Frispel

sedan 2001

Goldeneye cpu problem

Lamborghini

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har ett problem som jag inte löst som jag hoppas någon annan här har lite ideer om. Har ett Sega Goldeneye som första symtom hade cpu problem. Spelet stod och blinkade bara och ville inte starta upp. Jag hittade en säkrng F21 50 v coils och bytte den och tyckte då att spelet ville starta upp igen. Efter en kaffe i källaren och tänkt lir på spelet så var det samma fel igen....Samma säkring hade gått. Kopplade ur alla kontakter till coils från kortet och försökte få igång spelet. Bytte alla socklar på cpu kortet som ligger under batterierna för det var ganska syra skadat men det hjälpte inte. I ren frusteration så köpte jag ett nytt cpu rom och satte i. Vipps så fungerade cpu kortet igen och spelet startade upp. Gött tänkte jag och satte tillbaka alla kontakter igen. Spelade en test kula och allt fungerade. Efter att spelet stått på och jag på riktigt skulle köra skiten ur Aston Martinen så var det samma fel igen.
Hur ska jag tänka ....
Tacksam för hjälp.
Ha det fint
Magnus


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Du skriver att det var "ganska syraskadat". Inte omöjligt att det är syran som förstör för dig. ligger ju som en pest, och svårt att bli av med!
Hur ser baksidan ut?
Är lödpunkterna kring det berörda området synligt skadade där också? Blir väl typ grönaktigt...


Lamborghini

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tycker att jag fått bort allt. Jag har bytt socklar på de ställen som det har varit tendens till syra skadat. Baksidan av kortet har inga synliga fel.


Tags: rom   cpu