Frispel

sedan 2001

FIXAT: DM kickar ut alla kulor

jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Mitt Demolition Man bråkar sedan en tid tillbaks. Den klagar på claw out of range men kastar samtidigt ut alla 5 kulor ut ur kultråget.

Jag har felsökt lite enligt beskrivning på den här sidan.
Med iPhone kunde jag inte se att någon IR-LED lyste men med en vanlig videokamera så syntes det att alla 7 IR-LED lyste vackert blå.
Testade mottagarsidan genom att lysa med en ficklampa på dessa. (Hoppas bilden nedan syns). Bilden visar visserligen IR-LED så jag inte hade länk till något mottagarkort.
De mottagare som är motstående LED1, 2 och 7 reagerar inte då jag lyser på dessa. LED3 indikeras i switchtesten som 1, LED4 som 2, LED5 som 3 och LED6 som 4.

Ska mottagarna för LED1,2 och 7 reagera eller inte?
Är det bombsäkert kortet som är fel, eller finns det fler ställen att felsöka på för det aktuella problemet?

« Senast ändrad: september 19, 2014, 20:31:22 av jangus »


priest

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Har liknande fel på mitt WCS94, dvs att spelet skickar ut alla kulorna samtidigt.

Hoppas på ett svar som pekar på vad felet kan vara även på mitt flipper...

EDIT: Inte min mening att kapa tråden, men här är iaf den tråden med  liknande problem som jag skapade ett tag tillbaka:

http://www.svenskaflippersallskapet.com/forum.php?action=showt&t=17740&p=0#new
« Senast ändrad: september 14, 2014, 15:57:07 av priest »
Motala Arkadhall: http://www.motalaarkadhall.se/ Delas med Larsson och Jangus.


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Kollade lite i manualen sid 2-44, Switch-matrixen.

Ser att Alla trågswitchar ligger på kolumn 3 (green-orange). Men då en del fungerar så kan det inte vara där felet ligger.

Ser även att Claw pos och tråg-jam ligger på rad 6, White-blue. Ska felsöka den och se vart det leder.
Nästa gång jag åker till lokalen så får jag peta runt på switvharna i matrixen för att se om det ger någon info.

Priest testade med ett felfritt optokort i sitt flipper men felet kvarstod. Jag ska testa samma sak. Troligen är väl felet någon annan stans.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Undrar ifall det inte är LM339:orna nere på opto-styrkortet, som sitter monterat under spelplanen, som är trasiga och skall bytas. Ni kan ju testa med ett fungerande kort först.
För det var väl opto-kortet nere i själva bolltråget som ni provat med ett annat fungerande kort?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Osäker på exakt vilket av korten priest testade att byta. Förstod att det var ett av korten på bolltråget. Samt att felet kvarstod på flippret trots fungerade kort.

Men vi ska ta en titt på LM339.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jo, det låter som ett fel på fler optos än de i bolltråget - då borde det vara optokortet under spelplanen som krångar.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
På gränsen till off-topic men dock ett tips. Iphonens facetime kamera kan se IR-ljus inte den vanliga kameran, tyvärr


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Kollar lite i manualen. Det finns följande kort:
A-17982 7 Ball Trough LED PCB Assembly
A-17981 7 Ball Trough Photo Transistor Assembly
A-15576 7-Switch Opto PCB Assembly
A-16986 Cryoclaw Opto Assembly
A-17596 Elevator Opto Assembly

Är det A-15576 7-Switch Opto PCB Assembly ni menar? Den har två IC LM339 Quad.
Annars har ju även A-17982 7 Ball Trough LED PCB Assembly två IC LM339 Quad också.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Japp, jag menade A-15576.
A-17982 hade ni väl redan provat att byta ut till ett fungerande, eller?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Nu har vi testat med en A-15576 från ett fungerande flipper. Felen kvarstår.

Nu har priest och jag inte riktigt samma fel. Så för att inte förvirra med olika felbeskrivningar så försöker jag hålla mig till DM här i tråden.

Då det var dags att ta kväll och lämna lokalen så kom jag att tänka på att jag skulle testat ett A-17981 från ett fungerande flipper. Ska göra det så snart tillfälle ges.


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Var i lokalen idag med avsikten att tillfälligt sno ett A-17981 (Fototransistor PCB) och se om det skulle hjälpa. Men alla andra sådana kort i lokalen hade ett annat antal pinnar på anslutningskontakten.

Men jag tog och mätte lite på kortet:
   Tänd LED/   Släckt LED (skymd)
Q1-Kula6   0,22V/   13V
Q2-Kula5   0,20V/   13V
Q3-Kula4   0,29V/   13V
Q4-Kula3   0,22V/   13V
Q5-Kula2   0,20V/   13V
Q6-Kula1   0,23V/   13V   Denna är inte ansluten vidare från kortet
Q7-Jam   0,25V   13V
Nu efteråt ser jag att jag borde ha mätt inte bara på fototransistorerna utan därefter även på kontakten som sitter efter U1 och U2. Attans !!!! Jag får åka tillbaks.

Spänningen in till kortet var drygt 12V
Jag tycker det är underligt att fototransistorn för kula 1 i tråget inte är ansluten vidare. Men det är så kontakten är bestyckad med kablar.
Det fanns inga kabelbrott mellan mellan A-17981 (Fototransistor PCB) och A-15576 (7-opto switch board).
« Senast ändrad: september 17, 2014, 21:21:13 av jangus »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det är väldigt vanligt med glapp i optos och framför allt motstånden på de där korten (sitter i widebody-spelen från 1994-1994) innan de designade om dem. Egentligen kan du köpa ett ersättningskort med en gång om det inte vore för att du även hade felet med kranen - låter ju som att fler optos inte är helt friska.


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ja, nu förstår jag ändå mindre efter att ha mätt på kontakten i figurerna ovan.

Oavsett om jag hade kulor i tråget eller ej så fick jag följande uppmätta spänningar.
pin1(Col  ) 11V
pin2(Q2/R2) 11V
pin3(Q1/R1) 11V
pin4(Q3/R3) 0.V
pin5(Q7/R7) 11V
pin6(Q6/R6) 0.V
pin7(Q4/R4) 0.V
pin8(Q5/R5) 11V
Det är konstigt att jag inte noterar någon skillnad mellan kulor i tråget eller tomt tråg. Mäter jag direkt på fototransistorerna så får jag ju olika för med/utan kulor.

Alla pinnar är anslutna till CPU-board kontakt J209.
(Alltså som jag skrev igår:
Citera
Det fanns inga kabelbrott mellan mellan A-17981 (Fototransistor PCB) och A-15576 (7-opto switch board)
. Här måste jag ha mätt galet då kablarna inte går direkt hit utan passerar CPU-board enligt manualen.  

Om det hade varit 0V alternativt 12V på endera U1 eller U2 så skulle jag misstänkt dessa. Men nu är det lite blandat.

Jag kollade åter på i testläge hur det såg ut för switchmatrisen på DMD. Trough 1-4 reagerar korrekt. Trough 5 och Jam reagerar inte.

Jag kollade på CPU-board. Där finns 3 lysdioder.
1 Upper LED
2 Center LED
3 Lower LED
Så som jag förstått det ska 1 och 3 tändas. Därefter ska 1 slockna och 2 tändas och slutligen ska 2 släckas. 3 ska vara tänd hela tiden.
Enligt manualen står det att om:
Center LED blinks one time - U6 ROM Failur
Center LED blinks two time - U8 RAM Failur
Center LED blinks three time - U9 Custom Chip Failur
Nu är det så att då Center LED tänds så fortsätter den att blinka för evigt.

Sökt på internet och fick ett par tips till. Ska kontrollera att alla kretsar sitter ordentligt i. Det var en person som fixade felet så.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Har du prövat att bara "värma" med lödkolv på korten, jag gick över alla lödningar i tråget på vårat DM för ett par år sedan, när det strulade, behövdes inte mer än så för att osynliga glapp i lödningarna skulle läka.
Play a real game, play pinball


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jag har lött om alla lödningar på A-17981 (Fototransistor PCB)