Frispel

sedan 2001

Snuskiga spel ur rökiga miljöer ?

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Hej !
Rookien med de sällsamma frågorna här igen:-)

Ni som har erfarenhet av att köpa spel från ex. Tyskland andra europeiska länder som varit uppställda i rökiga barer m.m. - har ni någonsin fått tag i ett spel som ni efteråt har haft svårt att rengöra från nikotin-stanken ?

Jag har hört talas om folk som sålt spel vidare för att det inte har gått att få bort röklukten från låda och box.
Ligger det någon sanning i detta och hur svårt kan det vara att göra så att ett sådant spel, om det nu är i bra skick annars, luktar neutralt igen ?


Har någon här erfarenhet av "snuskiga" spel ?
Tack på förhand/ J


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag har haft spel som stått i kebabrestaurang där lukten aldrig försvann. Danska spel från rökiga pubar kan vara omöjliga att få luktfria. Även om man sätter in en skål med ättika (som jag tycker har varit bäst) så luktar det pecka när man öppnar myntluckan.

Min rekommendation är att handla ett spel i Sverige för att kunna säkerställa skicket. Kom ner till LPA på onsdag så kan du få lite mer tips och kolla in olika spel för att hitta det som känns bäst.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack för inbjudan PQ, jag måste göra slag i saken och ta mig till er lokal. Jag har precis som du skriver befarat att vissa spel kommer att lukta sönderrökt sylta hur man än tampas med dem. Detta är verkligen ett dilemma, för jag ger mig f-n på att när man äntligen hittar ett spel man letat efter för en bra peng så lär nog haken vara exempelvis en sådan sak.

Av någon fördomsfull anledning inbillar jag mig exempelvis att italienska spel förmodligen har stått i tjocka cigarett- eller cigarrmoln sedan dom varit nya.....


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Jag tycker inte att ett spel med en "viss" klubblukt är hela världen. Jag kan ofta sakna den riktiga arkadkäslan (lukten) som mitt första spel gav. Det var ett JM som kom just ifrån Italien.
Det luktade förvisso inte som om en italienare satt och rökte innanför myntluckan, men en viss hint av tobak fanns det allt. ;)


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Jag förstår din poäng - men jag måste nog ha blivit så fjollig på gamla dar att jag faktiskt skulle störa mig på en alltför penetrant röklukt. Jaja, hittar jag ett MM för lite pengar så får jag kanske sätta klädnypor på näsan eller nåt.....

Men om jag ska vara allvarlig; har någon erfarenhet av att luktsanera ett sunkigt spel ?
Glas- och metalldetaljer kanske går att köra kemikalier på rätt så bra - men hur hanterar man kabinettet och boxramen ? Jag får nog väga nyttovärde mot obehag här......


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Har haft en del spel som har sett sådana ut, men aldrig känt någon lukt i lokalen och om det luktar lite om jag stoppar huvudet i myntluckan skiter jag i.. Har aldrig behövt försöka få bort någon odör..
Winners dont use drugs


Lunk

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Trodde aldrig jag skulle få bort röklukten ur mitt WPT. Stank verkligen mycket.
Jag köpte en spray och även nån påse man hängde upp i utrymmet som skulle saneras.
http://m.clasohlson.com/se/Luktborttagare-Yocoair/34-259
http://m.clasohlson.com/se/Luktborttagare-Yocoair/34-258

Tyvärr vet jag inte hur länge det tog att få bort lukten.
Har ägt det i tre år nu och lukten är helt borta.


pata

  • Donator Silver
  • Newbie
  • *****
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
  • Stad: Hofors

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund

Smyken

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Bilrekond firmor har oftast en odörmanick att hyra ut.
Den tar död/bort det mesta av lukt.
Har aldrig provat själv men det tar död på all lukt i en bil så då lär det funka på ett flipperspel också.

Men något som hjälper väldigt mycket just mot gammal röklukt annars är att noggrant skrubba utsidan av flipperspelet med exempelvis glasrengöring då försvinner det mesta av röklukten på säg 1 vecka.

Ofta så ser spelet hyfsat ren ut på utsidan men tar du en lätt fuktad trasa och drar över så märker du att trasan blir gul av tjära.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
"Ofta så ser spelet hyfsat ren ut på utsidan men tar du en lätt fuktad trasa och drar över så märker du att trasan blir gul av tjära. "

Ja, det är precis något sådant jag ser framför mig när vi tar dom värsta exemplaren. Ett spel som har omringats av kedjerökande snubbar under tretti års tid....mums....

Men jag väljer nog knappast bort ett namn på wanted-listan om priset i övrigt är rätt - däremot gör man sig ju lite tankar på hur meckigt det kommer att bli innan spelet blir rumsrent...


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund

padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Ja, skulle du hitta ett spel du vill ha, tror jag helt ärligt att du såväl skiter i doften/ lägger inte märke till den.
Ut och handla nu! ;)


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack för rådet. I will. Men jag befinner mig i läge som nog många beginners känner igen. Man har lite drygt tio lax tillgängliga men ser bara halvkassa alternativ, och hade man kommit upp i klassen runt 20 k så blir en helt annan nivå av flipperspel aktuella som köpobjekt. Jag får mata spargrisen lite till innan jag slår till.......


Tags: