Frispel

sedan 2001

Mylar, klarlack, playfield protector?

Charlie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Kattarp
Står inför det inte så intressanta problemet med bubblor i spelplanen. Mylar på rulle och ny text till inserten finns och färgen under den gamla är fin, sånär som på enstaka inserts som rest sig lite och gjort att lacken missfärgats.
Frågan är om det är vettigt att satsa på "Playfield protector" på tex Bestofpinball.de istället?
Den är ju då redan utskuren och skulle troligen spara en massa jobb i jämförelse med att klarlacka eller klippa till mylar? Vad tror/vet ni?
Mvh Charlie


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Är en playfield protector en så kallad overlay?

Jag tycker det är det sunkigaste i hela världen, lite som att sätta en klisterlapp över en repa i lacken på bilen.

Men smaken är som banken. Jag tycker det är viktigast att det spelar bra nr 2 är att det är snyggt. Det satt overlays på mitt AFM när jag köpte det. Jag tog bort dessa direkt, spelet var extremt slitet under men jag inbillar mig att det spelade bättre utan den skiten på spelplan. Dessutom stämde inte färgerna överens helt och man såg kanten.

Men som sagt alla tycker väll olika.


Charlie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Kattarp
Playfield protector verkar vara helt genomskinligt, så någon färgskillnad bör det rimligen inte bli. Ska enligt texten ge tystare spel och minska friktionen, men som sagt, jag har aldrig sett det i verkligheten därav min fråga. Kan tycka att någon sorts skydd ska finnas för att spara original-färgen, men det är ju upp till var och en.
Jag kommer inte att ge mig in på att klarlacka själv, så min gissning är att det skulle vara det krångligaste sättet eftersom jag skulle bli tvungen att lämna bort planen till en lackerare och det blir troligtvis också dyrast, även om Playfield-protector inte är gratis det heller.


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jag har varit lite intresserad av BoPs playfiled protector själv. Jag antar att den slits och blir ful men då borde den också gå att polera upp igen utan att man riskerar att sabba spelplanen.
Att börja med en sån kanske kan vara en ide!
Om det inte blir bra nog så kan du ju alltid lämna in den på klarlacknng sen!


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Mylar är enligt mig helt otänkbart över insert-klistermärken, men upplys mig gärna om någon har fått en sådan läsning att se bra ut.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Mylar över insertdekaler kan mycket väl funka om man noggrant ser till att modifiera dekalen och kanten på spelplanens screentryck runt inserten, så att insertdekalen kommer i samma höjd som spelplanens screentryck. Då är det inga problem med mylar ovanpå insertdekaler.

Men det är naturligtvis ett arbete som måste göras med mycket noggrannhet.
« Senast ändrad: november 25, 2013, 12:25:40 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Charlie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Kattarp
Det lär bli komplicerat på ovanplanen där inserten har rest sig någon mm och måste justeras ner på något bra vis. Finns det något bra trix där kanske?



Charlie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Kattarp
Tack Degen för den länken!
 Nu lutar det definitivt åt P-pro.
 Skulle man inte bli nöjd så går det ju att ta bort igen.
Lite svårare med mylaren när man "bara" ska justera lite och råkar skrynkla insert-texterna....


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Risken är väl dock fortfarnade att det inte blir helt perfekt runt klistermärkena då inte makrolonskivan kan ligga helt slätt där. Som sagt prova gärna och återkom med bilder! =)


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Är det en plastskiva man bara lägger på spelplan? eller limmas den fast?


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
Har spelat och granskat det exemplaret som moddas i pinballnewsartikeln. Kändes väldigt tetigt att spela på men det är väl en vanesak. Ett annat problem är att bös som kommer in under stannar där vilket gör att det ser fult ut (det var rester ifrån spånet för vissa utskärningar under spelplanen). Kulan lägger sig också mer än gärna i utskärningarna för rollover switchar, t.ex baklänges i inlane och plomp ligger kulan där.


Tags: inlane  playfield