Frispel

sedan 2001

Theatre of magic

Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Hej alla ny här på denna sida , men haft mitt flipper i flera år , huvudet har varit av monterat 2 ggr pga flytt , passa inte genom dörröppningen , men iaf efter 2 ggn har jag kopplat fel o tröttnade ... Men nu så tänkte jag dra i gång de o leret i kopplings chemat o kopplat allt rätt tror jag !!!

Men till mitt problem trunken , magneten funkar inte så omöjligt o få multiball , dock funkar den i test menyn , den slår iaf men inte när man spelar , dessutom finns de inget som regar på trunken för att få skillshot ...
Haft loss kretskortet under , lödat om alla lödningar som såg spruckna ut ,
Trunken är väll som "vanligt" som jag fattat det ganska sliten i höljet ..
Ngn som har ngra idéer lr tips vill veta fel inan beställer nya delar

Med vänlig hälsning, Jonas


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Trunken reggar aldrig alltså? Låter som det kan vara sensorn som känner av om kulan är vid trunken.

Kretskortet under spelplanen har en liten grej man kan justera med en liten skruvmejsel, testa att skruva den tills dioden bredvid tänds eller släcks. Sen tar du en kula och håller framför trunken på spelplanen, dioden ska tändas/släcka när du har kulan där och släckas/tändas igen när du tar bort kulan. (minns inte om den är tänd eller släckt när den känner av kulan)


Komoriman

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Skurup
Dioden skall tändas när man för en kula framför trunken.


Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Woohoo funka direkt följde dom blå kablarna från kretskortet framför trunken till dioden o manicken med juster skruven , justera o testa funka direkt :) tusen tack spara massa $ o tid på detta  grymt ... Bara o beställa ny plast till trunken då o ett rep kit till flipparna

Tack Jonas


Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Hej igen , har glömt av hur de va man ställde in oändligt credit så man slipper o öpnna luckan o trycka fram ... ?


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Gå in på  A.3 17 i menyn (Freeplay) och välj "Yes"
« Senast ändrad: augusti 25, 2013, 01:36:47 av Leffe »


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
När du ändå är i farten så ta sambons nagellack och sätt en dutt på justerskruven så slipper du justera den i framtiden.
Du har även två liknande sensorer på höger resp vänster outlane som du kan "försegla" med lite nagellack.

Jag fick justera dom hela tiden när jag hade en hög tom utställda,men inte en enda gång efter nagellacks tricket.


Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Tack leffe skall kolla de ..

johan bra du nämde de för dom har lagt av nu , måste inte dom aktiveras på ngt sätt inan man kan ta kultrixet för o kolla dioden ?


Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Kolla precis felkoder lft drain 45 ngt stod de o 48 för höger då .

sen har jag en till fråga volymen går inte o justera går inte lägre än 8 men är oförändrad även om jag drar upp till 20 , ngt fel uppe i huvudet tro ? Får de inte o stämma med kopplings schemat .. ett foto kanske hade hjälpt er experter !


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Andra hårdvarutråden avhandlar volymproblemet
Play a real game, play pinball


Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Tack Alf
men ljudet kan jag ställa 0 -30 samma volym iaf , tittade i kopplings schemat o verkar som jag har gjort ngt galet där skall fixa med de i kväll återkommer med resultat ....


Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Felkopplat i kontakt j120 &121 brun & orange på felställe o kontakt :) bara o fixa hö o vä magnet nu då ... o väntar fortfarande på trunk delar , nen de går ju att spela så länge :)


Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Så där ja magnetet justetade funkar tipp topp :) men ljudet de funka bara en gång , fortfarande lika hög volym oavsett om jag har på 0 lr 31 .... bra ideer på de ?


Lepra

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Ljud problemet löst :) ett par taskiga lödningar i ljudkortet ...

ngn snäll själ som har bra bilder över spelplan gärna närbild på trappdooren ? Så jag ser hur den skall se ut tråkigt med en bucklig plåt vit där så bollen hoppar o far vart den vill


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Har du kollat på IPDB om det finns några bilder?