Frispel

sedan 2001

Laga sprickor i plastramper

Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Är det någon som på ett snyggt och hållbart sätt lyckats laga sprickor i plastramper?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag brukar ta 2komp araldit som lim och en del av en gammal trasig spelplansplast som jag kapar och formar till (autosol tar bort screentrycket på plasten, innan kapning m.m.)
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Tack för svaret! Ja det går ju att förstärka med något man limmar dit självklart men jag funderade på om det går att få sprickorna att "limma/laga" sig själva på något sätt. Exemepelvis genom att bränna/smälta plasten en aning kring sprickorna. Plasten är inte helt av utan har endast sprickor.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Problemet är att plasten börjar bubbla sig innan den blir så het att den kan smältas ihop, så att smälta ihop rampsprickor på ett snyggt sätt, går inte.


Ett bra sätt att minska risken för sprickor är att föstärka rampväggarna med mylar på båda sidor. en bra förstärkning som i princip inte syns.
Det funkar naturligtvis inte överallt, men där det funkar, kan det vara ide att sätta dit mylar.

vissa ramper måste troligen förstärkas med en ditlimmad och formad plastremsa som stöd för att undvika skador.
En sån ramp är t ex Taxi's vänsterramp, som får ta grymt mycket stryk av katapulten.
Sådana limningar kan göras snygga då det inte har hunnit uppstå någon skada än.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Rycker upp denna tråd igen. DAH:  när du säger att man ska förstärka rampväggarna med mylar, menar du att man ska fästa mylar på utsidan av rampväggarna och "runt om" så att mylaren håller ihop rampen? Eller menar du att man ska sätta mylar på insidan av rampen, för att fungera som en slags dämpning?

Här är mina egna erfarenheter av ramp-lagning: Jag har testat med flera olika lim för att laga en ramp. Min slutsats är att många funkar dåligt och en del funkar halvbra. En flipperramp är formad i en fet plast (cab eller petg). Det är svårt att få limmet att bita. (jag har dock inte testat araldit.) (Jag har även hört att en del använder ett lösningsmedel, typ aceton (kemiskt ren) som de blandar med en redan kasserad ramp för att få till en gegga som används som lim).

Hursomhelst; det bästa sättet att fixa en ramp enligt mig är faktiskt att smälta ihop dem. Jag har experimenterat en del med detta. Och är nöjd med resultatet.

I ett experiment sågade jag av en ramp på mitten och svetsade ihop den igen. Efter hårda påfrestningar gick rampen av till slut – och gick då av vid skarven - men vid ett ställe var svetsningen intakt och hade istället tagit med sig en ca 1 cm2 står flisa av den ramp som inte var svetsad.

Nu ska det tilläggas att här smetade jag på rätt ordentligt med lödkolven. Det var bara ett experiment och jag brydde mig inte om hur det såg ut.

Men jag har använt detta i skarpt läge också. Jag hade en annan ramp med sprickor. Där nöjde jag mig med att punkta upp försiktigt på utsidan av rampen och det blev i mitt tycke så snyggt det kan bli. Jag kan såklart inte testa detta på samma sätt som jag gjorde med de fulsvetsade ramperna. Det enda jag kan säga är att det har hållt hittills.

Om jag får tag på fler skräpramper ska jag testa att såga isär den som tidigare experiment men att svetsa ihop snyggare och se hållbarheten. Eller kanske någon annan känner sig manad?
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Mylar var väl fel ord då många tänker på den mylar som sitter på spelplaner.
Det jag tänker på är en lite tjockare typ av genomskinligt plastskikt med en självhäftande sida. Jag hade en liten bit sådant tidigare, men har inte hittat det igen.
Jag ska dock prova med ett annat plastskikt (tyvärr utan någon självhäftande sida) som jag har liggande.
Frågan är dock om man ska limma eller använda sig av dubbelhäftande tejp.
Med lim kan man få en helt transparent ramp, med dubbelhäftande tejp blir det nog inte 100% genomskinligt.
I alla fall inte med de dubbelhäftande genomskinliga tejper jag har hittat.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Det är nog svårt att få lim att sitta bra på en sådan plast, i industrin har man börjat att plasma behandla plast för att öka vätningsförmågan. Dock tror jag inte plasma finns att få tag i för privatpersoner än. Då den även måste appliceras på exakt rätt avstånd och styrka Mao med robot.
Man kan säkert få vissa typer att sitta lite men troligen inte speciellt långvarigt och starkt. Iof kan man ju överkompensera med stor anläggningsyta men svårt att få det snyggt.
Winners dont use drugs


Tags: