Frispel

sedan 2001

Fish Tales, Start knappen fungerar ej.

Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Hej. Plockade in ett av mina spel som stått i min bod i flera år. Men när jag knäpper på spelet och trycker fram crediter så händer det inger när jag trycker på start knappen. När spelet startar står det: GND. SHORT ROW 1 IS STUCK CLOSED. Var är felet någonstans?  Jag kan typ inget om att laga spel trots att jag har flera stycken :-/

Hade ett liknande fel på ett annat FT som jag ägde för många år sedan, kommer inte ihåg hur det gick med det spelet heller.


gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Dags att börja lära sig? ;)

Testa att dra ur kabeln till switcharna från CPU kortet och se om problemet är kvar. Försvinner problemet ligger problemet "i kablarna", annars är det problem vid CPU kortet.

Är det i kablarna så kan det vara en transistor eller en diod som är kass. Eller så ligger en kabel emot något den inte skall. Kolla i manualen vad som ligger på "row 1" i switchmatrisen och kolla upp switcharna en och en.

Försvinner inte felet när du drar ur kabeln till switcharna så är problemet lite värre. Kolla om du har en möjlig batteriläcka (du plockar ur batterier om du skall lagra spelet hoppas jag).


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Ja det vore verkligen på tiden att lära sig :(, men när man har noll el kunskap som mig så tar ju allt sån himla tid, önskar det fanns någon i närheten av Bollnäs som kunde lära upp en lite grann, självklart betalar jag om någon skulle ha lite tid över :) Jag har ju ett tio tal spel som jag skulle vilja gå igenom och då måste man ju kunna en del..

Ska prova det du sa, skriver nått så fort jag testat det, ska bara hitta instruktionsboken.

Batterierna är redan urplockade men vad händer om man inte skulle ta bort dem innan man mekar?

Tack Tack


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
såg att du skrev lagra.. :) Jo självklart tar jag bort batterierna när jag lagrar dem. Antar att det självklart inte gör nått ifall batterierna sitter där när man mekar, men nu förstår du kanske hur lite jag kan...

Provade nu att dra ur alla kablar och felet kvarstår... Ingen synlig batteriläcka...  

Vad blir nästa steg..?


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Provade att testa switcharna nu och det är jättemånga som inte reagerar??


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
När du kör dem i testmenyn, är de som inte funkar då i samma rad eller kolumn. Det finns en bra guide som heter Marvin Pinrepair, där kan du läsa följande:

Row or Column "Ground Shorts" and the U20 Chip.
The CPU board's U20 chip ULN2803 is a common failure point for the switch matrix. If the game is reporting rows or columns as shorted to ground (especially multiple shorted rows or columns), often this U20 chip and downstream the 74LS374 chip at U14 (on WPC-95/WPC-S it's U23, a 74HC237/74HC4514 respectively) on the CPU board are usually the problem. Rarely the CPU board's LM339 chips fail too, where U18 controls rows 1,2,3,4, and U19 controls rows 5,6,7,8 (but replace U20 first followed by U14/U23, and then look at U18/U19 last). Another thing to remember is there's LM339 chips on the under-playfield mounted opto board(s). If there was a 50 volt coil power to switch short, often the LM339 chips on these opto board(s) can fail. Disconnect the opto board(s) and see if the problem changes. This will isolate the problem to a particular board. Remember Indy Jones to Demo Man uses a different trough opto board that has its own LM339 chips, and these can fail too (in addition to the *other* under-PF mounted opto board on these games).

Om du har tur är det bara att byta några chip alltså. Ibland sitter det på sockel, ibland måste man löda (då blir det ju lite krångligare). Men löd då på en sockel så blir det enklare nästa gång. Chipen hittar du på ELFA eller någon flipperbutik.

Kan skicka en Marvinlänk också om du vill ha den, finns mycket bra där.


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Har nu läst en del på Marvin Pinrepair samt på några utländska forum som haft liknade fel.

Jag bytte ULN2803 utan förändring och har provat att dra ur alla kontakterna till J206-J208 samt att jag gjort en del annat utan att hitta något fel. Men det sista jag provade var att dra ur kontakten som går till upp skjutaren(fiskehandtaget)och då försvann felkoden!! När jag kikade in i handtaget låg kabeln mot metallen i handtaget, jag böjde till den och sen dess har felkoden varit borta.

Men spelet fungerar fortfarande ändå inte och många switchar reagerar inte när jag kör switch test. Ska jag byta alla de andra chipen eller vad ska jag göra härnäst? Brukar det visas felkoder om något chip är trasigt?
« Senast ändrad: augusti 25, 2014, 02:30:29 av Yoshi »


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Hjälp!! :D

Har fortfarande inte fått någon ordning på mitt Fishtales..  :'(  :'(  :'(  :'(  :'(

När jag kör solenoid test så fungerar alla, men när jag testar switcharna så händer inget på bumprarna, slingshotsen, de fyra targetsen, de två switcharna som sitter till vänster om den vänsta slingshotsen, startknappen och alla switchar som känner av bollarna nere i "boet"  (de övriga switchar som jag inte nämt fungerar.)  Vad ska jag hitta på? ULN chippet nedanför batterihållaren har jag bytt och hittar inga kabelbrott.

Snälla hjälp, Är så frustrerande när man inte kan..


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Till att börja med måste du få klarhet i ifall problemet ligger på spelplanen eller på CPU-kortet. Du kan göra på följande sätt:
- Ta bort back glass. Ta ur display och högtalarpanel och lägg utanför så att du ser displayen, men även kommer åt kontakterna J206/J207 och J208/J209 i underkant CPU-kortet.
- Starta spelet och gå in i Test mode -> Switch edges.
- Demontera kablarna som sitter i J206/J207 och J208 /J209. (Man måste starta spelet innan man demonterar kablar, annars får man "Check fuses F114 och F115".)
- Fäst en kabel med krokodilklammor i var sin ända i J206 pinne 1 (längst till höger.) Fäst en diod med bandade sidan mot krokodilklamman i andra ändan på kabeln. Kortslut sedan mot pinne 3 på kontakt J209. Switch 13 skall då påverkas i displayen. På Fish Tales är detta "Start button", vilken i ditt fall inte fungerar. Skulle switch 13 fungera i detta test, så ligger problemet på spelplanen, ej på CPU-kortet.
På näst sista sidan i manualen kan du se vilka switchar som har vilket nummer. Vill du exempelvis prova mittbumpern som inte heller fungerar, så har "Center Jet" nummer 52. Flytta då krokodilklämman till pinne 5 på J206, och kortslut mot pinne 2 på J209, så skall switch 52 påverkas. Kontrollera även att du får någon fungerande switch att registrera.
(Ifall alla kablage till switcharna demonteras  från kortet, behövs ej dioden.)
« Senast ändrad: november 09, 2015, 22:46:01 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda

Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Tack för den utförliga beskrivningen! testar imorgon direkt efter jobbet :)


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Hej och tack!

Nu har jag testat med krokodilklämma och diod och ingen av de switcharna påverkas på displayen, dock testade jag några av de som jag vet fungerar och då reagerade de. Nu vet jag att felet ligger på cpu-kortet så vad blir nästa steg? :) Och vilket av kretskorten är cpu-kortet eller kan felet vara på vilket somhelst av dem?

Det här var ju roligt när jag får förklarat hur man ska gå tillväga :D

Måste tillägga detta, är detta ärgat? kan detta påverka något? jag har sprutat på electrical cleaner.
(bild)

« Senast ändrad: november 15, 2015, 23:29:36 av Yoshi »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Efter detta test kan vi nog vara ganska säkra på att felet ligger på CPU-kortet. Angående din bild, är det gröna från din spray eller var det så innan? Var det grönt innan, så har du haft batteriläckage, och det är verkligen inte bra. Troligtvis är det avbrott någonstans på kortet i anslutning till batterihållaren p g a batterisyran. Den eländiga batterisyran fortsätter ju dessutom att fräta, så pensla försiktigt med en blandning hälften vitvinsvinäger och hälften vatten, runt batterihållaren. Låt verka ett litet tag, och rengör sedan med isopropanol.
CPU-kortet är det kort som du har testat.
Det du måste göra nu är att gå igenom ALLA switchar och notera ner numren på vilka det är som INTE fungerar. Det är viktigt att man verkligen testar alla switchar, för att kunna förstå vad det är som är fel.
Detta gör du genom att ställa spelet i Test mode - Switch edges, och sedan påverka alla switchar. I manualen på sidan 2-43 i manualen har du en ritning på vart switcharna är placerade.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Ta gärna ett foto, liknande CKR:s andra kort fast rakt framifrån, från batterihållaren ner till kontakterna.
Skulle misstänka att du har haft ett läckage när kontakten ser ut så där...


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Hej.

Har nu kollat igenom kortet väldigt noga men hittar inga frätskador (se bild), kanske det har varit någon gammal frätskada och någon tidigare har bytt kortet så endast kontakten är frät skadad?(den är ju lite grön, se tidigare bild).
Jag provade idag med ett annat kort från ett annat spel och nu fungerar startknappen men istället är det en del andra switchar som inte fungerar!!. T.e.x skjuts kulan iväg direkt när spelet startar samt fungerar inte slingshotsen heller + några till switchar är döda.  Ska ta och testa varje enskild switch som CKR sagt, men först jag ta och byta kontakten som är missfärgad av det förmodade batteriläckaget.
Kan man ha sådan otur att båda kretskorten är trasiga?