Frispel

sedan 2001

SO 2013 pros and cons

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Då ingen annan kör igång en tråd så startar väl jag en.
Som spelare så gillade jag scorekeepingsystemet, Det verkade smidigt och gjorde att man kunde se direkt poängen för spelen under entryspelandet.

förbättringar som skulle göra tävlandet bättre  på heron:

1. släng ut förströelsespelen utanför tävlingslokalen.

2. ställ spelen längsmed väggarna och räcket, så scorekeepers slipper jaga fram och tillbaks mellan raderna (grymt irriterande att vänta på scorekeepers som var på fel sida om spelen) och spelarna får bättre med utrymme.
3. samla alla spel i varje division intill varann.

F ö så var det en trevlig tävling, synd bara att jag inte gjorde bättre ifrån mig i C-finalen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
1. Låter vettigt i mina öron. Kan dock vara ett krav från Herons sida. Dessutom fungerar kortläsarna till förströelsespelen endast med nätuppkoppling och sladdar för detta finns på hyllan.

2 Enklare att ha som nu med tanke på elen. Dessutom får man tänka på pelare och tuggummiautomater. Utrymmet lär inte öka med ditt förslag. Håller med om att det var lite jagande efter scorekeeper ibland men ändå långt mycket bättre än "normalstandard"
För att täcka upp överallt skulle man väl behöva ha 4 scorekeepers åt gången. Antar att det var svårt att få ihop så många till alla pass.

3. Classics, Split och Förströelse var samlade intill varann. Main utgjorde övriga spel. Svårt att samla mer än så tror jag.
Född med tur.


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
Mycket belåten med hela upplägget och tackar PAL & Co för en heroisk insats. Det enda jag skulle kunna vilja gny om är att ACDC, WCS och TZ stod riktigt dumt till när man lätt blir irriterad på saker som rör sig i perferiet och folk som snubblar på en under kval.

Hade man inte kunnat haft 'kansliet' på kortsidan? Där fanns ju en dörr också.

Intresset på Classic verkade vara större än det fanns maskiner stundtals. Hade fem pers framför mig på Lost World på ett entry.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
1. EPC kommer att breda ut sig i Pinball Lounge (golfrummet). Vad som hamnar där och vad som hamnar på hyllan får vi se, men vi har blivit lovade 3-fas och swipe-nätverk i loungen.

2. Det var ett av alterantiven, men det föll av flera anledningar. Dels för elen, dels av belysningsskäl, dels av utrymmesskäl, dels för att det skulle se sjukt tråkigt ut mot torget och dels för att det från början var meningen att ha dedikerade rader - en för main, en för dubbel, en för classics och en för förströelse (d v s TZ , WCS , BSD , SM och FT hamnade "fel" ) .

3. Se 2.

4. Vi hade kansliet på kortsidan först, men kom fram till att det blev för trångt, så vi flyttade det till mitten och ledde ut kön mot baren.

5. Vi hade inte förväntat oss 100 pers i Classics (förra gången var det 62), samtidigt som ett par av spelen var brakade hela fredagen. Som tur var fick vi igång ett par spel till på lördagen, annars hade det blivit kris. Nästa gång får vi jaga fram fler spel.
« Senast ändrad: juni 20, 2013, 01:36:16 av Pal »


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
För andra tävlingar som vill köra Android appen på samma sätt så finns den nu opern sourcead:

https://github.com/mix256/scorekeeper


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag räknar med att han är klar i morgon.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nice. Och kopplingen av FM (EM/SM) till nätet blir en justering eller kör ni en total rebuild och webbaserat?


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Planen är justering, Datat kommer att studsa i MySQL, men FM förblir backend.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Palle, att kunna använda loungen låter som en bra idé, där skulle t ex classics och team kunna vara, och main,  småtävlingar och förströelse (om det måste stå där) skulle då kunna vara på hyllan.

För EM så lär antalet maskiner på hyllan behöva minska en del, det kommer att bli rejält trångt.
« Senast ändrad: juni 21, 2013, 09:05:06 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ike

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Mycket proffsigt arr, riktigt bra. Cool app även om några mobiler hade svårt att läsa QR.
Största problemet var köerna till spelen.
Hann bara med 5 försök i main och 3 i classics.
Det räcker inte om man e så medioker som jag  :P
Borde ha varit på plats tidigare, men kunde inte ana köerna. Det missades en del intäkter iom det oxo.
Förströelsespel: bra om de kan stå så man inte behöver passera tävlande. Någon enstaka civil person gick förbi och störde tävlandet en smula. Låter utmärkt med spel i lounge också.
Bra om slutspelsträden räknas fram automatiskt nästa gång för att minska risken för fel.
Tusen tack för kalaset  :)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Lista på förbättringar som ska eller kanske ska göras (en del är redan gjort):

*) Fler spel.
*) Spel även i lounge.
*) Bättre separering av spelen.
*) iPhone-app.
*) Lite småfix för att göra appen lite snabbare och lite mer failsafe.
*) Anpassa websidorna för det nya arbetssättet (med app för scorekeeping).
*) Dynamiska slutspelsträd, som förändras under kvalets gång.
*) Fixa seedningen i Classics.
*) Juniorklass.
*) Mobilanpassade websidor.
*) Personliga sidor för spelarna.
*) Skilja på betalande av och öppnande av entries, så att spelarna kan skapa sina entries och välja spel själva.
*) Publika stationer för ovanstående.
*) Tekniskt omöjligt att ha multipla öppna entries i en division.
*) Kreditkortsbetalning utan manuell inmatning.
*) Person-objekt i databasen, så att man kan följa en spelare genom åren.
*) Koppla ihop person-objekten med EPC, SM och IFPA-rankingen.
*) Bättre ljudanläggning.
*) Bättre filmstation.
*) Direktström från filmkameran, utan att studsa i USA.
*) Bättre (läs: befintlig) hantering av T-shirts.
*) Mer och bättre marknadsföring, så att fler utlänningar, kvinnor, ungdomar och invandrare kommer.
*) Annan etikettyp (eller placering), som är snällare mot spelen.
*) Fler små och stora saker som jag inte kommer på nu...


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ett con som jag råkade ut för var att jag och Reidar blev utbytta i dubbelslutspelet när jag hade fullt upp med classic-slutspel. Kanske skulle vi varit mer ivriga med att leta upp motståndarna och säga till dem att vänta, men det kändes rätt segt att ingen hittade oss, vi var ju trots allt båda på plats i lokalen.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
LOP: Ja, det var lite surt. Dels fick jag uppfattningen att man hade letat/väntat på er i en timme, och dels gick vi några varv och letade efter er innan jag tog beslutet. Och jag fattade det som att Reidar inte var i lokalen?

Men vi får skriva ner lite förhållningsregler för hur vi hanterar sådana WO-situationer. T ex tidsgränser, laga förfall (andra slutspel) och att man ska ringa minst en gång på vardera mobilen, etc. Alla(?) har ju lagt in sina nummer i databasen, så receptionen har numren.


Tags: