Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 166748

mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Vi borde ju åtminstonde försöka ha en lista av alla aktiva klubbar tillgänglig på denna hemsida? Och lista antal aktiva medlemmar i varje. Någon admin kanske kan skapa ett forum för detta?
Är vi 1500 pers i Sverige? Drygt 4000 reggade här men alla är väl knappast aktiva.


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Stockholm Pinball, orgnr 802418-6184, har 82 medlemmar som tävlat eller tränat i föreningens namn de senaste 3 månaderna. 130 personer deltog i tävlingar under förra verksamhetsåret.
Det är lika för alla


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag måste bara inflika angående artikeln i Aftonbladet.
Jag är i högsta grad partisk eftersom jag är med i landslaget i landhockey, men jag anser att artikeln är mycket olycklig och att granskningen inte leder till något gott för någon. Hade infallsvinkeln varit "det är för svårt och ställs för högra krav för att få bli en del av RF" hade granskningen kunnat leda till något gott. Det är som ordförande i Lacrosse säger att när man väl är med så åker man aldrig ur och jag vill tro att RF känt till att ett flertal förbund haft problem, men valt att se mellan fingrarna för att försöka stötta förbunden att nå upp till kraven igen istället för att skapa större problem för förbunden.

Jag är ganska säker på att 4-8 förbund kommer åka ur, men det gör det inte lättare för andra förbund att ta sig in utan snarare tvärt om eftersom alla kommer granskas hårdare än förut.

Lite OT, men visst är det konstigt att det ska vara ett krav på X antal föreningar (25 i det här fallet). Men eftersom idrotter och dess föreningar och förbund är en mycket (!) snårig fråga med en miljard ömma tår så avstår jag från att skriva nåt ytterligare.

Jag menade heller inte med mitt inlägg till ministern att trampa på någon annan sport där, utan försöka förbättra för e-sporter, och flipper i synnerhet.

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Snyggt invirat där Pingo. Jag tycker fortfarande det låter konstigt att benämna flipperspel som e-sport. Men det faller ju faktiskt inom samma klassificering, åtminstone evenemangsmässigt.

Ja, och det är väl egentligen det som är frågan här. Definieringen e-sport för flipperspel kan vara lite avig, men eftersom det idag faktiskt är någonting som är "hett" och "coolt" hos politiker i allmänhet så hävdar jag att vi alla bör använda den benämningen. Det är bara av godo för oss. Låt flipperspelens fiender stå för definieringarna - för då kommer de att kollra bort sig!

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Vi borde ju åtminstonde försöka ha en lista av alla aktiva klubbar tillgänglig på denna hemsida? Och lista antal aktiva medlemmar i varje. Någon admin kanske kan skapa ett forum för detta?
Är vi 1500 pers i Sverige? Drygt 4000 reggade här men alla är väl knappast aktiva.

Stockholm Pinball, orgnr 802418-6184, har 82 medlemmar som tävlat eller tränat i föreningens namn de senaste 3 månaderna. 130 personer deltog i tävlingar under förra verksamhetsåret.

Det här är faktiskt en riktigt bra fråga.

Vi borde verkligen sammanställa alla registrerade klubbar/föreningar, och alla dessa borde sammanställa en lista på aktiva medlemmar (och vi borde samtidigt ta fram en definition på vad aktiv innebär).

Samtidigt borde ett förbund startas där samtliga föreningar söker inträde, och det förbundet söker i sin tur inträde hos RF och söker bidrag/stöd därifrån. Då blir det på papperet rätt och det blir enklare att överklaga avslag och visa på dessa avslag för framtida ansökningar.

/ Pingo


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge

mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Ifpa borde ju ha statistik över nästan samtliga tävlingar under ett år ja. Men alla som "motionsspelar", materialister och tränare ska ju också räknas med som medlemmar.

Pingo - ta tag i det här nu. Du har ju drivet! :-)


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Ifpa borde ju ha statistik över nästan samtliga tävlingar under ett år ja. Men alla som "motionsspelar", materialister och tränare ska ju också räknas med som medlemmar.

Pingo - ta tag i det här nu. Du har ju drivet! :-)

Haha, ja, kanske det... :)

Frågan om aktivitet är väl egentligen inte aktuell förrän det existerar ett förbund som söker inträde hos Riksidrottsförbundet för att sedan söka stöd. Det bästa vore ju om samtliga flipperspelsföreningar kan gå in i Svenska E-sportförbundet, eftersom de faktiskt driver den här frågan aktivit och dessutom redan sökt inträde hos RF (http://www.sverok.se/2017/01/02/e-sporten-snart-en-del-av-riksidrottsforbundet/). Det skulle också underlätta för vidare lobbying i frågan.



Och som kort uppdatering: "frågan bereds fortfarande" är svaret jag fick från Finansdepartementet igår.

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Och för att ta detta mer formellt:

Jag uppmanar härmed samtliga flipperspelsföreningar att söka medlemsskap i Svenska E-sportförbundet:
http://www.svenskaesportforbundet.org/

Samordna gärna ansökningarna. Observera att ansökningar enbart bör göras om de verkligen klarar övriga krav enl ansökningsformulären på websiten. Ju fler föreningar som kan organiseras inom detta förbund, desto bättre.

Om någon förening mot förmodan skulle få avslag är det extremt viktigt att ni återgår och kräver motivering av det beslutet. Det är SVEROK som står bakom förbundet och jag kan inte se att de skulle ha anledning att neka seriösa flipperspelsföreningar inträde i förbundet så länge de klarar kraven.

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag upptäckte en detalj i ett mail från Lotteriinspektion (från förra året), som är mycket intressant. LI:s definition av "esport" är denna:

Citera
E-sportarrangemang där vinster utgår i spelen betraktas som skicklighetsspel så länge deltagarna spelar mot varandra. Ett exempel är att två eller flera fysiska personer spelar Counter Strike mot varandra. Flipperspel består av att en fysisk person spelar mot en mekanisk eller elektronisk spelautomat. Detta leder till att spelformen alltid, under förutsättning att alla andra förutsättningar är uppfyllda, kommer omfattas av endera lagen (1982:636) om anordnande av visst automatspel (nedan automatspelslagen) eller lotterilagen (1994:1000). Det är Lotteriinspektionens uppfattning att en tolkning av tillämplig lag samt förarbeten inte kan leda till någon annan slutsats.

Jag skulle därför vilja veta om det överhuvudtaget existerar esportspel i något kommande, eller historiskt, event i Sverige där spelet i fråga INTE är multiplayer och där man alltså räknar poäng i efterhand.

Om inte skulle jag gärna vilja att någon hjälper mig med en text som angriper detta. Går bra i PM, men ännu hellre via email.

Enligt mig så har det ju ingen betydelse om det är två spelare mot varandra, eller en spelare som får poäng, eftersom det alltid existerar en form av mekanik som ställer om variablerna. "Världen" där spelet utspelar sig är ju alltid systemstyrd, oavsett om två spelare spelar mot varandra samtidigt eller efter varandra.

/ Pingo



aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Du menar definitionen att flipperspelet är mekanismen/mjukvaran som människan spelar mot?

Där är nog skillnaden att i counter-strike och dylikt är det mjukvaran som sätter upp variablerna för människorna som använder dom mot varandra. Det enda jag tänker på som passar in i undantaget är NBA fastbreak när två sådana maskiner är synkade. Eller Sega Rally, Daytona-kabb etc där maskinerna används för att sätta upp spelvärlden mellan två människor som då tävlar. Så fort ett arkad- eller flipperspel är synkat mot andra så borde de tolkas som esport enligt dagens definition. Skulle man få igenom detta kryphål skulle således alla nya (eventuellt) svenskutvecklade arkad- och flipperspel kunna ha en synk/lan-featureoch då klassas som esport.

Annars skulle typ sten-sax-påse också klassas som esport om man tar bort mjukvaran som sätter upp världen. :)

Ifpa ID 63357


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Du menar definitionen att flipperspelet är mekanismen/mjukvaran som människan spelar mot?

Där är nog skillnaden att i counter-strike och dylikt är det mjukvaran som sätter upp variablerna för människorna som använder dom mot varandra. Det enda jag tänker på som passar in i undantaget är NBA fastbreak när två sådana maskiner är synkade. Eller Sega Rally, Daytona-kabb etc där maskinerna används för att sätta upp spelvärlden mellan två människor som då tävlar. Så fort ett arkad- eller flipperspel är synkat mot andra så borde de tolkas som esport enligt dagens definition. Skulle man få igenom detta kryphål skulle således alla nya (eventuellt) svenskutvecklade arkad- och flipperspel kunna ha en synk/lan-featureoch då klassas som esport.

Annars skulle typ sten-sax-påse också klassas som esport om man tar bort mjukvaran som sätter upp världen. :)

Det är precis det här jag menar.

Men domen från Kammarrätten 2009 ang "Vem vill bli miljonär" beskriver det spelet som skicklighetsspel och inte lotteri - och det är bara EN person som spelar det. Därför anser inte jag att LI kan ha en sådan här definition.

Det är, för mig, uppenbart att LI tagit till den här definitionen just för att kunna ställa flipperspel utanför e-sporten. Nu har jag mailat med LI ett par gånger igen om det här och ska se vad de svarar. Därefter får vi se hur det är bäst att agera.

Redan nu dock är det ju väldigt bra om så många flipperspelsföreningar som möjligt söker inträde i Svenska e-sportförbundet (se ovan) eftersom det blir svårare för myndigheter att ha egna definitioner på e-sport om Sveriges största förbund definierar det annorlunda.

/ Pingo


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Noterar för övrigt att jag är Sveriges bästa spelare utan guldmedalj (i main).

Vet inte riktigt om jag ska vara stolt eller ledsen?  :P