Frispel

sedan 2001

Sega apollo 13 strömförande!?

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Va fasen. Haft spelet 1 vecka o känner mig lite halvlurad :(
Om jag spelar o tar i något annat under tiden jag håller på flipperknapp o lockbar så får jag kittlingström i mig. Har tagit i mitt t2 lockdownbar när t2 varit avstängt samt min sons kind o känt ström i mig :(.
Spelet har osså ett annat problem jag upptäckt o vet inte om de har med varandra att göra. Det har 3 gånger startat om när jag spelat på en vecka o läste på pinwiki att det kan vara dålig hållare till romen på kretskortet.
Men det kanske har med det andra o göra?
Känner mig lite lurad minst sagt :(
Är strömmen farlig så jag kan dö av den eller är det lugnt på den biten?
Känner ju inget när jag bara rör spelet o inget annat.
Gissar väl på jordfel!?
Hur fasen ska jag säkra upp spelet?
« Senast ändrad: december 28, 2014, 14:25:26 av ADA »


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Kittlandet är jordfel , kolla nätkabeln som förstagrej ..


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad


Va fasen öppnade upp det...4 kablar inte kopplade till något varav 2 i höger nederkant ligger på strömboxen. 4 kablelbunter som inte är kopplade o ändå fungerar spelet förutom strömmförandet. Ska kolla strömsladden. Om den ser bra ut tror ni det kan vara de sladdarna som ligger på strömboxen?
Är den kittlande strömmen farlig?


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Hrm hittade denna som låg på strömboxen..han som klampat om denna tyckte tydligen att kablarna kunde sticka ut utan plastskyddet :(



ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tog väck den från strömboxen men strömförande ändå. Om strömsladden ser ok ut ska man byta hela sladden då just in case?


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Precis som Larsson säger, har du jordade uttag till alla spelen? Annars får du det problemet.. Har du det mät att jordingen fungerar i spelet/en.
Winners dont use drugs


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Du har spelet anslutet till ett jordat vägguttag?

Om inte testa att vända kontakten du sätter i vägguttaget ett halvt varv, detta har funkat för mig när man tvingats att köra något spel på ojordat vägguttag.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tror jag har jordat då jag inte har problemet på något annat av mina spel. Dock sitter de andra i en annan förgreningsdosa än denna. Ska testa byta. Dock har jag jordfelsbrytare så borde ju vara att de är jordade men blev osäker. Elektrikern kanske bara jordade de nya han installerade i huset. Hur mäter jag jordningen i spelet?
Kollade på kablen igen o hittade att det yttersta lagret på ett ställe var uppe dock inte längre ner än så. Är det farligt o "testa" kittlandet?


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Bytte uttag till de andra o testade. Fick inte kittlandet :) får väl se om det kommer igen. Verkar som det var det ju :)
Tack för hjälpen :)
Efterfråga. Kan detta varit något som orsakat att spelet startat om någon gång?
O är/kan kittlandet vara farligt?


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Tror inte det har påverkar spelets gång.
Hade den spänningen varit farlig du fått i dig hade du troligen reagerat mycket starkare. Men du kan ju få andra problem och då är det ju säkrare att ha spelen korrekt jordade.
Be din elektriker kolla dom andra uttagen också.
Winners dont use drugs


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Kittlandet är inte farligt.

Reset-problem finns en klistrad tråd om längst upp i hårdvaru-forumsdelen.
Stay cool, Daddy-O


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Kittlandet kommer av att det sitter en filter på nätspänningen i spelet och det filtret använder sig av jord.
Om spelet inte är anslutet till jordat uttag kan man få lite pirrande i fingrar etc. Testa gärna med en stationär dator kopplad i ogjordat uttag samma sak där.


Tags: