Frispel

sedan 2001

Embryon - gummi

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Försöker snygga till mitt Embryon. Men vilket är det mest korrekta sättet för gummi vid vänster captive ball. Det finns två olika utförande av manualen som säger två olika saker.

Alternativ 1


Alternativ 2


På vilket sätt ska gummit sitta?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tycker tvåan verkar mest rimlig. Men den nyaste av manualerna borde väl vara rätt. Gissar att något funkade dåligt med ena varianten och korrigerades.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Nja...

Det går inte att utröna vilken Bally manual som är nyast. De  skriver bara sitt interna F.O nr.

En sak man kan urskilja en del manualer på är att den första troligen var vit när den trycktes, sen kom färgat omslag. Men båda versioner av Embryon är vita.

Men tar du Nitro Groundshaker så finns det både med gult och grönt omslag, Fireball 11 finns i blått och en grön. EBD finns i vitt och en gul. Så det är inte glasklart..

På Embryonflyern är det alternativ ett som gäller.
« Senast ändrad: augusti 09, 2014, 00:00:51 av MS »


STP

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
  • Mail to: flippercenter@gmail.com
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja i alternativ 1 så har du ju en captive ball!
Player #:   14370
Mail to: flippercenter@gmail.com
Hemsida: www.flippercenter.se
Facebook: Westcoast Pinball


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Men även i tvåan är det captive ball, trådguider håller den på plats.

Men hur ska jag ha gummit? Detta är viktiga saker, det får inte vara hur tvivelaktigt som helst.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Såg det också nu. Flyern fotas väl tidigt, så om det är en korrigering borde tvåan vara rätt. Däremot hävdar ju vissa att flyerns bild är lag och i så fall gäller ju ettan.

Hur har du haft det tidigare? Om 1, har det uppdagats några problem? Kan tänka mig att gummit kan lägga sig på fel sida om kulan eller att det slits för snabbt t.ex.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag har haft alternativ 1. och det har inte varit några problem. Inga konstigheter på något av de två senaste SM i Gbg.

Men flyern visar ju på hur det var tänkt, medan korrigeringar är nödlösningar på ett misslyckande/fiasko.

Men vad är problemet med alternativ ett?

Vilket alternativ ska jag välja (för att inte bli hånad)?
« Senast ändrad: augusti 09, 2014, 00:15:13 av MS »


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag får fundera vidare på alternativen när jag putsar.

Börjar bli ganska bra nu


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
För lätt/svårt att träffa targeten? Estetiska skäl?

Kan ju också vara så att felet uppstår vid sämre underhåll på spelet än vad du har givit det.

Bästa sättet att inte bli hånad hade nog varit att inte dra upp det här i ljuset. Som det är nu är det bara att välja ett av alternativen och underbygga med bra argument som du kan kasta i ansiktet på eventuella belackare.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Estetiskt så blir det alternativ 2. Detta eftersom på högersidan finns en snarlik captive ball. Men där säger båda manualerna att det ska vara alternativ 2.

Nja, jag har allt slarvat ganska grovt med underhållet sista tiden. Så nu fick jag ju riva hela spelet..


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
Nummer 2 både snyggare och borde funka bättre.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Tycker du svarar på frågan själv. Håller med om att 2 an ser betydligt mer estetisk=snygg... ut.
Får höra av mig ang berget till WW...

mate07
mate07


REO

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal
Tvåan är snyggare men jag lurar lite på om inte ettan skyddar metalguiderna på ett bra sätt, kanske att orena träffar på krockkulan kan böja dom åtminstone med tiden


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Måste ju säga att ettan se väldigt avig ut - och min original-manual säger samma sak, dvs att det ska vara tvåan. Ser att manualen på ipdb säger annat. På captive-bollen på andra sidan spelplanen så ska det ju vara enligt tvåan. Tycker det är snyggast om det ser enhetligt ut och inte finns någon uppenbar nersida - du har ju gummerat det så även på mitt spel. Ser inte heller att man kan komma åt tråden så att den får så mycket stryk att den böjs. Du får väl lägga in en fråga på pinside så dyker det säkert upp någon gök som kan svara på hur det gick till när det begav sig.

Rent personligt känner jag att man ska ha kulkontakt när man träffar captive-aset klockrent och få tillfredsställelsen att "nu fick jag den #¤%!".

För övrigt, skönt att se att du behåller åtminstone ett(1) fint spel nu när du gör dig av med de andra klenoderna.
« Senast ändrad: augusti 10, 2014, 16:43:03 av cho »


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Får nog lägga till min tanke med då.... 😀
Tror nog att tanken med alt.1 är att targetsen ska få en lite mildare behandling med ett helt gummi bakom.
Vet inte om det sitter targets framför på andra sidan ...??


Tags: droptarget