Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 167246

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tror du har rätt i ditt antagande, det som INK skriver om att LI bortsåg från första anmälan (har för mig att anledningen var att den kom in för sent) och att det var JO-anmälan som tvingade dem att agera. Jag misstänker att de ser genom fingrarna även med Dreamhack, kanske är risken att de också får lägga ner om någon rättshaverist anmäler.

En PDF med brevet fanns på forumet tidigare men länken är död nu. Men det finns kvar i text, klipper in det nedan om du inte sett det. Kanske är något du kan ha nytta av. Linde som la in det från början har maskerat namnet, men annars är brevet identiskt med originalet.
Citera
********************

Till JO. Min sambo är spelmissbrukare. Och jag försöker stoppa honom från att åka till Vårgårda den 27-29 maj 2011. Och där betala 250 amerikanska dollar. För att kunna vinna som lägst femtontusen svenska kronor på flipperspel. Folk på lotteriinspektionen gav ett telefonnummer till en kontrollant när jag ringde. Och kontrollanten bara viftade bort mig. Och berättade att flera hundra människor från hela världen ska resa till Vårgårda. För att tävla på flipperspel. Och att han själv står på kö och absolut inte vill att det avbryts. Han sa att det är så många deltagare. Och bara händer en gång i Sverige. Jaha. Och om jag samlar hundra personer. Och lovar att bara råna banken en enda gång. Får jag också hålla på ifred då? Jag vill att JO granskar. Varför lotteriinspektionen ser mellan fingrarna på det antagligen största tillfället någonsin i Sverige. Med anordnande av olagligt spel på flipperspelsautomater. Gogglar man kommer det tidningsartiklar. Som berättar om jättesummor i kontanta priser. Och att amerikanskt företag sponsrar detta. Det framgår vidare att svensk kille hyrt en hel folkpark. Och ordnat rabatt på hotell till dom som ska satsa. Och som med usa folk delar på intäkterna.
 
Och kamrat som är kriminalinspektör bara skakar på huvudet. Och frågar sig varför lotteriinspektionen ej ingripit och sett till att polisen spärrat konto för insatser, besökt folkparken i Vårgårda och hämtat in alla flipper som redan ställts upp där. Och att man ej kontaktat ambassader för att få hjälp att informera hitresande hundratals individer från hela världen. Om att detta är olagligt och inte blir av. Men tydligen tänker lotteriinspektionen inte ingripa. Och deras kontrollant vill dessutom själv vara med och spela. Och därför JO se över lotteriinspektionens hantering. Leva med spelmissbrukare är ett helvete. Och att såhär legalisera spel om pengar är nedbrytande.

********************



EKA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Efter att ha läst det där, blev jag så matt, att jag dog lite... >:(

Är det någon som har goGGlat flipperspel och fått upp massor av tidningsartiklar om stora kontantsummor i vinster...? Isf skulle det vara kul att läsa dom, för jag har då inte lyckats hitta några såna.

Suck.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
"Och där betala 250 amerikanska dollar. För att kunna vinna som lägst femtontusen svenska kronor på flipperspel" ... Skaplig deal, undrar vart det högre vinsttaket låg ? :)



dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Jo vet inte riktigt varför hon klagar på hans spelmissbruk om det är garanterat att gå rejält plus.


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Haha.. Det brevet hade jag glömt bort. Lindes alla mail/brev/inlägg som han la upp var så hysteriskt kul/skrämmande att läsa att man skulle ge ut det i bokform. Det är på ett sånt här inskränkt tankesätt lagstiftningen är uppbyggd på.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag tror du har rätt i ditt antagande, det som INK skriver om att LI bortsåg från första anmälan (har för mig att anledningen var att den kom in för sent) och att det var JO-anmälan som tvingade dem att agera. Jag misstänker att de ser genom fingrarna även med Dreamhack, kanske är risken att de också får lägga ner om någon rättshaverist anmäler.
(...)

Japp - lyckades läsa det där brevet. :)   Klart hysteriskt.

Tror nog inte Dreamhack får lägga ner pga anmälan. Dreamhack är ju trots allt ett mycket stort evenemang, så det är ju svårt att förstå varför de helt enkelt inte söker de tillstånd som ju faktiskt krävs. Det bör de ju klara av att hantera. Men det är en fråga för Dreamhack.

I vilket fall som helst så förändras ju lagstiftningen för förströelsespel snart, så frågan är nog ur världen om ett år eller så. Förhoppningen är väl att även vinstproblemet kan försvinna.

Men här verkar det som om Riksidrottsförbundet är en stor kugge i hjulet. Riksdagen påpekade vid motionsomröstningarna 2015 att definitionen av e-sport inte är en fråga för riksdagen. Istället bör Riksidrottsförbundet definiera vad som är och inte är idrott. Riksidrottsförbundet har däremot debatterat mot att datorspelande skulle kunna definieras som en sport. Därav blir det - enligt LI:s uppfattning - lotterier. Helt enkelt eftersom det saknas stöd från någon större organisation, eller lagstiftning, om att e-sport skall klassas som idrott/sport.

Så alla som sysslar med någon form av idrott - och är flipperspelare: gå på styrelsen i era förbund, fråga efter kontaktuppgifterna till de som ert förbund har med Riksidrottsförbundet, kontakta dessa personer och beskriv varför just din idrott är att jämföra med flipper- eller andra spel.

Den dagen Riksidrottsförbundet ändrar åsikt i den här frågan så bör LI heller inte klassa spelen som lotterier. Alla turneringar kommer då att kunna hanteras som vilken annan form av tävlingar som helst. MED prispengar, om man så vill.

Edit:
Har nyss talat med LI, och de kommer att inkomma med svar i frågan, men det kan ta lite tid. De påtalar att de troligen inte skulle bry sig om Riksidrottsförbundets tolkning, utan att det troligen krävs en lagändring. Det här är ett problem - men jag påtalade samtidigt att LI ju faktiskt inte drivit frågan särskilt hårt (eftersom de inte utövat tillsyn mot t ex Dreamhack de senaste åren), och därför kanske inte vill driva den här frågan? Kanske vill LI definiera om spelen själva? Det är ju möjligt - om det inte skett en definitionsförändring via praxis, t ex från Kammarrätt.

Så vi får se... LI svarar väl om någon vecka eller två. Just nu ser det dock inte ut som om prispengar är möjliga för någon form av elektroniska spelmaskiner.

/ Pingo
« Senast ändrad: juli 21, 2016, 16:32:36 av realpingo »


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Måns Johansson mejlade LI för några år sedan ang. Dreamhacks prispengar, då fick han som svar att LI klassade Dreamhack som skicklighetsspel och flipperspel som slumpspel.
Han anmälde även en tävling på ett NBA (tror jag), där man kunde vinna ett Playstation 4 eller liknande.
Det hände inte så mycket, så Måns mejlade LI igen ang. flippertävlingen, då fick han som svar att tävlingen redan var avslutad, så de kunde inte göra något.

Jag har försökt hitta hans inlägg här ang. Dreamhack och flippertävlingen, men det kan ha varit på STPB han skrev om det.
Kolla med Måns, så att jag inte har kommit ihåg fel.

/Leffe


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Måns Johansson mejlade LI för några år sedan ang. Dreamhacks prispengar, då fick han som svar att LI klassade Dreamhack som skicklighetsspel och flipperspel som slumpspel.
Han anmälde även en tävling på ett NBA (tror jag), där man kunde vinna ett Playstation 4 eller liknande.
Det hände inte så mycket, så Måns mejlade LI igen ang. flippertävlingen, då fick han som svar att tävlingen redan var avslutad, så de kunde inte göra något.

Jag har försökt hitta hans inlägg här ang. Dreamhack och flippertävlingen, men det kan ha varit på STPB han skrev om det.
Kolla med Måns, så att jag inte har kommit ihåg fel.

/Leffe

Det där är oerhört intressant. Det svar jag fått från LI om Dreamhack är följande:

Citat från: Lotteriinspektionen, 160714
Vad jag kan se har Dreamhack inte ansökt om tillstånd för att anordna förströelsespel hos Lotteriinspektionen för den period du har gjort gällande och då inte heller fått något godkännande avseende penningvinster från Lotteriinspektionen.

Det verkar gå ganska godtyckligt till på LI. Har de överhuvudtaget någon uttalad policy? De verkar inte ens internt vara överens om definitionerna, eller var LI står i frågan. Otroligt rättsosäkert, då vi får olika svar hela tiden.



Samtidigt har jag från en vän fått reda på detta:
TV-programmet "Vem vill bli miljonär" ansågs av Lotteriinspektionen vara ett lotteri. Däremot gick Länsrätten emot dem:

Citera
Under samma tid försökte Lotteriinspektionen stoppa programmet, eftersom man ansåg att tävlingen var ett lotteri. Länsrätten i Södermanland slog dock fast motsatsen - och programmet fortsatte att sändas med publik framgång.

(Ovan från https://sv.wikipedia.org/wiki/Vem_vill_bli_miljon%C3%A4r%3F )

"Vem vill bli miljonär" kan man ju dock - till skillnad från flipperspel - vinna pga slump. Det är ju 25% chans att få vinst i varje omgång. Med ren gissning så får man rätt en gång av fyra. Så stor chans till vinst har ingen i ett flipper-VM enbart genom slump. Jag har beställt domen och jag har även frågat LI om den.

Förhoppningsvis får vi lite bättre definitioner från LI nu, efter mina frågor, samt efter den här domen. Att flipperspel skulle anses som lotteri pga mer slump än spel som spelas på Dreamhack låter fullständigt absurt.

Egentligen borde vi väl - för att få en definition via Kammarrätt - en gång för alla göra en insamling, sätta upp ett event med prispengar och anmäla det till LI. Sedan överklaga LI:s beslut om vinstpengar för att få praxis via domstol. Då krävs det ju i och för sig att vi har torrt på fötterna, och tydligt kan visa att flipperspel inte kan definieras som slumpspel/lotterier överhuvudtaget.

Om nu inte LI ändrar uppfattning, vill säga. :)

/ Pingo


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Apropå slump så kan du använda Jorians SM-resultat sedan 2007, utan att behöva nämna EM- eller VM-vinsterna:

2007   #1
2008   #1
2009   #3
2010   Deltog ej pga missat flyg
2011   #1
2012   #1
2013   #1
2014   #6 (delad 5:a)
2015   #2

Placering i Main bland i snitt 200 deltagare.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Eller varför inte Mats Runstens fina trippel på förra BPCO där han då vann alla tre tävlingarna. Vi får väl tillägga att Jorian inte deltog.  ;)


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Apropå slump så kan du använda Jorians SM-resultat sedan 2007, utan att behöva nämna EM- eller VM-vinsterna:

2007   #1
2008   #1
2009   #3
2010   Deltog ej pga missat flyg
2011   #1
2012   #1
2013   #1
2014   #6 (delad 5:a)
2015   #2

Placering i Main bland i snitt 200 deltagare.

Det där är inte dum information, faktiskt.

Fast kommer det till kritan, att det måste bevisas, så föreslår jag att Jorian utmanar Håkan Hallstedt, helt enkelt. :)

/ Pingo


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Bäst av 10 omgångar Indianapolis 500? ;D

Nåt sånt! ;)

Jag tänkte till och med sjysstare regler för Håkan: blir det oavgjort (typ avrundat till närmaste 1,000 poäng eller liknande), så räknas det fortfarande som vinst till Håkan. Så får vi se om LI tycker att det är lotteri efter det... :D

/ Pingo


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Lägg till bäst av tio på Scared Stiff och saken är biff.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Flipperspel har förvisso viss inbyggd slump (Mystery Awards, Match osv.) men dessa plockas väl till stor del bort från spel på tävlingar. Den slump som finns kvar är sällan till fördel för spelaren känns det som.

Spelar nog inte någon direkt roll vilket spel som matchen Jorian vs Håkan ska spelas, bara det inte slumpas fram :)