Frispel

sedan 2001

Wppr-inflation?

JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Inwoods och Palle behöver Whoppers till IFPA!
30 dagars-regeln är inget som inte en smärre dusör kan råda bot på!
Född med tur.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Nuff said
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hej! Lite svar och synpunkter:

Vi är självklart medvetna om inflationen, men den är en feature. Vi balancerar ju på två ben - att kora den bäste spelaren och att uppmuntra folk till att spela tävlingar. Om vi bara skulle ägna oss åt det första benet är ju lösningen rätt enkel - kapa inflationen och dela ut minuspoäng om en spelare hamnar på en plats under sin förväntade förmåga. Men eftersom vi har beslutat att benen har ungefär 50% vikt vardera, så gör vi som indianerna (i Sydamerika) - trycker pengar. Alla tycker det är roligare att få än att riskera.

Vissa länder har infört begränsningar för vissa typer av tävlingar. USA har infört minskad poängtilldelning för endagstävlingar, tävlingar på vardagar och tävlingar i folks vardagsrum. Tyskland har en minimigräns på 20 deltagare för att öht dela ut några whoppers (skitkul om man drar till Heidelberg och så dyker det bara upp 19 pers). Andra länder har andra regler. Men alla sådana begränsningar motarbetar ju vårt andra ben, to more or less extent. De flesta länder (inkl Sverige) har inga begränsningar.

Min åsikt är att jag vill undvika sådana begränsningar i det längsta, men om det missbrukas för mycket så får man väl räkna lite på det.

Vi funderar också på att plocka bort baspoängen. Den gjorde ju sin största nytta när systemet var nytt och alla började från noll, men nu finns det ju kritisk massa av poäng i systemet, så man skulle kunna gå över till att låta antalet spelare bestämme den delen av formeln helt utan baspoäng. Om vi gör det, så har t ex Tyskland sagt att de ska slopa sin minimigräns.

Vad gäller skillnaden mellan årliga tävlingar och återkommande dito så är det en svår gräns, men man får gå lite på magkänsla. Olika arrangörer, olika system, olika arenor... ju större skillnad, desto mer är det enga tävlingar. Och tävlingarnas historia spelar roll - i Stockholms fall är det t ex ingen större teknisk skillnad på en pokaltävling och en månadstävling, men tävlingarnas historia ger att det helt klart är två olika tävlingar.

Vad gäller Amazing Bitwalks 20-dagarsannonsering så tillåter IFPA att man sidesteppar 30-dagarsreglerna i ömmande fall, och beslutet togs i samråd med Josh. Tyvärr lär jag missa tävlingen, så jag får inga whoppers för det beslutet. Och inte har jag sett någon dusör än heller. :(


inwoods

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Jaha, då känner jag mig tvungen att för protokollet nämna att jag inte har nån delaktighet i att det arrangeras en Amazing tävling. Den som känner mig vet att om det är något jag har svårt för så är det att bli beskylld för den sortens saker, som i detta fallet att vara delaktig i att tänja på IFPA-gränserna i WPPR-syfte. Den som tror annat om mig välkomnar jag att ta upp saken på nån tävling framöver.

Jag antar att dylika saker stöttes och blöttes i bitwalks, Palles och Josh diskussion.

Ju fler tävlingar desto bättre tycker jag.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag kan vidimera att vi inte frågade efter Jonas åsikt innan vi tog beslutet. :)


inwoods

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Sorry, emo overload. När ska jag lära mig att sluta bry mig? :-)
« Senast ändrad: december 17, 2013, 01:47:45 av inwoods »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Np Jonas, beslutet var taget med hänsyn till Palle. Dock önskar vi att ni båda kvalar in till IFPA =)


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Efter att ha sett resultaten i Storpotäten byter jag åsikt tvärt. 33, 16, 10, 6 till de fyra första. Snabbt fallande resultat vid så få (16) spelare ger ju att det inte är direkt enkelt att hämta poäng där heller. Så nu tycker jag också att ju fler tävlingar desto bättre.


Tags: