Frispel

sedan 2001

MS Frankenstein: Creature rör sig inte

Zoda

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
Hej

Undrar om någon kan bistå med lite tips och trix kring ett MSF där huvudet på monstret inte rör sig.
Det gamla styrservot Futaba S148 hade packat ihop fullständigt i kugg, fick tag på ett nytt för 119 kr på Kjell. pirat servo

OBS: Detta var en pirat Futaba S3003, som iofs skall var en ok ytbytesservo.

Vid uppstart av spelet så rör sig motorn c:a 30 grader medsols vid varje strömpåslag. Jag har lött om alla lödpunkter på styrkortet och även bytt ut 1000UF elektrolyten. Vid strömpåslag så blinkar dioden under ett par sekunder, såsom jag uppfattat enligt andra forum är korrekt beteende för styrkortet som sådant. Vilket får mig att tro att problemet kan ligga längre bak i kedjan.


Det märkliga är att om jag tar loss kabelkontakten för motorn och duttar lite försiktigt med kontakten så rör sig servot lite.

På Elfa säljs PIC16C56 för typ en 20:a, men man måste väl ha själva ROM:et, med styrlogiken.. Någon som har utrustning för bistå här? Jag har inte ROM:et och jag finner det heller inte till salu någonstans.

Spelet fungerar klockrent i övrigt utan några som helst andra funktionsstörningar/beteenden osv.

Tacksam för hjälp!

mvh

/Michael


Zoda

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall

granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Jag har själv samma spel, utan problemet. Menar du alltså att man måste hitta exakt samma servo för att få ihop det? Skulle man kunna ta dreven från det nya servot och sätta dom i det gamla t.ex

Vore intressant att veta hur du löser det. Spelet är väl rätt ovanligt misstänker jag.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Kan väl berätta att jag bytte en servo på mitt Frankenstein för 10 år sedan. Köpte en enkel variant från en hobbyaffär. Min var inte pinkompatibel mot den gamla däremot.
Jag fick skifta 2 kablar för att få den att gå ok.
Vet inte om detta är ditt problem men om du får schema på den nya kan man jämföra med schemat i manualen och se så att det stämmer.

Mate07
mate07


Zcary1

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
  • Stad: Upplands Väsby
Jag bytte servo i ett Frankenstein för nått år sen, samma där - drog till Hobbex och köpte ett nytt, och passade på att ta ett lite mer tåligt.

Två kablar behövde skiftas, sen snurrade det på bra igen.


Zoda

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
ALIVE - ALIVE

Nu har jag äntligen fått igång huvudet!

Har nu bytt CPU kort till ett http://rottendog.us/MPU004.html som jag beställde från big daddy Enterprises. Tog c:a en vecka att få hem, OBS moms/tull tillkommer.


Tags: diod  cpu