Frispel

sedan 2001

Ungdomsverksamhet, är det möjligt?

Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Vi är två från Eskilstuna Pinball som har diskuterat möjligheterna till ungdomsverksamhet. Vi skulle gärna ha en verksamhet där man precis som ex. fotboll, hockey eller friidrott har träffar/träningstillfällen där man snackar teori, tränar, lär ut tekniker och spelar i ordnade former för att ev. avsluta med en ordentlig tävling i slutet av kursen. Med detta vill vi introducera ungdomar till flipper på ett seriöst och ”sportsligt” sätt. Vi vet av erfarenhet att ungdomar älskar att spela flipper när det väl får chansen och tyvärr får vi konstatera att de ofta är ganska duktiga från start vilket gör att vi gamlingar framstår som ganska usla med tanke på hur länge vi har spelat.

Det dyker upp massor med frågor och vi inser att detta troligtvis är en önskedröm som får förbli en dröm.

Vi vill med denna tråd få input och argument för att ev. kunna gå vidare till högre ort.

Vi har skummat lagar och riktlinjer men det finns alltid rum för input.

Några frågor som kommer upp:
Åldersgränser? Står inget ordentligt om åldersgränser i lagar och riktlinjer.
Automatspelslagen och lotterilagen, vilka problem finns?
Vilka lagar och regler gäller för ungdomsverksamhet?
I vilken form kan man driva detta? Företag eller förening?
Kräva föranmälan till kursen=inte för allmänheten?
« Senast ändrad: september 30, 2013, 21:02:54 av Calm »


UFO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Tillägg: Vi har inget kommersiellt mål med att bedriva ungdomsverksamhet.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Pröva med att ringa lotteriinspektionen, de borde väl vara experter på vad lagar och regler säger om förströelsespel. Kan ju knappast vara något som lagstiftaren hade den minsta tanke på att någon skulle vilja göra så det kan säkert ge dem något att fundera över. Eller också blir det bara ett självklart nej. Det skulle ju vara så mycket enklare för LI om vi slutade upp och tjata om våra flipperspel och gick över till att spela Jack Vegas istället.
Play a real game, play pinball


UFO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Lotteriinspektionen fungerar väl egentligen som finansdepartementets förlängda arm, eller?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Åldersgränser tror jag har tagits bort för förströelsespel så där ska det inte vara några problem

Att slippa tillstånd blir nog svårt även med föranmälan, för allmänheten får ju föranmäla sig. Men första steget borde vara att prata med LI och se om det finns någon möjlighet att slippa avgiften. Går inte det blir det väl svårt att dra runt det ekonomiskt gissar jag.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Går det inte att göra nån studiecirkel ? Då kanske ni kan få nåt bidrag oxå ..


UFO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna

johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
På ett av mina ställen har jag ett spiderman och ett indy4  , ett terminator salvation skjutspel samt ett grid twin körspel.
 På dom är det 18 års åldersgräns.

Men på spelen vår "konkurrent" har på samma ställe, basket maskinerna, airhockey,boxboll,spark maskin samt slägga är det ingen åldersgräns för dom är intte tillstånds pliktiga.

Ni må tro att folk som kommer dit med sina familjer tycker att vi har knasiga lagar :-)
när personalen ska informera om åldersgränsen på dom roliga spelen men dom får spela på dom spelen där  pengarna går åt ruskigt mkt snabbare...

Om du är en  blind flipperspelare kan du spela i någon minut på en credit
Om du ser spelplanen spelar du ca 3-4 min
På boxbollen ryker din 10kr på ca 15 sek....


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Jag ställde dessa frågor till LI när jag skulle fixa tillstånd.
Det är ingen åldersgräns om inte stället (miljön)anses vara olämpligt för barn.
Det är upp till utställaren att sätta en åldersgräns om ingen bestäms utav LI
Det är åldersgräns på alla maskiner i lokalen om det finns andra spelmaskiner med åldersgräns i samma lokal som tex. flipperspel och jackvegas.
Det spelar ingen roll om spelen står på freeplay spelen får inte stå i lokalen med sladden utdragen ens om man inte har licens.
Det kostar  minst 3000:- att ställa frågan sen tar LI frågan vidare till Polismyndigheten och sedan komunen som båda skall svara att de inte har något emot att det finns spel på denna plats.
Beroende på hur många spel så kostar det från 200:-/ månaden

Med reservation att jag kommer ihåg alt rätt...😁

Många mammor och pappor frågar om det är åldersgräns på spelen när deras barn tjatar om att de vill spela.
Jag har ställt ut ett flipper och ett arkadspel på mitt café det är nätt och jämnt att det går runt med de höga kostnader som LI har. Mycket synd.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
" Det är åldersgräns på alla maskiner i lokalen om det finns andra spelmaskiner med åldersgräns i samma lokal som tex. flipperspel och jackvegas. "

Nja...inte på dom tillståndsbefriade spelen så som ,basket,boxbollar,hammara,air hockey,kickers mfl.

dom faller inte under lagstiftningen om tillstånd ,därav ingen åldersgräns.

På deras tillstånd står det klart och tydligt :
18 års åldersgräns på förströelsespelen.

och dom andra maskierna är inte förströelsespel konstigt nog....


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
liseberg har ju flipper, boxbollar, arkadspel och fruktmaskiner i samma lokal.. tror inte dte är åldersgräns på nåt av dom?


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Det är LI som sätter åldersgränsen på förströelsespel

Och dom anser kanske att liseberg är en mer lämplig miljö för barn att inte spela bort sitt hus och hem på dessa förskräckliga arkad och flipperspel som äter upp folks ekonomi.

Fast å andra sidan,håller man på med flipper och arkad så är det inte förens man börjar samla på dom hemma som dom äter upp ens ekonomi ,så man kanske skulle ha ett tillstånd fr storebror LI för att samla på spelen i hemmen som baseras på sin årsinkomst istället? ;)
« Senast ändrad: oktober 04, 2013, 10:06:19 av johan_r »


DarthBoMan

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
    • gamerworld
  • Stad: Täby
He inte LI en massa dumma idéer nu, Johan... :)

P.S. Vi ses på lyxfällan.
- I geek, therefore I am -
www.gamerworld.se - Där jag tar så mycket plats jag vill


UFO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Kan der finnas möjlighet att LI lättar på regelverket när det gäller ungdomsverksamhet i en förening?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Tags: