Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 166696

Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Bra jobbat Pingo!
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge

JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jag tänkte på det förresten, hur skulle detta påverka möjligheten till renodlade spelhallar?


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Så, sent om sider har jag läst betänkadndet som kom i förrgår.
Tyvärr har de valt att klumpa ihop två motioner till att bara avse LAN-spel trots att Herr Nordin är vidare i sin definition.
"Rickard Nordin (C) anser i motion 2014/15:822 att tillståndsplikten för förströelsespel, s.k. LAN-spel, helt bör tas bort, alternativt att LAN-spel åtminstone ska avgiftsbefrias (yrkande 3)."
I övrigt är ju ett arbete med automatspelslagen redan genomfört och som det går att läsa i betänkandet så är anledningen till att detta satt fart igen att regeringen blivit stämda av EU-kommisionen den 16de oktober i fjol.
Detta pekar mot att de i övrigt kommer besluta om den förändring som redan utarbetats och som tidigare diskuterats på forumet. Till stor del kommer detta innebära en höjning av avgifterna för utställda flipperspel.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jura: Även om betänkandet enbart nämner LAN-spelen så blir ju definitionen i den ändrade lagen annorlunda. I lagen ingår alla automatspel - oavsett om det är LAN-spel, flipperspel, arkadspel etc - som inte ger vinst (i form av varor eller pengar). Hur man definierar LAN-spel specifikt utan att beröra arkad- eller flipperspel blir nog otroligt krångligt i lagstiftningen, så det verkar snarare som att man avgiftsbefriar eller helt avreglerar samtliga icke-vinstgivande automatspel.

Det här beror nog en hel del på Lotteriinspektionen som remissinstans. De hänvisar ju fortfarande till att de här spelen skapar "olämpliga ungdomsmiljöer". Det vore tacksamt om ansvariga för SFS omedelbums kan hemställa om att få bli remissinstans. Vet ej hur lång tid det kan tänkas ta dock, men det vore onekligen viktigt att försöka få fram våra åsikter i det här lagstiftningsarbetet som följer.

När det gäller det EU-kommisionen klagat på så har det ingenting med automatspel att göra, utan handlar om vadspel, oddsspel och pokerspel. Detta är annan lagstiftning och berör inte automatspelen.

/ Pingo
« Senast ändrad: mars 11, 2015, 18:47:10 av realpingo »


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
JFK: Det beror ju helt på hur man väljer att omarbeta lagstiftningen. Om spelen nu helt avregleras så kan man självfallet skapa spelhallar, precis som vilken verksamhet som helst. Även om spelen "bara" avgiftsbefrias lär det ju bli betydligt enklare att skapa "renodlade" spelhallar.

Men det beror, som sagt, mycket på hur lagen förändras. Enklast är förstås att ta bort automatspelen ur lagen helt.

Eftersom det inte finns något konkret som tyder på att spel (som inte ger vinst) är farliga, så är ju det också det mest rimliga.

/ Pingo
« Senast ändrad: mars 11, 2015, 18:52:23 av realpingo »


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Vi får väl se hur de definerar LAN-spel i lagen. Om intensionen är att ändra på automatspel snarare än LAN-spel så tycker jag att det är otroligt konstigt att de konsekvent skriver LAN-spel i betänkandet.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
jura: Håller helt med dig att det är underligt att man valt att konsekvent använda ordet "LAN-spel". Men i lagstiftningen finns ingen särskiljning mellan LAN-spel och övriga automatspel som inte ger vinst.

Skrivningen i betänkandet kommer ju från motionen, och motionen handlar ju om att just förändra (ta bort) den här lagstiftningen, just pga hur den drabbar LAN-spelen.

Det är lite medvetet från Nordins sida, eftersom flipper- och arkadspel alltid attackeras från LI genom att LI säger att de "alltjämt" skapar "olämpliga ungdomsmiljöer". Eftersom få utanför spelvärlden förstår skillnanden så är det positivt för oss i det här sammanhanget.

Visst GÅR det, rent teoretiskt, att istället för att ta bort lagstiftningen förändra den och tillföra något slags undantag för "automatspel som är sammankopplade i nätverk", eller hur man nu vill definiera det. Men då drabbas ju internetcaféer där man inte spelar spel just i nätverk - solospel skulle då fortfarande vara licensbelagda. Samtidigt skulle man, rent teoretiskt och tekniskt sett, kunna komma undan den lagen genom att nätverkskoppla två flipper...

Så nej - jag har svårt att tro att det här gäller annat än just samtliga automatspel med definitionen att de inte ger vinst i pengar eller varor. Förströelsespel, alltså.

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Debatt genomfördes i riksdagen idag. Finns att se på Riksdagens website.

Som det ser ut just nu ska spelen avregleras. Nordin framförde tydligt i debatten att licensavgifterna är högre än för vapenlicenser samt att argumenten från Lotterinspektionens sida, om "olämpliga ungdomsmiljöer" inte är applicerbara.

Eftersom en ganska stor konsensus finns (bara SD är emot) så blir det troligen en avreglering.

/ Pingo


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Heja Pingo!

Hur ligger det här i tid?
Om allt går som tänkt..
Matchstick Pinball


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Så nu måste vi snart sätta någon duktig programmerare på att länka ihop flipperspel till en databas så vi kan hävda att det är
LAN spel ?

Jag tyckte dom mest pratade om penga spel,typ JACK VEGAS och liknande?
Iofs skummade jag bara igenom så jag kan ha fel...


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Ehh, Webröv, sånt gjorde vi väl redan -97. Eller har vi missat något??


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
johan_r: Det var mest min spekulation. Som sagt säger inte lagen någonting om LAN-spel specifikt, utan den handlar ju om automatspel som inte ger vinst, förströelsespel.

Man röstade om frågan i Riksdagen idag. 244 för, 43 mot (endast SD röstade mot) samt 62 frånvarande.
Länk:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/Votering-betankande-201415K_H219KrU4p1/

Frågan ligger nu alltså på regeringskansliets bord. Vet ej hur lång tid det tar innan de har ett lagförslag - men oavsett så bör väl flera av oss inkomma med synpunkter, dvs remiss-svar, när det blir dags. Jag kommer att försöka bevaka det så gott jag kan, men om andra kan kika om de hittar nyheter om det så säg gärna till här i tråden!

/ Pingo
« Senast ändrad: mars 25, 2015, 22:06:22 av realpingo »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås