Frispel

sedan 2001

whirlwind pinball missing

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Har 2 luriga fel:
1: Får upp pinball missing 95% av gångerna jag startar spelet. Låter jag det stå ett tag stattar det. Men då och då när kula 1 eller 2 runnit ner så spelas slutmelodin men ingen nytt händer.
2. Ibland (rätt ofta går säkringen för det uttaget som spelet sitter i. Dvs jordfelsbrytaren går inte bara säkringen. Detta hände inte när spelet stod hemma hos mig men ställt det på farsans jobb o där händer det. Vad kan det bero på? Ha nått att göra med fel 1?

Den säger samma om ball 2 fast annat nummer.

Gissar på att det har med dessa att göra?

Isåfall beställer jag 3 nya switchar :)
Kanske jordfel i coindoren? Men om detta var jordfel skulle väljordfelsbrytaren gå av?
Kan det vara så att 10 säkringen inte räcker till?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fel 1:
Gissar på ett glapp någonstans eftersom det kommer igång efter ett tag. Antingen i någon lödning, men jag skulle i första hand böja till switcharna i bolltråget så du ser att de reggar ordentligt.

Fel 2:
Sådär är det med alla spel i samma ålder, och även DE-spel. Säkringen i väggen är för snabb. Det går att löda dit en sådan här där strömmen kommer in i spelet (före transformatorn) har jag hört.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tack :)
 Fel 1: vet någon vad det är för switch? Hittar inget direkt på de svenska eller tyska reservdelssidorna.

Fel 2: Löser man det annars med att ändra till trög säkring eller säkra upp det till 20A. Eller amperen kvittar är det snabbheten på säkringen som gäller?

Lödda vetifasen då det är en vad verkar stängd plåtbox sladden går in i ( spelet är från tyskland från början vet inte om de svenska har plåtboxen) :(
« Senast ändrad: december 11, 2014, 17:08:16 av ADA »


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Gör en switchtest för att se om switcharna för kulorna reggar som de ska . Gör de inte det så böj till metallblecket lite så ordnar det sig nog .


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Manual finns här om du mot förmodan skulle behöva nya switchar.

När det gäller fel två kan det funka att byta till tröga säkringar i väggen. Byter du till 20A-säkringar kommer de inte smälla när du startar spelet, men risken är ju att huset brinner upp istället. Så kolla med en elektriker innan du ger dig på det.

Plåtlådan ska nog gå att skruva bort, det är nog i så fall den enklaste lösningen. Efter säkringen, innan tranformatorn ska den sitta


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tackar :)
Finns det nån guid på sånt?
Lödda på den alltså?
Vad ska jag googla efter?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det här var det fullständiga tipset jag fick:
Citera
Hittade till slut det NTC motstånd som jag använt i mina Systen 11 spel med gott resultat så att inte säkringarna går.
Elfa Art. no: 60-290-17  2,5 ohm klarar 11A. Fungerar även med 60-290-18.
Lödas in i serie med inkommande fas innan trafon men efter säkringen. Får plats inuti plåtlådan.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tusen tack
Wow har aldrig stött på detta vilket innebär att jag måste ha trög säkring hemma ju :)


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tydligen är automatsäkringar väldigt snabba för det mesta.



ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Så nu har de bytt säkring till 13b. Strömmen går fortfarande ca 50% av gångerna jag startar spelet.
Pinball missing kvar även ifall det försvann en stund idag när jag höll på men det kom sen igen. Satte multimetern på piptest o höll över microswitcharna i outlanen o fick pip. En var dock lite brusigare pip men ändå pip. Inget direkt o justera på microswitcharna. När kulorna ligger där så är de till o när jag lyfter kulorna är de uppe. Några förslag?
Ska jag köpa nya switchar ändå ?


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Testade lite till..drog ström från annat ställe o funkade. Körde switchtest o markerade nu på en av switcharna.körde manuellt test på den o fick inget utslag. Så även om det pep med multimeter så verkar det onekligen som den är sönder :(


Fredrik

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Furulund
Säkringsproblemet kan vara att du har en B säkring, 10C säkringar klarar mer startström.

B = Löser ut på en kortslutningsström ca 3-5 ggr märkströmmen.

 C = Löser ut på en kortslutningsström ca 5-10 ggr märkströmmen.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tack
Strömmen är löst nu.

Ang pinballs missing bytte jag switch till min t2 switch o funkar inte om jag kör switch edge test. Kan det vara dioden som sitter i ena flärpen på switchen till vad jag fattar är jord i en skruv i spelplanen?


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Dioden heter central 1n4001 när jag tog multimetertest på den med diodtest vick jag ett värde på 694. Kan switchen verka död om dioden är kass?