Frispel

sedan 2001

VPCabinet?

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tänkte bygga en cabinet med 2 datorskärmar. En 24" till spelplanen samt en 19" 4:3 till bakboxen. Tips till guider hur man börjar och vad man behöver. tex hur man bygger flipperknappar som fungerar till en stationär dator man lägger inne i cabinetten. Kan man använda 4:3 bakskärmen för att dela den så både bakbilden samt dmdn är där?
Hypespin, Vp ska jag väl ha. Är det någon mer programvara jag behöver?
Tacksam för svar
Mvh
Andreas


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Skulle rekommendera pinballx istället som frontend då det är mycket mer användarvänligt men minst lika bra. Går utmärkt att använda samma skärm för backglass och dmd.

För att få knappar osv att fungera behöver du något kort att koppla knapparna till typ det här, vet dock inte om den sidan är så bra att beställa från då folk har haft problem att få leveranserna därifrån ibland.

http://www.arcadegames.se/sv/produkter/io-kort/arcadecontroller-usb-to-pc-or-ps3-1.html


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Nice :)
Tack :)
Det var ju ett bra kort. Hittade ipac men detta var ju sjukt billigare så får väl chansa att de levererar till en :)


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
behöver man någon speciell programvara för att fixa dmd och bakbilden på samma eller gör man det i pinballx?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Arcadegames har tyvärr rykte om sig att inte vara så himla aktiva vad gäller att sköta shopen , men jag hoppas jag har fel den här gången ...


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad

dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
dmd osv fixas genom visual pinball, jag skulle nog rekommendera kolla upp b2s backglass och använda såna


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
På vpuniverse.com finns svar på alla dina frågor, och mycket mer. Bra guider också, kör b2s. Jag kör hyperpin och det är lite pyssel med det men det går. Finns all info på vpuniverse om hyperpin också. Jag vet inget om pinballx så det kan jag inte uttala mig om.
Vilket kort du använder för omvandla knapptryck till "tangenter" är inte så noga. Ta ett billigt. Tänk på att hyperpin och Visual pinball inte har riktigt samma knappuppsättning.
Ta ett bord i taget, få det att funka som du vill istället för att slänga in hundra bord och hålla tummarna...


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Håller fullständigt med om att ta ett i taget, kvalitet före kvantitet är klart bättre i det här fallet.
Jag har nog fått den mesta infon jag behöver från http://www.vpforums.org/ men vpuniverse är klart bra sida också, generellt brukar vpuniverse vara snabbare på att få upp nya spel känns det som.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tack har nu installerat upp allt o saknar arcade controller, knappar samt själva träkabinettet.
Vet ni om det finns arkadkontroller från någon annan i sverige? Eller europeisk shop så man kan få den snabbt. Hittar bara från usa o kina


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad

kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Kolla arkadbutiken.se och arcadeshop.de för kontroller.
Det finns styrkort för reläer, tex ledwiz, som kan kontrollera vad endast din fantasi begränsar... ;)


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad

dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Nåt som är lite av ett måste för ett bygge för att få rätt känsla är nån form av gyro för att kunna knuffa runt grejerna... jag kör med en sidewinder freestyle pro vilket verkar vara den som flest rekommenderar att man använder och den fungerar klockrent för mig. Ställ inte känsligheten för högt dock så det blir för lätt att rädda med det.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Köpte usb to pc kortet o knappar idag..skulle verkligen vilja ha någon sorts force feedback så du känner kulan mot flipprena o bumprarna..tips?
Ska kolla gyro osså


Tags: