Frispel

sedan 2001

Att modda eller inte modda...

nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hur påverkas värdet när ett spel moddats? Kan tänka mig två sätt att tänka:

1. Originalutförandet har "förstörts" och därmed har värdet sjunkit.

eller

2. Sidospeglar, nya lampor, extra artefakter på spelplanen etc. ger ett mervärde som höjer värdet.

Vad säger er erfarenhet?


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Tror det är olika från person till person. I vissa fall är någon villig att betala mer för ett moddat spel än original.
Men hur eller hur så är ju dom flesta moddarna gjorda så att det är enkelt att återställa till original om man så skulle vilka. Jag har många moddar i mina spel men samtliga går att plocka bort utan att det syns att dom varit där...
Winners dont use drugs


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 432
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Om man moddar ett spel så blir det ju varken roligare eller tråkigare, därför tycker jag att värdet inte påverkas nämnvärt.

Däremot brukar de som moddar sina spel också ta hand om dem väldigt väl. Ett moddat spel är ofta i super-topp-skick. Det är något som brukar höja värdet.

Det finns även originalfetischister som också har sina spel i super-topp-skick, med motsvarande högre värde.

Just nu är flipper-Sverige inte samma sak som Antikrundan, så spelen verkar inte minska i värde för att någon har moddat dem. Det kanske är annorlunda om 50 eller 100 år...
Det är lika för alla


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Modda på för fan! :)
Som sagt, ser du bara till att det går att återställa är det inga problem. Så länge du limma med limpistol och inte snabblim så är det inga problem. Nyare titlar som tex Tron kräver ju att man borrar i ramperna för att belysa dem med "ljustråd", i ett sånt läga får man se till att göra det jävligt snyggt så att det ser "factory" ut typ, sen om köparen tycker det är fult kan man ju bara dra av på priset det en ny ramp kostar.

Själv tycker jag det är nästa lika roligt att modda flipper som att spela dem. :)
Sen beror det också på vad man räknar som mod? Är byta till leds en mod? eller krävs det att man klistrar dit toys?
så länge du inte borrar i spelplanen eller plasterna så är du 98% safe.


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
...Just nu är flipper-Sverige inte samma sak som Antikrundan, så spelen verkar inte minska i värde för att någon har moddat dem. Det kanske är annorlunda om 50 eller 100 år...
Väl talat Johan!

Själv tycker jag att modd som hjälper till att hitta vad man ska träffa, gör spelet bättre. Om det sen höjer värdet vet jag inte, men spelet blir ju bättre!


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
För oss som inte kan spela så är moddningen meningen med hela ens existens. Alla de spel jag sett som har proffsiga mods på sig ökar naturligtvis i värde eftersom upplevelsen av spelet blir större och det ser mer exklusivt ut. Sedan är det som vanligt upp till köparen/marknaden att bedöma vad man vill betala för en sådan maskin, men jag har extremt svårt att tro att den går för mindre. Finns enorma trådar på t ex pinside kring vilka modds som är heta, coola, måste-ha, mm.

Ta en raggarbil t ex; Inte f-n lär den slå banrekordet på nordslingan, men den kan ha j-t heta pimps som rosa rattmuff med värmare, krossad plysch i handskfacket, horny-mätare, slutpipes, groovy-dämpare, underlight, piratflagga, kondomfack, wunderbaum, you name it.

Once you go pimp, you never go wimp.



Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Smakfullt och diskret  :o
Quit playing with the clock!




Tags: