Frispel

sedan 2001

Eeprom-brännare?

granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Jag står inför att köpa nya rommar till ett NBA fastbreak (AV-kortet). Tidigare har jag bara beställt nya färdigprogrammerade men tanken slår mig att det vore väl kul att ha möjlighet att programmera om rommar själv. Dessutom har jag gamla rommar till bla LOTR och DH liggandes som skulle kunna raderas och återanvändas??

Då kommer ju frågan om vilken eeprom programmerare man behöver ha. Om man kollar hos olika flipper-dels-sajter så kostar ju en rogrammerare runt 1000-lappen, sen ska man väl också ha en UV-raderare av något slag, kostar också närmare 1000kr.

Som en sann vän av ebay började jag kolla efter billigare alternativ och mycket riktigt så finns det ju programmerare för under 100-lappen, eller till och med runt 50-lappen (inkl frakt från kina) t.ex denna: http://www.ebay.com/itm/1PCS-Microcontroller-24-93-Series-EEPROM-Programmer-SP200SE-SP200S-Brand-new-/351169811509?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51c35a1435

Funkar dessa grejjer på dom vanligaste rommarna i moderna flipperspel eller måste man ha en speciell programmerare för mer än 10 gånger priset.


Fredrik

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Furulund
Du är ute efter en Eprom brännare, den du länkar till bränner inte Eprom utan bland annat Eeprom & Pic.
« Senast ändrad: september 15, 2014, 21:57:57 av Fredrik »


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå

cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Verkar som om ekonomi är det viktigaste för dig. Dock skulle jag fundera i termerna support och garanti. Köpte raderare/brännare från Daniel på Freeplay och de funkar klockrent för allehanda relevanta ROM:ar för såväl flipper som arkad.


Fredrik

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Furulund
Jag är inne på min andra brännare, den första funkar än men är 20 gammal & krävde en antik kortplats datorn.
Köpte en liknande china brännare som du länkar till funkar till allt som jag behövt den till.
Har man inte tillgång till gamla kretsar blir det nog billigare att beställa färdigprogg eprommar av någon på nätet. Just 8 Mb kretsarna är lite svåra få tag i.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Nja, viktigaste är det väl kanske inte heller, men det är ju intressant hur skillnaderna kan vara så kopiöst stora och vad det nu beror på. Nu bidrog ju min okunskap (eeprom vs eprom) till att skillnaden blev betydligt mindre.

Nu har jag lyckats gräva fram en uråldrig brännare och UV-raderare på jobbet med tillhörande trilobit till dator. Enligt manualen ska den åtminstånde klara upp till 4M stora rommar så jag tänkte ge det ett försök i alla fall innan jag beslutar om nyinköp av programmerare eller inte. Halva grejjen är ju också att det är kul att göra något nytt, och lyckas så vi får väl se hur det går.

Vad jag kan förstå enligt filerna man kan ladda ner på IPDB så är ljudrommarna till NBA endast på 4x1Meg+1x512k eller tänker jag fel?


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Hur vanligt är det att det är 8M stora rommar då? Känner ni till något spel som har dessa?

edit: ahh. enligt http://www.planetarypinball.com/mm5/Williams/tech/wpcroms.html

CC, CV, MB tre exempel på 8megs rommar
« Senast ändrad: september 18, 2014, 01:26:24 av granman »


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Att Kina-prylarna är billiga är väl inte så konstigt. Dock är det inte helt självklart med manualer, språkstöd samt det som jag nämnde tidigare. Som jag uppfattat det så handlar priset (kanske självklart) om vilka kretsar som brännaren stödjer så det bör man kolla upp naturligtvis.

Främst använder jag brännaren för att testa/köra Home/bootleg-versioner då dessa sällan finns att köpa som färdiga kit. Att köpa kretsar för 5-6 USD styck kanske jag inte heller ser som en tung investering.


Tags: