Frispel

sedan 2001

Frågor om AC/DC premium

Andre

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Upplands-Väsby
Hallå! Ny här på forumet och även inom flipperspel världen. Har nyligen inhandlat mitt första spel guns n roses som jag gillar men insåg samtidigt att det finns intresse för fler spel. Det som står på tur nu är ett AC/DC premium.

Det jag undrar är bara hur länge till det kommer fortsätta att säljas? Hur många exemplar blir det totalt? Läste att back in black gjordes i 300st och let the be rock i 200st men hitta ingen om planerna för premium?

I och med att spelet är så dyrt så vill man ju också att andrahandsvärdet håller i sig. Hur tror ni priskurvan kommer att se ut på sikt? Om inget ekonomiskt oväntat inträffar så är självklart planerna att behålla det under lång tid. Men såklart är man nyfiken på vad värdet kan ligga på efter 10 år? Minskat, stått still eller ökat? Eller är det omöjligt att spekulera i? Tack på förhand i alla fall! :-)
« Senast ändrad: april 06, 2014, 10:30:00 av Andre »


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det har ju sålts relativt länge nu, men jag tror inte de har några planer för någon gräns utan så länge spelet säljer fortsätter det nog att tillverkas. Back in Black och Let there be Rock var ju Limited Edition. Det är väl inte jättelängesen Lucy-versionen kom heller, det tyder väl på att spelet säljer fortfarande. Den har ju för övrigt inte heller någon gräns.

Andrahandsvärdet är ju svårt att spekulera i. Men bra spel som kom för ca 10 år sen har ju hållit värdet bra, lotr och Spiderman till exempel. Och de flesta är ju överens om att AC/DC är bra. En del gamla musikflipper har ju också ett bra andrahandsvärde, Kiss, G´n´R till exempel. Och de senaste 20 åren har priserna gått stadigt uppåt på begagnade spel, även om det inte är många spel man skulle gått plus på om man köpt de från fabrik på 90-talet (efter inflation i alla fall).

Sen om hela flippermarknaden skulle krascha är ju en annan sak. Tillgång/efterfrågan-klassikern. Men även i ett sånt fall är nog AC/DC ett bra spel att sitta med med tanke på temat.

Det var mina spekulationer det.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Som Linus skriver är nog AC/DC ett bra spel att sitta med som kommer att hålla ett hyfsat värde. Men naturligtvis kommer Stern att mjölka ut så många spel som möjligt. Nämnas kan att TSPP gjordes i tio olika rundor, LOtR sju och Spiderman i sex vändor. Så naturligtvis kommer AC/DC tillverkas tills intresset är slut eller det inte är lönsamt att ta fram specifika delar.
Play a real game, play pinball


Andre

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Upplands-Väsby
Spelet har sålts i två år, hur många vändor är det? Nu verkar stern ha slutat sälja premium för det är bara lucy som finns kvar på hemsidan.

Betyder det att just premium bara finns kvar hos underleverantörer då eller? I sånt fall såldes det under cirka två år. Mellan tumme och pekfinger hur många spel kan dom fått iväg? 4k?
« Senast ändrad: april 09, 2014, 00:38:09 av Andre »


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Ingen aning om hur mycket spel det rör sig om. Luci är väl en ny variant av premium, är väl för att skapa ett visst nytt intresse runt spelet, men jag har ju svårt att tänka mig att den första premium varianten kommer tillbaka, tyder väl snarare att försäljningen gått väldigt bra och överträffat förväntningarna.

Uppgifterna jag har på hur många omgångar de gamla spelen tagits upp på nytt är hämtade från: "Mr Pinball, Pinball list and priceguide 2010", och om deras uppgifter stämmer vet ju inte jag, men Stern gick ju ut 2003 och sa att de i fortsättningen skulle kunna ta upp gamla spel för ny produktion om det fanns efterfrågan och det fanns delar att tillgå. Bygga flipperspel är ju ingen guldgruva så det gäller väl att ta in de pengar man kan.
« Senast ändrad: april 09, 2014, 18:49:41 av ALF »
Play a real game, play pinball


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Både vanliga och premium luci är fortfarande tillgänglig och kommer förmodligen att vara det ut året minimum. Vi har sålt över 100 AC/DC-spel, 20 LE, 20 är PRO och resten är Premium.

Vi la en order förra vecka på båda varianter.
« Senast ändrad: april 09, 2014, 12:27:26 av Ole »


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Bara i norden alltså?
Måste vara rekord?

Med andra ord om man har lite tålamod så borde det dyka upp några beggade om några år. ;-)
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Hmm man ser vel ikke et lass TAF til salgs heller ;)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hur många vändor frågar en del?
Det är väl fortfarande första tillverkningsvändan, eftersom det inte har varit något uppehåll i tillverkningen av AC/DC.

Eller har jag fel Ole?
Har Gary haft något uppehåll i tillverkningen av AC/DC?


Jag misstänker att när denna första vända tar slut så lär det säkert bli fler om ett par år om Gary fortfarande har kvar en gällande licens för AC/DC.

Och det här spelet kommer, med all sannolikhet, vara ett spel som behåller ett bra andrahandspris i Limited och Premium/Lucy.
« Senast ändrad: april 28, 2014, 06:46:13 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Ja dom har uppehåll. De gör ju andra spel också :-)
Ser ut som de gör nya Premium ca varje 2 månad.


Tags: