Frispel

sedan 2001

Nu behöver jag er erfarna! (ToM) Löst!

padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
JPN: Tack för svar! Såg nyss den videon, och försöker tänka mig in i det tankesättet! ;)

Ja, vad jag menar är att det inte är vid samma tillfälle det dyker upp. Först var jag övertygad om att det var när bollen triggade switch 87 (left lane exit), men vid andra gånger har det varit mitt under "ingentingspel" med bollen mitt på planen!?
Nästa gång kan det vara något helt annat, och allt som oftast hinner jag inte ens uppfatta vad som hände innan det blev svart?
Att bara låta bollen ligga kvar i shooterlane har jag ej provat..

Ok, CPU-kort it is! Något särskilt jag då behöver tänka på/byta korten emellan?
« Senast ändrad: maj 20, 2013, 23:12:43 av padre054 »


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Man måste byta ROM:arna, både spel och ljud, samt säkerhetschippet, jag minns inte exakt vad det har för komponentnummer men det står i manualen.

Dessutom är det bra att veta att alla inställningar och highscores försvinner vid bytet så är du rädd om dom på JM:et så får du fundera på om detta är sättet du vill gå vidare på.

Man ska också vara lite försiktig med ROM:arna både när man drar ut dom och sätter i dom. Bänd gärna med en skruvmejsel först på ena sidan och sedan på andra så att båda sidor är hyggligt loss innan du bänder loss helt på ena sidan och sedan får av hela komponenten.

Skulle en ROM gå sönder så är det iof inte hela världen dom är ju rätt billiga men det blir ju några dagars väntan innan man får en ny.


Smyken

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Har du kollat denna tråd ?

Länk

Citera
SOLVED!

The captured ball rest switch was wired backwards. How did I miss this after looking at it 1000x? It was one of the newer types where the pins are all equally spaced.

Very excited after hunting for this for over two years, and embarrassed that I didn't find it sooner.

Thanks to all who offered their advise and wisdom


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Jag har snubblat över den tråden flera gånger, plus en annan där center targets var boven.
Men jag har ju ingen aning om hur kablarna skall sitta för att sitta rätt, och inte heller någon referens hur dioden skall vara placerad och vänd?
Sitter någon på bilder vore det hjälpsamt deluxe!
Eller har jag missat någon generell regel?
De båda center targetsen är iaf anslutna likadant på de båda.

Ang highscore, så är det värt förlusten alla dagar i veckan om det innebär visdom i problemet, absolut!!

Vidare är jag lite fundersam över min ROM firmware, ,som är 1.2x.
Bör den uppgraderas?
« Senast ändrad: maj 20, 2013, 23:50:20 av padre054 »


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Han som löste det genom kontaktflytten pratade om att den nya target som han installerat hade tre lika långa öron, och det är precis vad mina också har.
Samtidigt har jag sett en bild på en standard centertarget, och visst finns där bara två öron?


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Om du tittar i manualen på sida 2-42 så hittar du switch-matrisen. Där finns en liten bild på hur dioden ska sitta. Sladdar som är vit- ska alltid vara på en sida av dioden och sladdar som är grön någonting ska alltid vara kopplade till andra sidan switchen. Det ska alltså se konsekvent ut på alla switchar, vit in på rätt sida dioden och sedan grön ut från switchen.

Är det någon som vet var always closed dioden (jag utgår från att det är en diod) sitter? Den borde ju faktiskt  kunna spöka och borde vara väldigt lätt att missa eftersom den rimligen inte sitter på någon switch?


Uturn

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
Sidan i säg kanske inte hjälper men det finns mycket referens bilder som kanske hjälper något.

Länk
TIR


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Återigen, tack för svar!
Jag hittade en center target på Marco, och den ser ut så här:

De som sitter på mitt spel ser inte ut så vad det beträffar diodorienteringen. Kan någon bekräfta att de skall sitta som på bilden? Och att det skall vara tre öron på den? Hur skall då kablarna lödas dit?

Nästa exempel är switch(ar) 51 Hocus pocus:
Ny enligt Marco:


Samma sak här. Kan någon bekräfta att detta är rätt orientering, samt en beskrivning på kabellödningen?

Även om det kan verka överdrivet, önskar jag bara känna mig 100%.

Mvh
Christoffer


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Förutsätt bara inte att alla targets är ihopsatta på samma sätt. Du måste jämföra så det är samma placering på långa, korta samt mellanblecket.


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Absolut!
Men som det är nu sitter de ju likadant i serie på tex båda mina center targets, men det finns ju inget som säger att han som bytt de för inte alls länge sedan, satte de rätt?
Sitter ju "treblecks" där, och min fråga kvarstår, orkar någon med ett ToM knäppa en bild som tydligt visar vilka två bleck dioden sitter mellan, och vilka två kablarna sitter mellan.
Gärna då på både de övre (center targets) och de två vänstra (Hocus pocus).

/Christoffer


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Nu skall jag kasta ur mig några snabba oenomtänkta funderingar igen.

1. CPUkortet. Något batteriläckage som kan ha sabbat någon av kretsarna som styr switcharna. Detta är hyfsat vanligt, dock kommer jag inte ihåg hur det ser ut på denna generationens CPUkort.

2. Någon annan switch i samma slinga som stör. Kolla switchtesten igen och titta jätteordentligt så att inte du får utslag från två switchar samtidigt som du bara testar en. Hur som helst, du kan se i switch matrix vilka switchar som skulle kunna störa.

Jag kan kolla mer på mitt ToM när jag kommer hem.


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Matsod: Jag har kollat båda punkterna, utan framgång.

Skulle du orka kolla på ditt eget spel är du veckans hjälte!
Känner ingen som har ett ToM, och hittar inte den sortens detaljbilder på tex. Google.

Mvh
Christoffer


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg

padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
God afton Ola.
Tusen miljoner tack för bra bilder på de två switcharna!
Det är ju själva satan att jag inte kan påbörja felsökningen förrän till helgen, då jag är borta på kurs... Grrr!

Då hoppas jag verkligen att någon av de två sitter felkoplade på mitt spel! Med min otur så är väl inte så fallet förstår jag...

Men låt inte detta sätta stopp för vidare idéer och spekulationer, för jag vill komma hem med så mycket kött på bena som möjligt.

/Christoffer
« Senast ändrad: maj 21, 2013, 22:13:39 av padre054 »


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Finns det ytterligare någon vardagshjälte som skulle orka knäppa en tydlig bild på switch 87 (left lane exit) och ev. även Captive ball rest, och captive ball top switcharna?
Sen vore jag nog helnöjd! ;)

Mvh
Christoffer