Frispel

sedan 2001

Problem med Gilligans island

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Har fått ett mail som egentligen gör sig bättre som en tråd. Om någon kan svara med lite tips så vore det bra. Jag ska be mailaren att bli medlem och vara med i diskussionen.

Citera
Hej
Får man ställa en fråga?
Jag gör det ändå och ser om jag kan få något svar.
Jag har ett flipper spel som heter Gilligans Island. När jag startar spelet så måste jag göra en test runda först på spelet och sen står det i displayen "missing pinball". Jag förstår inte varför för jag har spelat med det antal kulor som ligger i. Och lägger jag till en till, som jag har extra så står det i alla fall "missing pinball".
Vad gör jag?

Tackar så mycket i förhand om nån kan svara.

Med vänlig hälsning, Lena Norrköping


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Spontant känns det som om en switch i bolltråget inte reggar som den ska när spelet stått avstängt. Hade ett liknande fenomen på ett av mina spel . Om man manuellt triggade switchen några gånger innan man slog igång spelet så funkade det klockrent. Som ett test droppade jag in en droppe 5-56 i switchen och nu har den funkat klockrent ..


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Nyfiken fråga:
Sonar, varför får du de här mailen då och då? Hur hittar de dig utan orka registrera sig på forumet och ställa frågan där?


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag tror att boven i dramat är sfs kontaktformulär. Hur folk resonerar när de använder det låter jag vara osagt men jag försöker svara på alla frågor som kommer den vägen också. Många gånger svarar jag direkt, andra gånger så blir det en tråd av det. Jag tror de allra flesta får svar iaf, är kanske något enstak mail som förblir obesvarat p.g.a olyckliga omständigheter.

:-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Lena

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Hej igen
Nu är jag medlem!
Hittade på er sida ett ställe där man kunde skriva och där ställde jag frågan. Förstod inte att man var tvungen att vara medlem. Men nu är jag det.
Tack för svaren på mitt problem.
Jag har gått igenom testerna på spelet och där visar det inget fel. Jag är inte så bra på det här med flipper spel men jag provar igen.
Tack igen


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vi kan ju börja med att fråga hur många kulor du faktiskt har i spelet. Det ska vara två.


Lena

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Jag har två kulor.

Jag har gjort en test till nu. Kulan "hoppar" inte fram och lägger sig i "rännan" där men skjuter i väg den.
Ursäkta mitt dåliga flipper språk. Har aldrig lagat nått sånt här förut men vill så gärna spela.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Kan bero på smuts i mekaniken.

Först kan du kolla att spolen verkligen slår genom Coil Test (Solenoid #10). Gör den det, men armen har svårt att gå tillbaka i utgångsläget är det bara att plocka isär hela den delen. Bara att skruva loss från spelplanen och sedan ta isär - glöm inte att ta ett par bra bilder för ihopmonteringen sedan. Använd T-röd eller liknande för att få bort det intorkade fettet.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Om inte armen går tillbaka ordentligt så blockerar den kulan som inte når switchen som ska känna av den - alltså saknar spelet en kula.

Men eftersom vibrationer gör att armen till slut glider tillbaka och kulan rullar fram så kommer inte spelet att felrapportera om switchen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Lena

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Har gjort testen och coil test och den fungerar. Förstår inte riktigt vilken arm som kan gå tillbaka lite trögt. I mina ögon ser det ut som om allt fungerar som vanligt.

Är inte med på vad jag kan skruva bort och göra rent. Försöker lista ut det från din bild. En dum fråga, visst ska men skruva bort den från undersidan?
Tack


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Japp, från undersidan. Men pröva den manuellt och se om den går trögt tillbaka. Det är alltså armen (3) som slår kulan från bolltråget ut till rännan där du sedan manuellt skjuter iväg den.

Du använder ju den manuellt när du tar ut kulorna innan du lyfter på spelplanen?


Lena

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Tack för din hjälp.
Inget som jag bedömer går trögt.
När jag fäller ner spelplan och lägger i kulorna så " slår" spelet till och skickar fram kulorna. En ligger i "hålet" och väntar på att bli uppskjuten till rännan medans den andra ligger precis bakom. Är det rätt?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Japp. Felet jag trodde uppstått var att ovanstående arm (som ska skicka ut kulan i "Shooter Lane" ibland inte gick tillbaka hela vägen och då blockerade kula två.

Om den spolen funderar i test så ska kulorna skickas ut. Att spelet frågar efter en kula kan i så fall bara bero på att en av de två bolltrågsswitcharna inte fungerar. Har du kört dem i test och rullat fram kulorna för att se om de aktiveras? Trycker man manuellt på dem kan de fungera fast de inte gör det när kulan rullar över (man trycker ibland ner dem mer manuellt nämligen).