Frispel

sedan 2001

Spelpass på Liseberg

CKR · 37 · 10962

Faggan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det här var en lite anorlunda recension än jag hade förväntat mig, jag  trodde det skulle märkas hur mycket mer tid som lagts ner inför den här säsongen jämfört med flertalet föregående: Ramplyft mer än hälften av spelen, skruvat åt alla stolpar, bytt näst intill alla gummin, bytt alla dåliga displayer, bytt massa benbulst hållare och böjda ben,  bytt samtliga plunger/link/brushing/coil sleeve/coil stop/skruven genom crank armen/fjädern och en handfull baseplates som var gängpaj eller hade muttrar på baksidan, bytt alla småspruckna flipprar, bytt flertalet standup targets och sett till att de har frächa dämpare, fixat till alla bumprar, gjort rent alla bladswitchar, samtliga spel har fått nya kulor, bytt alla trasiga lampor. Även rengjort lamphållarna, insertsen och spolarna på de skitigaste spelen, svetsat ihop 7 ramper och diverse annat som spräckts, bytt flertalet opåltliga swichar och optokort+ optos, bytt alla brända kontakter, hållare och kablage, vänt rätt alla dioder som gett spökande fel, bytt några taransistorer som inte höll måttet, fått bort alla felkoder som går att bli av med och givetvis allt möjligt pillande, byte av delar och putsande för att få det att flyta på så bra som möjligt och se fräscht ut.

Jag håller med om att spelen inte är i helt perfekt skick men jag har själv varit där 3 söndagar med 90kr och freeplay för att spela flipper, det är då jag har chansen att spela hela omgångar och känna lite djupare på hur allt är inställt och hur kulan gifter sig med de olika skotten. Vilket medfört att jag ställt om några flipprar och annat dagen efter som jag inte varit helt nöjd med. Jag har inte riktigt spelat alla spelen så grundligt än sedan de blev mer eller mindre isärplockade, så det kan finnas en eller annan  flipper som skulle kunna vara lite mer perfekt eller scoop eller ball guide som retunerar kulan bättre, tiltkänslighet och lutnings finlirande. Personligen tycker jag spelen lirar bättre än något utsällt spel jag någonsin spelat förutom de på Henriksberg som fungerat väldigt bra ibland. Tycker t.o.m de spelar bättre än ett par av spelen jag fick lottat på SM  där kulan studsade på flippern så det var omöjligt att göra direktskott från ramperna. Visst önskar jag att jag hunnit med mer såsom att förbättra alla kablar med dåliga lödningar och shoppat alla spel. Men jag ska försöka hålla alla spel i så gott skick jag kan, men jag är rädd för att tycker ni inte det är ok nu så kommer ni nog aldrig bli helt nöjda.

Var inte rädda för att säga till någon vaktmästare om något inte fungerar som det ska, det mesta brukar gå att lösa direkt utan några svårigheter. Säger ingen till så kan det ta ett tag innan felen upptäcks. Ni får jättegärna skriva felrapportering i någon tråd här på SFS. De senaste 4-5 åren har jag kollat till det här forumet 2-4 gånger om dagen, så det skulle vara ett snabbt sätt att få irritation felen återgärdade.

Ubbla:
Det var lite oturligt för dig med T3, själv spelade jag flertalet rundor på den samma kväll. Den spelade riktigt skönt tycker jag och kom till final battle i stort sett varje runda. Märkte att switchen till startknappen var lite dålig och man var ibland tvungen att trycka två gånger eller halvhårt på den, så den bytte jag givetvis under slutet av kvällen. Skulle du bara sagt till någon vaktmästare hade det nog blivit fixat direkt och du hade kunnat njuta lika mycket av spelet som jag.

Avatar har du rätt i att det var skamligt skitigt och glaset var väldigt sotigt och kletigt av fingeravtryck. Det gjorde jag också rent senare den kvällen när jag själv märkte det och bytte ut kulorna. anledningen till att de hade matta kulor är att jag testat kulor från 3 olika leverantörer och samtliga kulor därifrån blir magnetiska och fastnar i bolltråget efter bara ett fåral spel. Vilket hände i alla spel som har magneter. Har inte hittat någon bra lösning där förutom att då och då avmagnetisera kulorna och byta vissa tills de inte blir magnetiska lika fort.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Jag tycker ni har gjort ett mycket bra jobb, Faggan.

Var där idag och testade. Spelade i o f s bara på de nyare Stern-spelen, men det enda som jag har att anmärka på är att plastkulan fastnat i backboxen på T3:an. Att någon funktion strular på ett av många spel får man ju räkna med. Det gör det även i entusiast-lokalerna. Så med beröm godkänt skulle jag säga.

Keep up the good work.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Faggan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Har inte provspelat något än, men det är ju riktigt roligt när någon går in för att hålla spelen i bra skick. Har du fortsatt ansvar för spelen i år Faggan? :-)


Faggan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo det har jag. Det är tyvärr så att det är mycket annat som går sönder och behöver lagas, men  all tid jag får över lägger jag på att fixa till flipperspelen.


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
va där idag, jävlar va fint TAFet spelar, riktigt bra puts! :)

enda jag har att klaga på är att vänster flipper på monster bash (på övervåningen) inte funkar och att LOTR som står brevid borde nog pensioneras, knappt nåt som funkar som det ska där ju..


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Kul att höra från dig Faggan. :)

Jag lirade Monster Bash för ett tag sedan. Fungerade riktigt bra då. Tror jag spelade minst 20 credits hehe =)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


Tags: