Frispel

sedan 2001

Gottlieb EM

Eight Ball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Nordingrå
Halloj!
Jag har köpt ett objekt, ett Gottlieb Hi Dolly från -65 som behöver lite underhåll.
Spelet är i bra skick men switchmotorn bara går och går när man matat in ett mynt och spelet startar inte i övrigt.  
Eftersom jag bara är en glad amatör behöver jag få tag i rephandbok på Gottlieb's EM-spel från mitten av 60-talet, reservdelsbok och manual är också av intresse.
Någon därute som har, vet om någon litteratur eller kan komma med tips?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Nu är jag ingen superman på att greja med EM-spel , men 99% av felen brukar vara att nån switch inte får kontakt , så en genomgång av switchar med tillhörande rengöring brukar lösa det mesta ..

Om du kolla på Pinwiki så hittar man en hel del info när man ska laga spel ( inte bara EM-spel )


Eight Ball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Nordingrå
OK, tack för tipset! Är väl generellt en bra början med en ordentlig rengöring...
Har kollat Pinwiki men tyvärr är det bara toppmoderna spel (70-tal och senare) med där.
Hälsningar Richard


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Jag är definitivt ingen expert på EM heller, men på mitt Target Alpha (Gottlieb -76) stannade inte score-motorn heller, och i det fallet var det switchen i myntluckan, vid den lilla ståltråden där man matar fram krediter, som var felaktigt sluten hela tiden, som gjorde att score-motorn aldrig stannade. Det kan och är säkert någon annan switch i ditt fall som är i fel läge, men det kan ju vara värt att kolla.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Jag har en felsökningsguide på svenska, som jag har skannat in i PDF-format.
Tror att den är från 60-talet, jag kan mejla den om du är intresserad.

Edit: Det här är en guide för Gottlieb-spel, om någon annan är intresserad, så hör av er.
« Senast ändrad: december 31, 2014, 16:28:20 av Leffe »


Eight Ball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Nordingrå
Låter som en riktig guldbit för en amatör!
Vore heljysst om du mailar den.
Skicka på: ullrick(at)gmail.com
Hälsningar Richard



Eight Ball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Nordingrå
Av nån anledning funkar inte pdf-länken när jag ska ladda ner den.... :-/


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Eight Ball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Nordingrå
OK!
Har fått hem den!
Nu har jag rotat lite, och har några funderingar:
Det sitter en switch under reläbanken (i kabinettet) som man bara ser om banken är uppfälld som styrs av startreläet, den är på mitt spel öppen när reläet inte drar och ännu mera öppen när det drar..... lite suspekt i mina amatörögon ;-)
Förmodar att den ska vara sluten när reläet inte drar och bryta när reläet drar...?
Sen sitter det en plunger (tror jag den heter) som slår på klockan som sitter i kabinettet, den är av nylon och ser lite tagen ut, den ligger an mot klockan men borde väl ha ett avstånd på nån cm för att få fart och kunna plinga ordentligt?
Jag borde få in några bilder men vete X-an hur man plockar in dom från egen dator, får väl börja plugga forumteknik också
=)


Tags: