Frispel

sedan 2001

Indiana Jones

Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
OLW Varför jag bryr mig!? För att detta är ett forum & trådskaparen undrade om IJ på blocket var prisvärt!

"Inte roligt" att du bara tar med hälften i mailsvaret du fick av mig, som gör att det får annan betydelse.
Jag skrev att jag skulle kolla med köparen. Affären var vid den tidpunkten inte heller klar.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag skulle aldrig ge 30 för ett IJ med slitage på spelplanen.

Men det är ju jag...


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Liljeqvist: Vet inte vad du menar med bjuder på utsatt pris.

Leif: du sålde för 25 i somras, marknaden ändrar sig. Tillgång och efterfrågan styr priset. För några år sedan kostade ett IJ 15 tusen i helt ok skick. Idag är det annorlunda.

Jag tycker inte jag gör någon direkt vinst. ca 70 timmars jobb och jag begär ca 2-3 000 mer än mina faktiska kostnader. Det skulle innebära en timpeng på 28-42 kr för mitt arbete.

Jag sätter det priset som JAG anser att MITT spel är värt. Ingen av er har sett mitt spel live och kan således inte uttala sig om skick och om det är prisvärt eller ej.

Om någon vill köpa spelet så är det den prislappen som gäller och om ingen är beredd att betala så har jag det kvar.

De flesta spel jag har ägt har gått upp mycket mer % från inköp till försäljning än vad detta spel gjort. Då har jag inte renoverat dessa spel.

Men det är väll inte svårare än så att ni köper ett av alla de andra IJ som ligger på blocket med perfekt spelplan och nyrenoverad cabb för 25 000.

MVH Oskar


Pale

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
  • Stad: HÄSSLEHOLM


Skämtosido..

Jag tänker inte riktigt blanda mig i att svara Er andra här utan bara svara Goodstuff.

Krasst sett så resonerar jag alltid så här när vi nu har den stora annonsplattformen Blocket.se

Har "saken" legat till salu i mer än 3-5 dagar så är priset fel i jämförelse med marknadspriset.

Jag hade inte gett de pengarna för ett spel med slitage på spelplanen (jag skulle iofs aldrig gett 30 för ett IJ överhuvudtaget hur fint det än hade varit), om jag nu ens skulle köpt ett spel med slitage på spelplanen så hade jag automatiskt värderat det spelet minus 5.000-10.000kr i jämförelse med andra annonser på samma titel som är i någolunda samma skick.

Och i den summan ovan så har jag räknat med antingen att strippa planen/skicka iväg och få renoverad/montera dit igen eller helt enkelt strippa/köpa ny plan och byta.

Sen får man ju då väga upp allt annat jobb som Säljaren gjort. För spelet ser ju onekligen fint ut i övrigt.

Men jag har hellre en felfri spelplan och lite skadad kabb än felfritt kabb och skadad spelplan.
« Senast ändrad: februari 12, 2014, 10:06:27 av Pale »


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Tänk vad härligt om man kunde få tillbaka timpeng för den tid man har lagt ner på sin hobby.

Jag tycker att man tänker helt fel om man ser det som en affärshandling att renovera ett spel och sedan blir upprörd över att folk diskuterar prissättningen.

Tråden är en förfrågan om spelet är prisvärt. Vi som har svarat har angett vad vi tycker och varför. Som alltid är ett spel värt just precis vad någon vill ge för det i just det ögonblicket. Om man istället ser på vad liknande spel brukar gå för och hur många som brukar säljas får man kanske en annan bild.

Just detta spelet verkar ha fått mycket kärlek (till pengar eller spelet vet jag inte) och är säkerligen något som kan glädja nästa ägare mycket. Men min personliga åsikt är att det som är viktigast på ett spel, och det som gör att man kan betala lite mer, är att spelplanen är perfekt. Ett slitage vid flippern är mycket tydligt och det första man ser när man går fram till ett spel.

Vi har ett IJ på LPA som har haft liknande skada vid flipprarna. Jag har fyllt i det med lite färg och resultatet har blivit bra.

Du får själv göra bedömningen om spelet är prisvärt. I vilket fall som helst är det kul med nya entusiaster i Skåne :-)


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
P Q

Håller med dig. Dock vill jag inte måla på spelplanen då jag själv blev mycket besviken då jag köpte ett spel som jag endast sett på bild, där det satt 2 stycken overlay klistermärken på spelplanen. Vilket jag inte blev upplyst om.

Det finns en overlay för IJ vid flipprarna att köpa för någon 100 lapp men jag personligen anser att detta är lite av en falsk marknadsföring. Då skadan enbart är visuell och inte har någon funktionsnedsättning så har jag valt att låta kommande ägare hantera detta på valfritt sätt.

Har man flera spel ståendes bredvid varandra så håller jag med om att kabben inte är så viktig. Har man ett spel ståendes i vardagsrummet så tycker jag kabben är jätteviktig.

Vad jag vet går det inte att köpa ny spelplan till IJ !?!?

Om man hade kunnat få bra betalt för att renovera spel hade ju varit kanon, då jag hellre skruvar än spelar. Jag har ägt spel till och från sedan 2007 och det som gett mest pengar är absolut inte arbetet man lagt ner utan att värdet har ökat med åren, på 8 år har värdet blivit ungefär det dubbla på ett flertal titlar jag ägt. (samtliga utan TOM som av någon anledning bara stigit ca 105) Om detta fortsätter så innebär det en ungefärlig värdeutveckling om 6-7% per år.

Sedan var nog den 9 Januari inte bästa dagen att lägga ut ett spel för försäljning, faktum är att jag fått nästan dubbelt så mycket förfrågningar på spelet den sista veckan som de första 3 veckorna.

Dock verkar spelet nu vara sålt.

MVH Oskar


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Lawner:
Det jag syftade på är tråden
http://www.svenskaflippersallskapet.com/forum.php?action=showt&t=7476&p=0

Där du bjuder 35% av utsatt pris på ett IJ på blocket. Tråden är rätt lik denna men visserligen från 2007.. Stora skillnaden är att du är på andra sidan och dissar han som vill ha ut så mycket för sitt IJ..
Winners dont use drugs


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jaha du har hittat ett gammalt inlägg.

Detta är ju från 2007. Rätt roligt faktiskt. Men då var värdet på spelen ett annat. Det skämtas även i tråden om någon som vill ha 62 för ett MM. Det var hysteriskt roligt vid tidpunkten men är numera verklighet.

Likheter finns men värdet för ett ij är idag enligt Leif 25 000. Så mitt är 20% för dyrt till skillnad från denna säljare som ville ha 100% mer än vad marknaden tyckte.

Det roliga är när något sådant här får uppmärksamhet, att nästa spel som kommer ut kommer kosta 30 000 för det har ju sålts för det tidigare. Varje spel är unikt och har olika skick, men vissa verkar ju inte förstå det. Varje affär är unik, vill man sälja fort sätt ett lågt pris, vill man ha bra betalt kan man få vänta lite på rätt köpare, eller inte sälja alls.

Jag har fått över 10 olika bud på 25-28 000 kr. Så om marknadsvärdet är 25, 28 eller 30 är ännu oklart.
Därmed är självklart Liljeqvist bud inte intressant.

MVH Oskar


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Helt ok, det var mer ett skämt. För mig som för många är det viktigt att spelplanen är i ett bra skick vid köp..
« Senast ändrad: februari 12, 2014, 18:53:23 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tråden är numera inaktuell, spelet är sålt.


REO

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal

Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg


REO

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal
Okey, antar att du är nöjd!  Då du fick lite mer än utgångbudet.
Inget illa menat, du har lagt ner en hel del själ.


JKswe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Linköping

Tags: