Frispel

sedan 2001

Problem med LOTR.

Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Bump
Är det skillnad på kulor och kulor? Finns det något avmagnitiseringskitt att köpa och sätta i bolltråget eller nåt.
Winners dont use drugs


Micke K

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Svärtinge
Det är definitivt skillnad på kulor och kulor. Jag har haft problem med magnetiserade kulor i ibland annat Dirty Harry och X-Men. Det kan ge lite olika symptom men det som ställer till mest irritation är när de fastnar i bolltråget och inte rullar ned som de skall. Det finns en plastbit att köpa som skall läggas i botten på tråget, men jag har inte provat den så jag törs inte säga om den hjälper eller ej. Det andra symptomet jag haft är att kulan ligger kvar på magneten efter att den stängts av och man måste stöta till spelet för att få loss den. Flipperkulor tillverkas av olika stållegeringar och de har olika egenskaper när det gäller att behålla magnetisering. Jag har köpt low magnetic kulor från pinballcenter.eu och de har fungerat prickfritt (art. No 05021). I DH stoppade jag först i standard kulor och spelet blev i stort sett ospelbart efter ca en vecka, det har nu gått i mer än sex månader med low magnetic kulorna utan några som helst problem. De magnetiserade standard kulorna kunde jag lägga fyra i rad och dra i första kulan och de andra tre följde snällt med. Jag provade att avmagnetisera dem med en avmagnetiseringsslinga för bildrör och efter det kunde jag inte få kulorna att hänga ihop med varandra. Men efter att de bara legat för sig själva ett par dagar så var magnetismen tillbaka. Just nu jobbar jag med en Demolition man och innan jag plockade ned den såg jag att kulan för det mesta hängde kvar i cryo claw magneten efter att den stängts av så att man fick stöta till spelet lite lätt för att få den att släppa, jag har sett samma fenomen i en PAPA video också. Den här maskinen skall också få low magnetic kulor när den är klar, så bör det problemet vara avhjälpt. För en tid sedan hade jag också en The Shadow där jag var helt säker på att det var magnetiserade kulor som var problemet. När magneten som fångar kulan vid locken stängdes av så hängde kulan kvar någon sekund innan den släppte. Det som skall hända är att kulan rullar nedåt till opton registerar att den rullat bort och då skickas det på en puls på magneten och kulan slungas in i inner sanctum. Nu fick jag istället felmeddelandet Opto bad i magnet testen eftersom CPU’n antagit att kulan rullat bort men opton fortfarande indikerade att kulan låg kvar. I det läget fälldes inte heller droptavlan som blockerar vägen in i inner sanctum ned. Det blev en hel del olika knepiga symptom av det. Här antog jag att det var magnetiserade kulor som var orsaken men nya kulor löste inte problemet. Felet visade sig istället vara att kulan fångats på exakt samma punkt under alla år och det hade uppstått en liten grop i spelplanen där kulan låg kvar. Lösningen var att flytta magneten under spelplanen någon millimeter sedan var problemet löst. Men oavsett vilket, finns det magneter på spelplanen så använd low magnetic kulor för att vara på den säkra sidan.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Ska absolut beställa och prova.. Bara det funkar med Low magnetism kulor i lotr:s ring. Man vill ju att magnetens ska orka att hålla kvar kulan där för att sedan kasta iväg den åt något håll..
Winners dont use drugs


swen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: älvdalen
Jag kör med high gloss low magnetic från pinballcenter i mitt LOTR. Det funkar kalas. Kör även med 2 kulor på destroy ring utan att det ska vara problem med att det fastnar 2 kulor bakom varandra.
Bara att köpa.


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Freeplay har lågmagnetsbollar hemma men hade inte hunnit lägga upp dem.
22kr/st
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998