Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 166688

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Det är ett halvhjärtat steg i rätt riktning. Varför i helvete ska man berätta att man köpt ett flipperspel för LI? Helt ointressant.

Tycker att Jack Vegas är ett större elände än nåt annat som stått i svenska spelhallar de senaste 30 åren.

Problemet med den där skrivning (nu vet vi i och för sig inte hur det skarpa förslaget kommer att se ut), är ju att avgifter fortfarande är möjligt. Det står ju faktiskt "alternativt avgiftsbefrias", samt att det alltså fortsatt blir en "anmälningsplikt". Om möjligheterna för avgiftsuttag inte begränsas i lagstiftningen, så kommer ju Li att kunna ta ut en avgift för anmälning och registrering, och då är vi tillbaka till samma utformning som vi har idag.

Spelen måste därför helt avregleras, och tillsynsmyndighet skall borttagas ur lagstiftningen. Anmälningsplikt måste också tas bort. Det enda sättet att komma till rätta med detta är att aktivt arbeta med opinion mot Finansdepartementet innan propositionen skapas, och därefter lämna in remissvar.

/ Pingo



realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Våran debattartikel är nu publicerad på SvD Debatt:
http://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga/om/debatt

Vänligen hjälp till och sprid den till alla ni känner!

Tack till alla som var med och hjälpte till att styra upp texten!

MVH
Pingo


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Skönt att de tog en helt normal flipperspelsbild till reportaget åtminstone.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Skönt att de tog en helt normal flipperspelsbild till reportaget åtminstone.

Nu hanns det ju inte med - men till nästa gång (det lär ju bli mer turer om det här antar jag) så efterlyser jag lite bra bilder som vi kan använda. Om ni har någon/några bra bilder som vi alla får använda i just opinionssyfte, så lägg dem nånstans. Kanske kan vara en bra tråd att starta här på forumet - lägg in bild + byline bara, i varje inlägg, så får vi en bunt seriösa sjyssta bilder för framtida bruk. Helt OK även med annat, t ex just LAN-spel och arkad vore ju fint att få in med.

Alla som har möjlighet får gärna använda debatt-texten som grund (korta citat, skriv om etc) och skicka in till lokala tidningar, som debattartiklar och/eller insändare. Just nu har vi ett litet momentum - men vi vet inte vad Finansdepartementet faktiskt tänker föreslå i propositionen. Våra remissvar blir superviktiga, förstås, men vi har chansen att driva en god opinion innan proppen är ute. Så kämpa på och länka alla artiklar/insändare här så vi andra kan sprida dem också.

/ Pingo


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Han kanske inte alls var ironisk – om man jämför med vilka bilder som kan förekomma i sammanhanget så är en cosplayande(?) tjej helt ok.  :D

Fast vill vi ha en mer rättvis bild av hur den demografiska fördelningen ser ut så har jag ett hundratal bilder från Flipper-SM i höstas i helt ok upplösning. Bara alla på eventuella bilder tycker att det är ok att synas offentligt.


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Han kanske inte alls var ironisk – om man jämför med vilka bilder som kan förekomma i sammanhanget så är en cosplayande(?) tjej helt ok.  :D

Fast vill vi ha en mer rättvis bild av hur den demografiska fördelningen ser ut så har jag ett hundratal bilder från Flipper-SM i höstas i helt ok upplösning. Bara alla på eventuella bilder tycker att det är ok att synas offentligt.

Kanske vore på sin plats med en mindre bildbank här på sidan? För pressen. Om någon nu vill lobba lite :)
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Här är en faksimil från Sydsvenskan Sydöstran, där de även tagit kontakt med Robin Kullberg som är en av de riksdagsledamöter politiker från Liberalerna, som var med och skrev under debattartikeln.

/ Pingo

« Senast ändrad: maj 08, 2016, 18:35:31 av realpingo »


Rokku

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Rödeby
Sydöstran - (Blekinge) tyvärr inte Sydsvenskan som ju når betydligt större publik.
Ja och så sitter jag inte i riksdagen. Mina 26 kryss i personvalet räckte inte hela vägen till riksdagen :)
« Senast ändrad: maj 08, 2016, 14:20:30 av Rokku »


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Karlskronaliberalen (blogg) väljer att återpublicera hela debattartikeln i sin helhet:
https://karlskronaliberalen.wordpress.com/2016/05/04/liberalt-debattinlagg-spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga/

En annan blogg är betydligt mer utförlig:
http://vinifierat.se/2016/05/07/ror-inte-mitt-flipper/

Nån som hittat några andra reaktioner på debattinlägget?

Det verkar onekligen så att det kommer som en chock för gemene man, att lagstiftningen är skapt så här.

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Sydöstran - (Blekinge) tyvärr inte Sydsvenskan som ju når betydligt större publik.
Ja och så sitter jag inte i riksdagen. Mina 26 kryss i personvalet räckte inte hela vägen till riksdagen :)

Två fel av två möjliga.  :o

/ Pingo


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Sedan är det kanske inte lagstiftningens fel att flipper försvann. Det var snarare utvecklingen som hade ihjäl spelen som inkomstkälla. Men för att de ska fungera med lägre intäkter bör förstås lagen ändras.  :)