Frispel

sedan 2001

Typ av batterier Williams

Charlie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Kattarp
En liten batterifråga! Mitt BK2K hade "tappat minnet" senaste gången jag startade det, dvs alla inställningar och "custom message" var puts väck.
Satte i nya, givetvis på rätt håll, men efter en stund med spelet igång så kändes de märkbart varma!?
Ska det vara  laddningsbara batterier här istället och, isåfall, Nicd, Nimh, eller Lion?
Till saken hör också att efter ett par veckor så var minnet väck igen.
Är lite inne på att sätta en konding där istället, men osäker på vilket värde som kan vara lämpligt.
Förslag någon?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Charlie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Kattarp
Skulle tro att där är glapp i den. Vad sägs om att sätta en kondensator istället då? Fördelar/nackdelar?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Får man fråga varför inte uppladdningsbara batterier ?
Sabbar man ngt ?


GTO

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 497
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Det sitter två dioder vid batterierna, de är till för att batterierna inte ska ladda spelet när det är avstängt samt spelet inte ska ladda batterierna när spelet är igång.

Det låter som dioden som förhindrar spelet att ladda batterierna är kass.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Men e det verkligen så spelet laddar batterierna ? Det e ju knappast laddbara batterier majoriteten av flipperägare använder
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


GTO

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 497
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Jag var kanske lite otydlig, men det ska vara vanliga batteri, dioden som troligen är kass är till för att spelet inte ska kunna ge batterierna "laddström"


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Laddningsbara 3,6Volt används till äkta Bally-spel, Stern Electronics, Game Plan, Gottlieb system 1, 80, 80A (osäker på om senare Gottlieb har laddningsbara batt.) och div. småtillverkare av flipper från 1976 och upp under 80-talet (dock ej Atari).

Williams har dock alltid använt sig av tre st vanliga 1,5V vilket inkluderar oäkta Ballyspel, dvs spel fr o m  ca april 1989
« Senast ändrad: september 24, 2013, 14:43:23 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Charlie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Kattarp
Har bytat båda dioderna och nu funkar det!
Ev kan det ha varit en lödning i den ena som glappade för när jag mätte upp dem så verkade det som om de fungerade.
Tackar för tipset!


Tags: diod