Frispel

sedan 2001

Wppr-inflation?

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag börjar tycka att det går lite inflation i wppr-tävlingar och att det kanske behövs lite mer/nya restriktioner för vilka tävlingar som räknas som enskilda och vilka som hänger ihop, som månadstävlingar.

Risken annars är väl att systemet urholkas och att trovärdigheten minskar. Naturligtvis kan det vara ett problem att förutsättningarna ser väldigt olika ut beroende på var i landet eller världen man befinner sig, nu utgår jag från Borås där det tävlats väldigt mycket i år och dessutom är spelartätt. Där ser jag ett litet problem:

I Borås 2013 har vi haft BPO, BPO classic, Genki Taikei, Flax flipperi, Bergsbo crayfish och snart Christmas supergame, alla fullwpprare (antar att det gäller Christmas också). Det finns ju en viss risk att oproportionerligt många wppr hamnar i området däromkring.

Främst är det de tre sistnämnda tävlingarna jag är lite tveksam till. Visst är det både olika arrangörer och spelplats, men tre endags hemma-hos-tävlingar med tak på 24-32 deltagare i en stad som kan ha 40 besökare på en månadstävling känns inte riktigt rätt. Jag har inte varit på någon av tävlingarna men jag har fått för mig att det mer är trevliga och uppskattade tillställningar än superseriösa tävlingar. Inget fel med det, men jag är tveksam till att det ska ge massor med wpprs.

Den snabba lösningen på problemet (om det nu är ett problem) vore väl att i framtiden bunta ihop dem till en tävling med tre deltävlingar. Felet med det är ju då att problemet lätt kan uppstå igen på en annan plats. Så jag skulle gärna se någon slags regeländring (var väl på gång enligt tråd på stpb). (Nu inser jag att med min idé om ihopbuntning skulle väl Mangans i konsekvensens namn också ingå där, och sex tävlingar på touren skulle nog bli väl mycket...svårt det här)

Hoppas inga arrangörer tar åt sig för mycket nu, det är alltid kul med fler tävlingar men just wpprutdelningen tycker jag blir lite väl saftig här.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Nja vet tusan om jag håller med dig där LOP..
Ta exempel SM vs Crayfish Party för min egen del
Sist i Borås och 9:a på SM, där jag grundade/förberedde mig ganska lika inför dessa 2 tävlingar :-)
Tror att PQ myntade benämningen WhopperHora, inte ett vackert ord men betydelsefullt ändå. tävla mycket och du plockar poäng.
Däremot kan jag hålla med om att en månadstävling i Hufvudstaden är ju rena
PAPA slutspelet! att vinst ger 2,65 W är ju bara larvigt... men tydligen jäkligt lärorikt då dom förökar sig som dansmöss (proffsspelarna alltså)

Ska själv bjuda in till en full whopper nästa år med ett brutalt tema! :-)
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag skulle snarare säga att det arrangeras alldeles för få "större" tävlingar annorstädes. Varför har till exempel inte Stockholm en handfull intressanta tävlingar utöver "månadsvariationerna"?

Dessutom så är ju alla tävlingar här i trakterna öppna för alla i hela världen. :-)

Men visst vore det kanske bättre om det var två deltävlingar för de som har 24 eller färre deltagare, men det är inte upp till mig.


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
I framtiden skulle jag tänka mig att det finns en kategori ("partytävling"?) som inte har fullt wppr-värde, och som används för de endagstävlingar som hålls en gång om året, ofta med gedigna mat- och dryckinslag.

Exempelvis ser jag Gräfsnäs pinball Battle som en vanlig tävling, medan Bergsbo Crayfish skulle vara en "partytävling" (no offense.)

Lägre wppr-värde därför att det generellt sett är svårare att få en bra placering i en flerdagarstävling, samt att själva tävlingsdelen generellt sett torde vara mer central på flerdagarstävlingen än på endagstävlingen. Generellt, alltså.

Dessutom tycker jag att värdet ska vara lägre om det finns ett deltagartak i trakterna av 24, vilket det ofta blir när tävlingen är hemma hos någon.


En ny kategori inom wppr-systemet skulle naturligtvis leda till misstankar om fusk, och en massa onödigt snack om att vissa tävlingar borde kategoriseras som det ena eller det andra, så visst finns det klara nackdelar i en sådan ändring.

Men om vi ska hålla oss i samtiden, så vill jag nog fokusera mer på det positiva med fler tävlingar:

- Det blir fler möjligheter att tävla i flipper.
- Det blir fler personer som håller i tävlingar.
- Det blir fler personer som möter olika varianter på tävlingar och tävlingsformer, vilket på sikt gör att det skapas fastare normer (jo, jag är intresserad av det tävlingsmässiga.)
Lyckan är en tänd modelampa.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Det ar jattesvart att balansera systemet. Det har definitivt blivit en global inflation pa WPPR poang.

Kanske borde tavlingar som har farre deltagare straffas lite mer an vad dom gor idag. Kanske 32 spelare som minimum for att full wppr skall delas ut.

Det ar dessutom ett system som premierar folk som kan/har rad att resa mycket. Kolla pa Trent exempelvis. Han har varit med i 135 annual tavlingar dom senaste tre aren!


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
WPPR syftar ju inte bara till att försöka ranka spelare, utan även till att försöka stimulera folk att spela fler tävlingar.
Och för att folk ska kunna spela mer är det förstås bra om det drar igång fler tävlingar, så en eventuell inflation är liksom inbyggd i systemet.

De två syftena går inte alltid hand i hand helt enkelt.

Det finns ju fullwhoppertävlingar med betydligt färre deltagare än de ovan nämnda, t ex den nyligen avgjorda Flipper Hunger - Springfield, med tolv deltagare i main och åtta i sidotävlingen.
http://www.ifpapinball.com/view_tournament.php?t=p&t=1119&e=1&d=2013-11-24#results
(Funkar inte att inte öppna "avancerat inlägg" för mig, så jag kan inte göra klickbar länk)

Sveriges country director PAL har väl varit inblandad både i rankingformelns utformande och i allmäna samtal om det här, så han kommer säkert med värdefulla synpunker snart. :-)


EDIT: Och vad beträffar fler tävlingar i Stockholm så är det nog främst för att vi efter att vi inte längre kunde vara på KTH inte har haft någon lokal vi har haft råd med. De flesta vill ha "marknadsmässiga hyror", vilket i fallet KTH t ex var ca 50000-70000 för en helg.
« Senast ändrad: november 29, 2013, 09:45:19 av MCR »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Finns det inte någon kommunal lokal man kan låna (eller hyra billigt) för ett ideellt arrangemang?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil

bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm
Jag upplever att amerikanerna har fler fullvärdestävlingar än vi har, så jag tycker bara det är bra att det blir fler.

Om det skulle vara en gräns på 24 antar jag att superchristmas skulle försöka klämma in 32 spelare istället?

Jag tycker att systemet sköter sig själv rätt bra. Har man fyllt sina 15 slotar skulle jag säga att man behöver komma topp 4 eller kanskte till och med bättre för att tävlingen skall vara värd mer än ett party? Och det ser ju ut att vara rätt tufft motstånd i de nämnda tävlingarna även om det inte är så många deltagare.

Våran GP-final i Stockholm tycker jag är ett bra exempel. Endast 8 deltagare, men väldigt svårt att vinna. 4:e platsen ger inte ett smack vilket säger mig att systemet egentligen fungerar. Få spelare, få som får poäng.


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Jag håller helt med Bitwalk om att systemet faktiskt fungerar (även om en viss inflation kan skönjas, men det är ju, som MCR skriver, också meningen med systemet). Jag har tidigare hållit på med både tennis och boule, som båda har ett liknande poängsystem, och WPPR är enligt mig det klart bästa.

Boulen hade för några år sedan en nästan identisk situation med flippern. Det var i triangeln Halmstad-Göteborg-Jönköping, som de flesta tävlingarna arrangerades, men det var i Stockholm och Malmö som de flesta storspelarna fanns. Att det då delades ut så mycket rankingpoäng i Göteborgstrakten upplevdes som orättvist av många. Därför infördes olika former av begränsningar för tävlingsarrangörerna - något som ledde till att arrangörerna i västsverige tröttnade, så nu arrangeras det inga bouletävlingar någonstans (förutom för pensionärer). Detta är faktiskt sant, så mot den bakgrunden tycker jag att man skall vara oerhört försiktig med att införa begränsningar. I stället skall man försöka få till tävlingar på de orter, som idag inte har några. Och den dagen det verkligen blir "för många" tävlingar, så tror jag att en självsanering automatiskt kommer att ske.


ike

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Värdefullt inlägg, MUH. Måste definitivt undvikas.
Finns väl inget hinder att det körs nån fullwhopper
på en av de 3 ställena som kör månadstävlingar idag?
Det kan ju var en endagsgrej som några på västkusten.
Ingen större skillnad mot en månadstävling, eller?
Den ska annonseras ordentligt, men resten som vanligt?


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Mycket väl sagt MCR & BWK
Matchstick Pinball


@jax

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
  • Stad: målsryd
Blir ingen flax JAX nästa år. väntan på lotto eller eu pengar så jag kan bygga ut till 100 + deltagare. definitionen heter det.
« Senast ändrad: november 30, 2013, 14:22:04 av @jax »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
När man börjar tulla på reglerna om 30 dagars varsel på dessa årliga evangemang e jag faktiskt beredd att ge medhåll till LOP.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag som fått så mycket välmotiverat omedhåll i tråden så jag börjat ändra mig...


Tags: