Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 166782

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Men.. är ni verkligen dumma i  huvudet eller bara födda igår??

Det är som INK säger, de vet vad vi pysslar med, och skiter i det. Undantag vm i Vårgårda där vi hade problem pga en JO anmälan. Så vi kan göra i stort sett vad vi vill.
« Senast ändrad: oktober 30, 2014, 01:42:07 av MS »


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Jag håller inte med dig riktigt där MS (det kanske gör mig dum i huvudet i dina ögon???), jag hävdar att det alltid blir problem om det finns lagar som man väljer att tillämpa på vissa fall och väljer att blunda för i andra. VM i Vårgårda är ju tyvärr ett utmärkt exempel på det. Vad jag förstår var det en enskild person drev frågan så pass långt att det blev strul och om jag förstår saken rätt så ville väl inte ens LI ta i frågan men hade inte något val iom att lagen fanns där och någon gjort en JO anmälan.

Det som är intressant nu är att det borde finnas många aktörer som är bra mycket större än vi flipperspelare som skulle vilja ändra lagen. Allt från LAN anordnare till t.ex. MAX som ville ställa ut TV-spel. Jag tror att enda möjligheten att flipperspel ska få en enklare lag kring sig är att dom hamnar i samma kategori som dator/tvspelen då det är där uppslutningen finns. Att låtsas som om 2000 flipperspelare inte finns tror jag inte är ett problem alls för vilken regering som helst men att göra samma sak med kanske 1 miljon dator/tvspelare är en annan sak.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Hej alla,

Jag har lobbyat för förströelsespelsfrågan i något år nu, och NU äntligen är det en motion på gång för förändring.

I vår kommer minst en motion att hamna på Kulturutskottets bord för att förändra lagstiftningen för förströelsespel (flipper-, arkad-, LAN-spel etc).

NI kan hjälpa till genom att maila RIKSDAGEN och dess ledamöter. Att maila till LI har ingen effekt. De lyder enbart lagstiftningen och kommer inte att ändra sina åtaganden innan lagen är förändrad.

NI kan också hjälpa till genom att lyfta frågan på sociala forum, forumet här, prata med era lokala politiker och skriva inlägg i dagspress. Det har betydelse. Ju mer uppmärksamhet frågan får innan motionen kommer upp i vår, ju bättre stöd har de riksdagsledamöter som står bakom motionen.

Jag kan ge mer information via privat mail.

Jag söker för övrigt en mycket kunnig person, gärna aktiv utställare eller har varit aktiv utställare, och som vet mycket om olika former av förströelsespel, för hjälp vid författande av debattartikel.

MVH
Pingo


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Nja, spellagen är skottsäker ur ett samhällsperspektiv. Och den kommer aldrig att ändras för några medelåldersmän roar sig med dessa spel.

I Vårgårda så valde LI att strunta i anmälan då de egentligen skiter i vad vi pysslar med. Men i och med JO-anmälan så var de tvungna att följa lagen. De kunde inte se mellan fingrarna som de dagligen gör med våra tävlingar och våra lokaler. Börjar vi rota för mycket så kan vi få betydande problem med saker de ser mellan fingrarna.

Motioner mot spelautomatslagen/lotterilagen har funnits de senaste 30-40 åren. Motioner är helt ointressanta, propositioner är däremot intressantare..

För er som inte är särskilt allmänbildade:
Motion: enskild riksdagsman lägger förslag.
Proposition: regering lägger förslag till riksdagen.

..således är en motion tämligen meningslös. Flera tusen läggs varje år. Om allt mellan gratis kollektivtrafik till gratis kondomer.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Pingo: Kan du länka till motionen? Den som mest tangerar det hela jag hittar är denna men den antar jag att du inte menar?

Tyvärr har MS rätt i att motioner sällan får någon betydelse:
Citera
1,5 procent av motionsförslagen fick ja 2002–2006.
0,1 procent av motionsförslagen fick ja 2006–2010.
1,6 procent av motionsförslagen fick ja 2010–2014.


Tor

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
-So you´re telling me there is a chance!
Puttin'on the Fritz


Royneblom

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
    • www.retroarcade.se
  • Stad: Kungälv
I dag tog jag mig tid att ringa regerings kansliet angående reglering av flipper spel.

Tidigare har jag talat med lotteri inspektionen om ärendet.

Man bekräftar att man tittar och funderar på en ändring av lagen men att det inte går så där värst fort.

Man bekräftar att man tycker att lagen är gammal och att tekniken har sprungit i från den och att den bör överses.

Hur det skall göras och hur vi som gillar flipperspel och arkadmaskiner skall kunna på verka detta är dock oklart.

Men det går bra att skriva brev eller maila till regerings kansliet angående ärendet.

Om det påverkar kan jag inte bedöma men att tala om vad man tycker och att det är fler som tycker så borde vara bra så länge man gör det på ett "snyggt" sätt.

ex.

Om man ställer ut en maskin där man kastar en boll i en korg så behövs inget tillstånd.

Om man ställer ut en maskin med en storbilds tv typ 55" och man kastar bollar på tv apparaten ( kastar prick på monster ) då behövs inget tillstånd.

Om man ställer ut en maskin med en storbilds tv typ 55" och man trycker på en knapp för att "pricka" monster då behövs tillstånd.

Om man spelar samma spel som det sist nämnda maskinen på sin ipad eller mobiltelefon som privat person i samma lokal behövs inget tillstånd och då är spelet ej heller farligt.

Och om man skjuter bollen med 2 knappar (läs flipperspel) då behövs tillstånd och maskinen är "farlig"

Ja denna lag är omodern och så är väl också flipperspelen då de inte ändrats något sätt sedan lagen skrevs och därav fortfarande kräver tillstånd.Och glöm ej är "farliga"

Om man vill tillföra något till vårt regeringskansli ( och försök då gärna vara så seriösa ni kan så vi kan påverka denna lag åt rätt håll) är adressen följande.

fi.registrator@regeringskansliet.se

Hur många brev kan vi skicka till dom ??

Så ny lag för fria flipperspel och arkadmaskiner så att man kan ställa ut dom utan tillstånd det gör alla glada ( tror jag ) !!!!



webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fick svar från Finansdepartementet idag.

Citera
Stockholm den 2 mars 2015



Dnr. Fi2015/967

Hej Tony

Tack för din e-post till Finansdepartementet om flipperspel.

Lotteriinspektionen har i en redovisning 2012 av ett uppdrag föreslagit en del förändringar i lagen om anordnande av visst automatspel.
Rapporten och förslagen bereds för närvarande inom Regeringskansliet.

Vänligen


Catrin Arhusiander
Brevsvar
Finansdepartementet


JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Eliminering av allt vad avgifter och tillstånd heter hade väl varit vettigt, men med anmälningsplikt från operatörens sida.

Vad gäller åldersgränsen så borde denna plockas bort helt då väl barn och ungdomar ändå inte har tillgång till de olämpliga miljöer för dito som finns ute i samhället. (Krogar, strippklubbar etc)
Om sen spelstället ändå vill sätta en åldersgräns på sina spel är det väl en annan femma.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Men varför anmälningsplikt öht ?
Kan man inte bara få ställa ut dom som tex varumaskiner eller ciggmaskiner?

Nyheter om LAN spelen:

http://www.idg.se/2.1085/1.613736/lan-avgiften-tas-bort---stor-seger-for-spelvarlden-nar-automatspelslagen-nu-ska-andras


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Ja, det som Johan_R ovan skriver - det här är en stor och bra nyhet för oss alla!

http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-EU-namnd/Kulturutskottet/Aktuellt/System-med-licenser-for-att-anordna-spel-bor-inforas-i-Sverige/

Om nu Automatspelslagen förändras så avgifterna försvinner så innebär det samtidigt (förhoppningsvis, har inte fått det bekräftat, men bör ju vara så) att flipperspel också kan ställas ut utan vare sig registrering, licens eller avgifter. Endast moms på inkasserade spelpengar behövs alltså betalas, vilket är otroligt positivt.

Jag har varit i kontakt med framförallt Nordin och hjälpt till med hans motion, men det finns många andra som arbetat med frågan från andra håll. Den här totala enigheten politiskt sett är bra, för det snabbar nog på lagändringen.

/ Pingo


Royneblom

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
    • www.retroarcade.se
  • Stad: Kungälv
Japp helt fantastisk ett steg i rätt riktning.

Det vore kul att se mer flipperspel ute och att det inte skal behöva kosta en cafe ägare en förmögenhet att ha ett spel i sin lokal.

Vill dom ha anmälningsplikt kan dom väll få ha det , kan ju inte spela någon större roll.

Bara avgifterna tas bort och att det blir enklare att få ha maskiner uppställda både kontinuerligt och tillfälligt.


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jag ser inte flipperspel alls i underlaget för beslut, men långt isfrån allt publiceras verkar det som.
Kul att det mjukas upp lite, men jag tror att vi hamnar utanför denna gång tyvärr.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
jura: LAN-spel, som det refereras till, går under det som kallas förströelsespel/automatspel som ej ger vinst (i form av pengar eller liknande). Där ingår även flipperspel, arkadspel och alla liknande spel.

Som motionen är skriven (det är den om e-sport, av Nordin (C)) så är förslaget som bifalles att avgiften tas bort, samt att registreringsplikten också tas bort. Det troliga är väl att riksdagen röstar igenom just detta (övriga två förslag om esport bifalles ej och kommer alltså inte att röstas om i riksdagen). Det är totalt 13 motioner som utskottet tog ställning till. Den 8:e (om jag minns rätt) publiceras mer info.

Vill man skapa opinion och påverka så är det till riksdagsledamöterna man skall maila - inte till Lotteriinspektionen eller någon annanstans. LI är ju fortfarande av den åsikten att den här typen av spel kan skapa "olämpliga ungdomsmiljöer". LI har dock ingen egen statistik eller exempel på när så skett. (Det finns heller ingenting i förarbetena till lagen som stödjer den uppfattningen - snarare tvärtom.)

Riksdagen genomför omröstningen den 19:e. Det är regeringen som sedan genomför lagstiftningsförändringen.

Förhoppningen är ju att all reglering försvinner. Det finns dock fortfarande en risk att registrering kan komma att krävas. Jag ska försöka få fram info om hur stor den risken är och vad som kan göras åt det.

/ Pingo