en kurva över nya medlemmar/år. Tycker det verkar som om intresset är på väg upp igen.
Tycker även möjligheterna att göra äldre spel attraktivare har ökat vilket jag tror också påverkar och gör att yngre generationer lättare får upp ögonen för spelen.
Winners dont use drugs


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Håller med liljekvist och kan tillägga att sen jag köpte mitt första 1999 så har det varit upp o ner. Ibland mycket till salu o vissa perioder inget alls nästan men priserna har hela tiden ökat. 1999 kunde jag köpa 2 st afm för 17500kr st vilket jag idag ångrar bittert att jag inte gjorde. Enligt pinball news årskrönika ökar "sporten" med fler tillverkare. Fler utställare o fler turneringar..globalt sett då. Kollar man att köpa från tyskland så ligger ju sverige rätt bra till. Sen kan man ju alltid önska att alla spel var billiga men köparna som betalat mycket lär ju sällan vilja sälja för mindre för att glädja vissa. Otroligt trött på idioter som mailar en o frågar om man är full eller idiot för man tar ett visst pris för ett spel. Det är säljaren som bestämmer pris o ingen tvingar någon att köpa. Om man inte har råd kanske man ska kolla på andra hobbys...som avslut kan jag ju säga att någon får gärna sälja afm till mig för en spottstyver ;)
« Senast ändrad: januari 08, 2015, 23:00:29 av ADA »


Wargen023

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Har precis börjat spela flipper igen efter att inte ha gjort det alls på 10-15 år, och som en följd av detta tvingats bli ägare till ett eget spel då det i princip inte finns några i offentlig miljö längre.

Jag tycker det är märkligt att marknaden dog så snabbt, alla över 25 år har en relation till flipper och  alla jag berättar för att jag köpt ett flipper blir VÄLDIGT intresserade. Att man kan få klassiska Williams- och Ballyspel för 15 000 kr tycker jag är väldigt prisvärt, med tanke på antal tillverkade spel bör priserna öka.

Något som slagit mig är att priserna är extremt mycket högre utanför Sverige, på amerikanska och engelska ebay kostar vilket spel som helst motsvarande 40 000 kr.

Man får vara nöjd om man kan ha roligt och sedan få tillbaka pengarna vilket inte gäller för någon av mina andra mina hobbies, men jag tror även att det kan vara en skaplig investering rent ekonomiskt.

Ser inget problem med stegrande priser, tvärtom vore ökad efterfrågan på spel något positivt. Det borde även finnas enorm potential i att renovera och exportera flipper från Sverige för den som inte bryr sig om sporten som sådan.


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Är ju stora skillnader på samma spel. Även om dom är "shoppade" båda 2.
Byta gummin, polera spelplan, polerade kulor etc. Räknar väl jag som normalt underhåll.... På sin höjd fönstershoppning.. ;-)
« Senast ändrad: januari 09, 2015, 15:08:47 av ubbla »


Tags: