Frispel

sedan 2001

flippergummi Super-Bands?

padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Har inte upplevt någon skillnad alls på färger när det kommer till Superbands.

Att kränga på dessa Superbands skulle jag inte göra på en monterad flipper, med risken att förstöra den bushing som sitter under.
Vanliga brukar inte vara några problem, då kan du ju försiktigt lägga något under flipperns spets för att motverka "brytning" på just bushingen.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Samma gummin till blixtflipprar. Jag har aldrig vidtagit några försiktighetsåtgärder vid gummibyte...
Stay cool, Daddy-O


vaargen77

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Fagerås
Har kört superbands på mitt NF nu ett tag och har nog trots allt lite svårt för dem, första känslan jag fick var att jag ville dutta lite potatismjöl på dem då greppet var lite väl tilltaget för min smak.

Kulan beter sig konstigt och dessutom var superbands och renoverade flipperenheter en dålig kombo, det smäller här och var i plasterna och även glaset får sig en smäll emellanåt.

Förmodligen passar de olika bra i olika spel, men i NF gillar jag dem inte, dock är de ju snygga iallafall :)


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Ja, visst blir träffsäkerheten något bättre?
Jag undrar lite om dess hårdare yta sliter mer på tex Flipperbushings vid bouncepass än vanliga gummin?

Nåväl, pga av estetiken och färgäktheten förblir det Superbands här hemma.
De gula är verkligen gula! ;)


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Hur kan träffsäkerheten bli bättre med PUR-band?
De uppenbara skillnaderna är väl:
Utseendet
Greppet
Hållbarheten
Skruven
Studsen


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Ja, bättre är väl ett lite snett ord.
Eftersom de åldras som pomes frites på McDonalds, dvs inte alls, blir väl känslan mer konsekvent?


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Känslan ett gummi ändrar är studs och grepp (skruv).
Det enda jag kan tänka mig kring siktet är att det skulle bli sämre om kulan har skruv kvar när den länmar flippern. Isf skulle superbands bli sämre vad gäller sikte om de upplevs som mer skruvframkallande.


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Ja, då förstår jag att det blir svårt att sikta.
Ett indianknep är att rotera sina flippergummin lite så att slitagepunkten hamnar på undersidan flippern.
Detta borde man dock slippa göra lika ofta med PUR-band, vilket är trevligt. Största vinsten torde dock vara att spelet hålls renare...


Tags: