Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 167014

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Sedan är det kanske inte lagstiftningens fel att flipper försvann. Det var snarare utvecklingen som hade ihjäl spelen som inkomstkälla. Men för att de ska fungera med lägre intäkter bör förstås lagen ändras.  :)

Det är mycket möjligt. Men arkadspelen försvann också - och de har ju en rätt hyfsad utveckling, fortfarande.

Idag är det ju främst LAN-spel som är det stora problemet i utställningshänseende. Plus då förstås att man med dagens lagstiftning tvingas till licenser även om man ska ställa ut t ex trasiga exemplar i ett museum.

Det som gjort mig så engagerad är främst hur lagen skapats. Spelen gick en värre utveckling tillmötes än vad rollspelen och hårdrocken gjorde - men filmer drabbades ju ännu hårdare. Över 500+ långfilmer förbjöds i samma veva, och med liknande lagstiftning på grund av liknande moralkakor. Det finns ju dessutom ETT exempel på en serietidning som åtalades också (POX, 1989). Datorspelen höll på att få en rent horribel censurering (våldsspel i gemen skulle inte tillåtas överhuvudtaget), och The Last Ninja II självcensurerades ju av distributörerna i Sverige just på grund av debatten.

80-talet var kul - men det var verkligen inget vidare decennium för ungdomskultur i Sverige.

Att därför avreglera spelen skulle kännas som iallafall en liten upprättelse. Om det blir en bonus med fler spel utställda så vore ju det finfint. :)

/ Pingo
« Senast ändrad: maj 08, 2016, 22:01:21 av realpingo »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Underhållning konsumeras till största delen på ett annat sätt nu för tiden. Men visst är det rätt väg att gå. Jag kommer garanterat att ställa ut så många spel det går om lagen ändras – då blir ju både den gamla och en ny målgrupp exponerad för flipper.  ;D


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jag tror, och hoppas, acceptansen bland dem som har lämpliga lokaler/plats för flipper, att faktiskt låta någon ställa ett flipper där, blir större om allt besvär med tillstånd försvinner.


Rokku

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Rödeby
Om regleringen avskaffas får vi i Sverige åtminstone samma/liknande villkor för utställare som internationellt (generellt). Det tycker jag är viktigt.

Då jag bollade debattartikeln med några gamla vänner var det flera som drog paralleller till danstillstånden som är på väg att avskaffas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Danstillstånd

En möjllighet för oss att ta detta vidare är att göra om samma bedrift gällande tillståndskraven för flipperspel etc.

/Robin


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Om regleringen avskaffas får vi i Sverige åtminstone samma/liknande villkor för utställare som internationellt (generellt). Det tycker jag är viktigt.

Det där var för övrigt en fråga jag fick igår - hur ser lagstiftningen ut i andra länder?

Citera
Då jag bollade debattartikeln med några gamla vänner var det flera som drog paralleller till danstillstånden som är på väg att avskaffas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Danstillstånd
En möjllighet för oss att ta detta vidare är att göra om samma bedrift gällande tillståndskraven för flipperspel etc.

En av de riksdagspolitiker som undertecknade debattartikeln (Matihas Sundin) var den som fixade den avregleringen. Därav ville han vara med även här! Bra person att ha med sig i den här frågan, alltså!

(Vi vet ju iofs inte exakt hur danstillståndet kommer att se ut i framtiden - precis som i "vår" fråga så har det ju inte kommit något nytt lagförslag. Det kanske blir "registrering" med "avgiftsfrihet"  ;) )

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Nu har DT (Dalarnas Tidningar) publicerat en intervju med mig också. Så nu får alla i forumet se hur jag ser ut, låter och hur ett trasigt Totem ändå kan vara fint i bakgrunden. :)

http://www.dt.se/dalarna/falun/jesper-pingo-lindstrom-fran-falun-kampar-mot-spellagen-offentliga-datorer-kan-vara-olagliga

/ Pingo


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Trevligt reportage. Och återigen stort tack för allt hårt arbete du lägger ner i detta.  :)
Matchstick Pinball


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Kan ingen göra en websida som publicerar fakta å info om detta samt samlar in namnunderskrifter på dom personer som tycker regelverket kring detta är åt skogen. Sen kan ju alla sprida den på fejjan å arbetsplatser osv. En oinsatt kommer ju ha svårt att inte ta parti för vår sak.

Kan ju bli kul att se hur många det blir iaf. Sen kanske listan användas för att trycka på.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Kan ingen göra en websida som publicerar fakta å info om detta samt samlar in namnunderskrifter på dom personer som tycker regelverket kring detta är åt skogen. Sen kan ju alla sprida den på fejjan å arbetsplatser osv. En oinsatt kommer ju ha svårt att inte ta parti för vår sak.

Kan ju bli kul att se hur många det blir iaf. Sen kanske listan användas för att trycka på.

Retrospelsmässan har väl en sådan på gång.

Det som oinsatta kan göra - eller insatta för den delen - är att maila Finansdepartementet:
finansdepartementet.registrator@regeringskansliet.se

Det är Finansdepartementet som håller i frågan just nu, och som ska skapa propositionen, som Riksdagen senare skall rösta om.

Det man kan trycka på är t ex på att lagstiftningen är otidsenlig, att även den registrering Fi funderar på (se tidigare inlägg) blir byråratiskt komplicerat och är onödig, att det inte finns några belägg för de "olämpliga ungdomsmiljöerna" som man ansågs uppkomma tillsammans med dessa spel, och så vidare.

Både SvD-debattartikeln och intervjuerna i tidigare poster, samt mitt långa inlägg, innehåller massor med info man kan klippa ut och ha med i brev till Finansdepartementet.

(Som tidigare sagt är det ingen idé att maila Lotteriinspektionen.)

Men det är även bra, vilket jag verkligen uppmanar till, att aktivt kontakta lokala medier och snacka om detta. Lokalradio, lokala tidningar och så vidare. Eller skriv en egen debattartikel och försök få in den på Nyheter24, och så vidare. Så snart ni ser någon länk med liknande debattartikel/intervjuer/texter så återpublicera den här så vi andra kan sprida den vidare.

Men som sagt: det är framförallt mot Finansdepartementet det är viktigt att arbeta just nu.

När propositionen till slut anländer så är det dock mot riksdagsledamöterna vi bör maila/ringa - samt förstås skriva egna remisser! Just remissarbetet är superviktigt, och det är bra om fler lämnar in remisser.

/ Pingo


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
DT skriver att Dreamhack inte är olagligt pga tillfälligt arrangemang. Må så vara men är de inte olagliga pga prispengarna, om jag minns rätt? DT kan trycka ett tillägg om detta tycker jag, så blir det mer publicitet för vår sak.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
DT skriver att Dreamhack inte är olagligt pga tillfälligt arrangemang. Må så vara men är de inte olagliga pga prispengarna, om jag minns rätt? DT kan trycka ett tillägg om detta tycker jag, så blir det mer publicitet för vår sak.

Fast då handlar det nog om annan lagstiftning. Det är korrekt att både tillfälliga event samt eget tillhandahållna maskiner är avgiftsbefriade. Teoretiskt sett kan man alltså släpa med sig ett flipper till den lokala pizzerian och lira ett par frispel. Om man släpar hem det igen, direkt efteråt (som privatperson - inte som företag).

Men i Dreamhackfallet, med prispengar, så gäller det väl snarare om det ska räknas som ett lotteri eller en tävling. Jmfr:
http://www.lotteriinspektionen.se/Global/Broschyrer/Kommunala%20lotterihandl/Skillnaden%20mellan%20lotteri%20och%20t%C3%A4vling.pdf

/ Pingo


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jo, så är det.
Många som pratar om Dreamhack tänker nog inte att ett sådant event faller under två olika lagar. För vem vet sånt?
Gemene man tror nog att Dreamhack är tillåtet och lagligt, med prispengar och allt man kan vinna; Det stod ju i tidningen...

Nu kanske Dreamhack vaknat upp och har tillstånd för allt men det hade de inte för några år sen.


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Hur går en remisskrivning (och dess process) till?
Ifpa ID 63357


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Hur går en remisskrivning (och dess process) till?

1. Finansdepartementet skriver ihop en proposition som publiceras på deras website. Där ska framgå hur lång remisstiden är. Brukar vara allt mellan två veckor och ett par månader. "Vår" spelprop kommer säkerligen att behandla en massa olika spellagstiftningar, så jag ser fram emot ett riktigt långtråkigt och jättestort dokument. :)

2. ALLA får sedan lämna in ett remissvar. Det ska även framgå VART denna remiss skall skickas.

3. En remiss bör ha en introduktion med sammanfattning, samt senare indelning om respektive del från proppen som man svarar på. Man kan svara på delar av en proposition. Kika in på regeringen.se och ta del av lite remissvar så ser du hur de är skrivna. De skiljer sig kraftigt åt, men har en del gemensamma nämnare.

4. Efter att remisstiden gått ut samlar Finansdepartementet detta igen, tar till sig delar etc och lämnar en ny proposition - antingen direkt till riksdagen, eller oftast, till lagrådet. Om lagrådet inte har något att invända så röstar riksdagen.

I "vår" fråga räknar jag med att det blir en formalitet i riksdagen, eftersom propositionen i fråga är skriven utifrån riksdagens förslag - inte utifrån regeringens. Lagrådet bör väl heller inte ha något att säga om en avreglering - om de inte fastnar i "olämpliga ungdomsmiljöer", förstås.

Men det är just därför vårt opinionsarbete just nu är så otroligt viktigt. För får vi Finansdepartementet att förändra sin idé om hur propositionen skall se ut innan den skrivs i första hand, så är det ju betydligt enklare att få igenom en avreglering - än om man skulle göra detta arbete under remissrundan.

(Snabbt svarat, så jag kan ha missat nåt/ha lite fel i nån detalj, så rätta mig gärna.)

/ Pingo


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Grymt! Så en remiss är, om jag förstår det rätt, en möjlighet för allmänheten att mitargumentera sakligt mot direkts utdrag ur proppen och nuvarande lagstadgar?

Ser jag fram emot isåfall, blir en baggis för oss att skriva ihop. Särskilt som du serverat bordet bara i den här tråden.

Grymt jobbat P
Ifpa ID 63357