Frispel

sedan 2001

Hur fungerar det att vara flipperutställare?

Rits

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
  • Stad: Tumba
Hur fungerar det vanligtvis att vara utställare?
Hyr man oftast ut flipperspel och tar sedan en månadshyra?
Eller ställer man ut flipper "gratis" och tar sedan som utsällare alla pengar?
Vad är bäst ekonomiskt för utställaren tro?


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
om det ändå vore så väl som du vill ! ;)

Man ställer dit spel ,lagar dom i tid och otid ,kvällar,helger och ibland tom nätter.
Sen får man 50% av det som kommer  in i kassan.

säg att du får in 8000 på ett ställe , då får du 4000kr och stället 4000,sen ska du bet in momsen som är 800kr ,kvar = 3200 ,sen har spelen krävt 800 i delar den månaden , kvar = 3000 till din firma ,du tar ut det som lön = staten tar det mesta ,ca 1100 kvar till dig.

Och då är inte lokal kostnad ( verkstad och lager behöver man) och bil kostnad( inköp bil ,parkering,trängselskatt,vägskatt,reparationer,försäkring ,värde minskning mm)

Så eg är man idiot som håller på.
« Senast ändrad: augusti 29, 2013, 23:22:13 av johan_r »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Fast å andra sidan så är ju alla spel avskrivna efter 5 år och det är inte många spel som är värda kaffe pengar efter fem år :)


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Så... egentligen ska man äga stället man ställer ut sina spel på så slipper man dela vinsten med nån och då behöver man ingen bil att frakta runt spelen på och verkstad och lager är samma lokal? Ett flippercafé med andra ord? :)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Sedan glömde johan att tala om att någon måste betala för tillstånden till Lotteriinspektionen också, där försvinner ytterligare några tusenlappar per år.
Play a real game, play pinball


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
DMC :

Bil lär du behöva i allfall ,du kan inte ha samma spel på samma plats en längre tid ,dom måste flyttas runt ,och har du bara ett ställe måste du sälja spelen och köpa andra.

fast spel på eget ställe är nog det bästa.

kolla in på AT ,där är en som precis har startat ett spel cafe i malmö

Just det ,sen är det tillstånden ,ungefär samma papper ska in som när du söker sprit tillstånd ,helt vansinnigt!
Och sen kostar dom 200/månad / tillstånd att ha...


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Å andra sidan, har du eget ställe så måste det väl ligga hyfsat centralt i en stad för att folk ska ta sig dit och då har du en helt annan hyra än nån lokal på ett industriområde. Man måste nog ha nån annan verksamhet i lokalen som drar in pengarna, typ cafe.

Nu har jag ju inte hängt med i diskussionerna runt lottoinspektionen eller vad de heter, men det är ju rätt stor skillnad på ett flipper/arkadspel och ett jack vegas där man trots allt spelar om pengar, men jag antar att det dras genom samma kam av storebror?


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Inte samma kam... staten omsätter ca 4.7 miljarder på jack vegas ,det vill dom inte släppa på.

Fick nyss ett samtal ang ett def spel så nu blir det att klämma in ett besök i stan i morgon mellan shoppningen av afm och mm jag håller på med och grabbens fotbollsmatch på em.

Det är en utställares söndag :-)
Ca 5 timmar jobb lär det bli.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Vi får vara tacksamma för folk som Stellan, Micke och Purre samt Johan här i Stockholm (och motsvarande personer runt om i landet) som trots stora kostnader och nästan obefintliga vinster,  ställer ut flipperspel och arkadspel i Stockholm (och övriga delar av Sverige.
Själv så är jag spelsamlare och har möjlighet att spela närsomhelst, på en liten del av min spelsamling, att närsomhelst spela.
Tyvärr så har många personer inte möjlighet att göra det. Drt är en orsak till att jag tycker att man bör uppmuntra de få utställare av förströelsespel som vi fortfarande har i vårt land.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Jag ställde ut ett spel hos en grillkiosk i Solna när jag bodde där pga att Good Luck lade ner och grillägaren frågade om jag kunde ställa dit ett istället för att kunderna frågade efter flipper.

Intressant grej att göra, började med ett TS som funkade klockrent i kanske ett halvår innan det började krångla. Då det var det ett renoverat hemmaspel så det var i princip i nyskick mekaniskt när jag ställde dit det. Bytte senare bort det spelet och skaffade ett WCS istället som jag fixade till och ställde ner, och tvärtemot mina förväntningar så krånglade det betydligt mer än TS. Drog in mindre pengar också för den delen.

Pengarna var ju ett kapitel för sig, upptäckte att det var väldigt mycket servicekrediter som gick, visade sig att grillinnehavarna tog betalt cash och tryckte fram spelen den vägen när någon ville växla. När jag frågade så skyllde de på att deras barn fick spela gratis...

Flyttade senare från Solna men lät spelet stå kvar, när jag kom förbi en gång så var haket sålt och nya innehavaren blev glad att jag kom så vi kunde dela på pengarna som spelats in. Tidigare ägaren hade förstås tömt spelet innan de lämnade över grillen, de tusenlapparna fick jag aldrig se. Körde upp spelet till landet istället, Näckrosgrillens tjugoåriga flipperhistoria tog därmed slut, och gissningsvis min karriär som flipperutställare också. :)
Ola Rodenkirchen


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Regel nummer ett, räkneverk .... och den summan som står där räknas annars ryker spelet.
Måste alltid vara stenhård på det från start annars blir det alltid massa ursäkter om ditt och datt.........


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Våra ställen har inte nycklar till spelen. Så då kan dom inte ställa till med något....


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Precis, börjar det strula med att inkomsterna inte stämmer, eller att det är skyhöga service krediter, så får man ju ta ett snack med dem. I värsta fall får man ju klippa kabeln till den knappen (som operatörena gjorde förr på WMS-spelen). Eller göra den seriösa grejen som tydligen Abatic gjorde på vissa av sina spel, man satte ett separat lås med brytare i, som gjorde att du inte kunde använda knapparna fast du öppnat luckan.

Att behålla nycklarna tycker jag personligen inte är så bra idé. Ifall bara en kula fastnat så kan ju  personalen lätt få spelet i funktion igen.
Men så har jag aldrig haft några problem med att det brukar vara massa service krediter.
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Den sistnämda med switchlåset var bra...
att man inte tänkt på det innan när man höll på.. :-)
Nycklar till spelet vill man ju ha på stället, både för tömning för växel och att kulan fastnar etc.
Man vill ju inte offra 1 timme bara för att åka och pilla bort en kula...
« Senast ändrad: september 05, 2013, 18:16:13 av ubbla »


Tags: