Frispel

sedan 2001

Gräfsnäs Pinball Battle 23-24 aug 2013

LOP · 74 · 19177

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
JOH var bästa U18 följd av MRX och MNS som tog sin första pallplats i sin första tävling.

Set the Highscore på Metallica LE vanns av LHA med 144M. 122 försök gjordes på spelet. En oerhört rättvis vinst då ett maskinfel tvingade honom att avbryta och spela om en lovande omgång på GnR, något som högst troligt kostade honom en slutspelsplats.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vem tog bronset i classics? Marcus eller Mirko?

Och tack igen för finfin tävling! Prima spel, lokal och omgivning!

Ett förslag för att korta köer kan vara att ändra classicskvalet till två försök på fem spel.
Då spar man två försök per person=120 partier om det är 60 spelare som i nu helgen.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Mirko tog hem sina två första pokaler i lördags, båda i brons.

En liten artikel i Alingsåstidningen blev det också. Den som föredrar andra tidningar kan välja GP, SvD, Metro, Expressen, SVT, Norra Skåne, Skånskan, Norran, UNT, Norrbottenskuriren eller en hel del andra. Mest spridda flippernyheten nånsin? Rötmånad?


ike

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Supertrevlig tävling i fantastisk miljö, tusen tack!
Grattis alla pokalister!

En idé för att korta köerna: ha några fler maskiner i mainkvalet och dela upp i 2 divisioner. Då kanske man måste veta ungefär när folk kommer så att båda maskingrupper används optimalt.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kvaltiderna var ju ett problem ja. Förra året gick det betydligt bättre av olika anledningar:

*Fler kom och kvalade på fredagen.

*Strängare tiltar, tror det var kortare bolltider delvis pga det. Särskilt i classic.

*Fler kom tidigare på lördagen. Jag var nog tydligare då med när man skulle dyka upp. I år skrev jag mer "kom inte för sent" och det gav kanske lite väl mycket utrymme för fri tolkning. Det var inte lång kö utanför kl tio direkt..

Delvis berodde nog min slapphet på att det gick så bra förra året, då höll tidsschemat på minuten.

2 divisioner/grupper vore fint (programmet är t.o.m. byggt för det) men det känns inte realistiskt, vare sig lokalmässigt eller med möjligheter att skaka fram maskiner i acceptabelt skick. Formatet är ju stulet rätt av från BPP så steg ett är nog att minska tillbaks till två försök/spel även i classics. BPP hade väl nästan 100 pers sista (senaste?) året och det funkade. Men då var det visst slutspel på söndagen såg jag nu.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vill slänga ut några tack också. Främst till Markus som mekat innan och under tävlingen, packat, burit, transporterat, haft bra idéer. Kort sagt varit med under i stort sett alla för- under- och efterberedelser.

Alla som bar och skruvade upp och ner spel, vissa utan att ens vara med och tävla, GlaesClaes för allt möjligt men särskilt för grillandet och fixet med det.

Erik som drog igång EU-projektet, EU/Leader för att vi kunnat få pengar till spelhyra och lokalhyra, alla som hyrt ut spel, fixat logga, datorprogram, tävlingsformat och annat.

Och så alla som kom och tävlade då. Och alla andra som förtjänar ett extra tack men som jag glömt här. Förlåt.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
I dagens MotalaTidning fanns en liten notis om denna tävling .. Kul att det syns i media ..


ike

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Kan brodera lite på gruppspelsidén:
Kan duga med färre titlar per grupp?
Några av förströelsespelen verkade prima?
Svårare med classic förstår jag, helt ok med 2 försök istf 3 där. Man kan ju lura på antal kulor oxo. Hade varit bra att skriva det på alla spel istf bara Dragon (eller minns
jag fel?) Lite fetare font vore oxo bra då några råkade kvala 2 på Fathom. Missade själv att man skulle köra varannan på Fathom i slutspelet. Mindre bra med såna ändringar mellan kval och slutspel tycker jag. Konsekvens funkar för mig. Kalla mig ateist eller vad du vill ;)

(OK, jag menade autist, men stavade fel först. Kändes ok att lämna kvar felet)


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja det är klart, 4 titlar/grupp skulle kunna funka kanske.

Tre kulor ser jag som standard, därav stod det bara på Dragon som var avvikande. Med det råder ju delade meningar om antal kulor i classic så det är ju en tanke att vara tydligare där. Men det stod på scorekortet också för den som orkade läsa där. Större typsnitt på maskinerna skulle det ju varit hur som helst.

Att ändra mellan kval och slutspel vad gäller singelplayer är ett måste, särskilt på Fathom. I kvalet tävlar man mot 60 andra personer och då får alla samma förutsättningar vid singelspel, ingen får starta sitt parti med två lockade kulor eller blir lurad på sina lockar osv. I matchspel däremot möter man bara sin motspelare och får helt enkelt skylla sig själv om man dukar upp bordet för denne. Men naturligtvis kunde det varit mer tydligt även på den punkten.


Resultaten är nu inskickade. Den uppmärksamme kan senare lägga märke till vissa mindre förändringar i mainplaceringarna, detta pga att det kom in ett sent resultat när slutspelet redan dragit igång. Med facit i hand blev slutspelsträdet inte 100% korrekt, tror det var plats 12 och 13 som bytte plats samt plats 17-19 som roterade lite. Dock inga "viktiga" förändringar vid cutten eller gräddfilsgränsen.


Till sist måste jag också beklaga maskinfelet Henrik Hultin råkade ut för. En säkring till flipprarna gick under multiboll och partiet fick spelas om. Ca 100M till under det avbrutna partiet hade räckt för att komma från plats 25 till 24 i kvalet, och det hade han ju troligen fått ihop. Omspelsförsöket gick tyvärr sämre och Hultin hamnade precis utanför slutspelet. Någon form av tröst att han fick vinna Highscoretävlingen i alla fall.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Replicanten är en hård jävel!
Han mosar i nästa tävling! :-)
Matchstick Pinball


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hade han inte möjlighet att välja en extra kula som kompensation för att bygga på sin befintliga score?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nej den möjligheten tänkte jag inte på, hade ju varit rimligt.

För övrigt saknas några betalningar fortfarande. Skulle det vara någon som har betalt men det inte är markerat i deltagarlistan så ropa till.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Åkte det brutala gamla tåget mellan Anten och Gräfsnäs på semstern. Det kallar jag engagemang, dom som håller igång denna gamla järnväg på sin fritid. Tror det var 50.000 timmar dom lagt ner senaste året.

Jag förstår nu att det måste vara häftigt med flippertävling i slottsruinen. Blir det någon mer upplaga av denna fina tävling LOP?
Stay cool, Daddy-O


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Inte i år. Men jag hoppas att få till det igen i framtiden, kanske nästa år.


Tags: