Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 167091

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
INK: Det var lite det jag var ute efter - men remissinstanser reggar man tydligen inte nuförtiden, utan vem som helst kan skicka in remiss-svar på lagförslag, fritt.

Sonar: Ja, vem äger egentligen namnet SFS? Vem bestämmer över vad som får sägas i SFS namn? Det "ser" ju lite snyggare ut om ett remiss-svar kommer in från många fler, under ett gemensamt fräsigt namn som SFS - även om det såklart inte är ett krav.

Jag vill gärna vara med och författa remissvar, men det vore nog mycket bra om fler ställer sig bakom remiss-svaret. Hugade får gärna kontakta mig privat via mail så kan vi skriva ihop ett svar tillsammans, oavsett om det hamnar under namnet SFS eller ej.

/ Pingo
« Senast ändrad: mars 26, 2015, 19:14:17 av realpingo »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Enkelt. Alla över 9000 inlägg får en plats i "styrelsen". :-)

Nä, men en liten tråd kanske man kan skapa där förslag bollas under vettiga former - 99% av alla medlemmarna vill nog samma sak i den här frågan. Pingo kan vara trådmoderator och sätta ihop ett förslag?


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Hm, inget nytt efter omröstningen. Fortfarande LAN-spel som diskuteras i punkt 4.


Rotmosträdet

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
    • www.mygrandmotherisgone.se
  • Stad: Byske
Lycka till med detta. År 2082 kanske flipper/arkad blir utan avgift när de klassas som antika...

Som alla märker bryr sig politikerna bara när det är lite större pengar inblandat. Att det plötsligt kommer bli avgiftsfritt(?) för LAN hör ju bara samman med att töntarna på Dreamhack börjar gasta och de folkvalda börjar skita på sig för dattaspel är ju Svärje kenda för, det måste subventilerassss.... Inget har ju hänt sen 1982, det är sjukt lång tid. Inget kommer hända...

Det enda rätta är ett gerillakrig, sätt dit varenda litet LAN i hela Sverige under några månader. Gör så att Bengt och Gullan i Bollebygd får betala 20 000:- för att de kopplat ihop 6 datorer i skolans gympasal. Samtidigt tar varenda j-vel på detta forumet ett av sina flipper och ställer ut på sitt lokala ICA! Bara kläm in skit och frågar personalen så ge dem en smäll.


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad

fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Pingo! ,Jura... Hur går det???
Verkar allt gå enligt edra planer??

Fyll gärna i även om ni inte har uppdaterad info!

:-)
Matchstick Pinball


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Med tanke på esport sm med 100000:- i första pris i en av tävlingarna och en total prispott på c.a 600000:- så undrar man ju lite hur det blev med tillstånd för lancafe etc. Eller går detta under 7-dagarsregeln??
Känns onekligen lite fjantigt att medelålders gubbs hukar och gömmer sig i källarlokaler runt om i landet och spelar House of the dead i usel grafik och flipperspel när småkids lirar om storkovan i direktsänd TV i kombatspel.
« Senast ändrad: maj 28, 2015, 03:44:01 av ubbla »


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Kort uppdatering (om man nu kan kalla det det när inget egentligen hänt).

Ni som följer media kanske noterat att Regeringen just nu har fler sk tillkännagivanden från Riksdagen än vad som är brukligt.

Tillkännagivandena om spelfrågorna är del i detta. Just nu ligger detta på Regeringskansliets bord. Vad som sker därefter är det tyvärr ingen som vet. Eller tja, Regeringen, men de är lite svåra att nå. ;)

Om ingenting skett i höst (dvs om inget lagförslag lagts ut för remiss, t ex) så kommer de pådrivande riksdagspolitikerna för respektive motion att stöta på igen, för att få någon slags respons.

Man kan väl även i detta misstänka att t ex Alliansen använder sig av detta som ett led i att ha möjlighet att lyfta en misstroendeförklaring - skulle det behövas i höst. Det är alltså ett politiskt spel som även "vår fråga" hamnat i.

Fortfarande dock angående skrivningen "LAN-spel": det har ingen betydelse i sammanhanget att spelen definieras LAN-spel i motionen. I lagtexten handlar det om automatspel/förströelsespel (som inte ger vinst), och i den definitionen ingår flipper-, LAN-, arkadspel etc.

Förhoppningen är väl att Regeringen dock författar ett lagförslag där just avgiftsregleringen av den här typen av spel tas bort. Det är ju inte en särskilt komplicerad lagskrivning, så man bör kunna författa den ganska snart, samt att remisstiden inte bör vara särskilt lång.

Hör jag något mer så uppdaterar jag.

/ Pingo


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Lite info om hur LI sköter sitt "jobb"

På ett av våra ställen hade dom en oanmäld inspektion av fröströelse spelen ( = 4 st flipperspel )

Då såg dom att tillståndet gått ut , så dom började hota med div "åtgärder" , stängde av ställets jack vegas maskiner ( = ställets inkomstkälla nr 1 ) direkt och krävde att samtliga hemska ,som leder till spelmissbruk och fattigdom och att barn säljer sig och börjar knarka , spel omedelbart avlägsnades fr lokalen.

Till saken hör att dom ska stänga stället en vecka senare för renovering i 4 veckor och nytt tillstånd ska skickas in .

Så vi fick åka dit asap och ta bort dess hemska flipperspel som ruinerar folk och dom fick skicka en bild till LI så dom satte på jack vegas maskinerna igen.

LI kan tydligen fjärrstyra ( och avläsa??) ala Jack Vegas maskiner.

Ni må tro att man längtar tills LI fattar att flipper är harmlösa och det är Jack Vegas maskinerna folk förstör sina liv på....
Men den dagen är väl samma dag som jag vaknar och allt jag rör blir till guld :)
« Senast ändrad: juni 28, 2015, 23:21:09 av johan_r »


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Jack vegas info:
Alla jack vegas är kopplade till en central dator i sundbyberg. Dom kan sätta på, stänga av, uppdatera, kolla flödet etc. Fast detta gör svenska spel. Men räcker med ett samtal på hotlinen så....
I och med att alla är central inkopplade så är det därför att vissa maskiner kan betala ut fast inte pengar kommit in i just den maskinen och självklart tvärtom att vissa maskiner knappt ger minsta vinsten fast du matat in flera hundra. Är väl ungefär så jag fick det förklarat vid besök hos svenska spel när jack vegas skulle in på svenska marknaden. Så det är verkligen ett lotteri, du kan spela som en pajas för det är inte du som bestämmer om du ska vinna eller inte.
Världens bästa pengamaskin ... bara massa skitvinster som snabbt spelas upp och bara uppställda på ställen med alkohol... Kan inte bli bättre.   Jo det kan det ju.. En kortläsare så du kan peta in kontokortet så går det ju ännu bättre och enklare att ruinera folk med spelsvårigheter.
Är det inte dags att sätta ut ett spel och anmäla det själv för att verkligen få upp detta i rätten för att se om det verkligen håller då lotteriinspektionen själva är flytande på lagarna. Hur blev det med lanspel?? Tillstånd eller? Då inte spelutställningen 2.0 eller vad den nu hette fick några böter etc. så en miss kan ju alla göra i allafall.
Li är fortfarande bara tjänstemän som gör det jobbet dom är ålagda att göra oavsett vad dom tycker...fast dom följer inte lagarna strikt utan dom "ser mellan fingrarna" ibland efter tycke och smak. Det som funkat i 10 år kan bli hur fel som helst på en dag.
Antar att dreamhack lutar sig mot friveckan...eller då behöver dom inte alls?? Videospel/dator för spel?? Så mycket som LI inte svarar på. ( kommer inte på om jag sett den lagtexten som tillåter detta hur det står) men hur återkommande får man ha denna vecka.?? Varannan?? Halvår??
Om jag har tre spel på ett ställe, kan jag sätta dit 2 till i en vecka då det är tillfälligt ?? Mer luddigt än en elchockad pudel....
« Senast ändrad: juni 29, 2015, 01:33:20 av ubbla »


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Hoppas på att det händer något snart.
Börjar tröttna på LI ,oavsett om dom bara är tillsatta att följa lagarna....
Sist som hänt är att LI gort en inspetktion på boulebar göteborg och dom fick en anmärkning pä att det inte står tydligt på spelen att det är 18års åldersgräns och att det inte är uppsatt på väggen att LI är tillståndsgivare ( finns det någon annan att söka tillstång hos?!!?) och boulebar tillståndes innehavare.

Och så har jag kastat 20.000 i sjön,köpte in ett sprillans spel som jag vill klassa som målgörare. LI har inte sett spelet förut och vet inte hur det ska klassas.
Så nu står det i verkstan och ruttnar bort....


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Undrar om spelutställningen i halmstad har tillstånd ??


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Det är väl ingen åldergräns på flipper eller övriga förströelsespel ????
Nytt påfund??


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Jodå....finns det jack vegas maskiner eller alkohol på samma ställe så kan man inledas i fresetelse att pantsätta sitt hus,sälja vigselringen eller låna pengar av maffian (dom brukar cirkulera runt flipperspelen och vänta på att folk vill låna)
för att spela flipper och fobolls spel :)