Frispel

sedan 2001

TAF Upper Right Flipper

RoZioN

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Haverdal
Jag är väldigt ny på flipperscenen men köpte hursom ett TAF för ett par månader sedan. Funkat som en klocka i ca 300 spel men nu hakar den högra över flippern upp sig ibland. Det är precis som att den är lite trög när den ska falla tillbaka. Detta händer dock inte alltid och slår man ett par gånger till på knappen så hoppar den i läge igen.

Dags för ett rebuildkit för flippern? Och vilket kit ska jag ha isåfall? Jag har hittat till de vanliga flipprarna nere på kabbet men inte till de övre.


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Hej

Kolla manualen på sidan 2-16
Har du inte den så finns den att ladda ner på ipdb.

Jag har troligen delar hemma & ett TAF stående vi kan kolla på, om du kommer ner till Laholm.

Mailar du Freeplay eller Slamtilt så hjälper de dig också så det blir rätt.

Mvh/Leif
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


MiO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Du använder samma rebuildkit till övre höger flipper som till de nedre. Det som skiljer sig är styrkan på spolen. Jag tror det enligt manualen skall vara en FL-11630 till övre höger, men det är bäst du kollar själv. Du måste inte byta spole, men det kan vara lika bra när du ändå håller på.

Att köpa ett rebuildkit löser säkert ditt problem men du kan även kolla vad som händer när flippern fastnar. Lyft på spelplanen, försök få flippern att fastna och titta på mekaniken för att se vad som händer. Vad händer när du stänger av spelet - är flippern fortfarande "uppe" eller faller den tillbaka. Om den stannar uppe så är det säkert mekaniskt problem.

Jag hade ett liknande problem på TZ där "flipperarmen" hakade i switchen och ibland fastnade... Det gick att bända till men för att slippa återkommande problem köpte jag ett rebuildkit...


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Att renovera flippern låter som en bra idé. Ta de där nere också när du ändå håller på , om de inte ser superfräscha ut.

Tror det brukar vara samma delar till överflippern som till den där nere. Dubbelkolla med manualen, finns på ipdb.com om du inte har den.

Det är inte säkert att du behöver byta allt heller. Ofta räcker det med plunger+link, coilstop, sleeve och bushing.

Att ta isär, rengöra och fila av ojämnheter på plungern kan vara en snabbfix medans du väntar på grejerna.


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Kan vara smart att kolla upp om felet är mekaniskt eller elektriskt först.
Detta görs smidigast genom att du stänger av spelet när den fastnat i uppe-läge, om den då trillar ner är det elfel (holdspänningen kan tex vara aktiverad konstant pga en trasig krets)
Stannar den kvar är det mekaniskt och du kan med stor sannolikhet fixa det med ett rebuildkit.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Tjena

Jag bor i grannbyn Harplinge. Så vill du ha lite hjälp slå en signal på 188662.

/ Jonas
Stay cool, Daddy-O


RoZioN

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Haverdal
Tack alla, Jonas, jag bor numera i Stockholm men har inte listat ut hur jag byter stad i min profil.

Jag ska prova att lyfta spelplanen i veckan och se hur det ser ut. Det är väl bara att lyfta hela kalaset rakt upp?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I princip ja. Ta ur kulorna först bara, sen är det bara att lyfta i framkant. Sen kan du dra den mot dig lite, du märker hur du ska göra.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Det gamla addams kan man inte dra ut spelplanen på Linus, bara lyfta rakt upp, vilket gör det svårt att komma åt vissa saker... ;-)

Men plunger-link och coilstop ska du nog klara av att byta RoZion. Lycka till :-)

Köp delarna på freeplay eller slamtilt:

Williams/Bally Plunger and Link - New Style
FP-A-15847

Williams/Bally - Flipper coil stop A-12390
FP-A-12390
Stay cool, Daddy-O


RoZioN

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Haverdal
Tufft. Får kolla på det. Ja den verkar sitta ganska bra, spelplanen alltså, ser inte ut riktigt på samma sätt som när jag sett andra lyfrta spelplaner. Men det löser sig nog, återkommer om jag har sönder något på vägen.


REO

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal

RoZioN

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Haverdal
Ok, jag lyckas inte lyfta upp och "fram" spelplanen lika graciöst som man sett blomman göra på operating ;)


Ska jag fortsätta slita eller kan mitt ex helt enkelt vara en av dem som detta inte går på? Hur ... byter jag delar isåfall?


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Wms hade ett gäng olika lösningar under årens gång, minns ej exakt hur det ser ut  på taf, men är det inte bara att lyfta rakt upp? Ev sitter det en pinne längs högersidan att ha som stöd. Lycka till, kan ju ev finnas infofilm på youtube.
Play a real game, play pinball


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Dra även ut plungern lite då den kan vara ivägen.

Annars får du väl jobba lite genom coindooren :-)
Stay cool, Daddy-O


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
På Addams går det inte att dra fram spelplanen.
Du kan bara fälla upp den mot backboxen eller mot stödarmen som fälls upp mot spelplanen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas