Frispel

sedan 2001

Import från USA

fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
JPN: Klockrent beskrivet!
Matchstick Pinball


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Chr: Lotr-LE har 60Hz sperre? Hvordan løste du det?


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
LOTR-LE har den gamla generationen mpu, Whitestar. Där finns inte den Hz-spärren. Att inte detta spel fick säljas i Europa beror på ROHS direktiven som hade införts. Trots detta så finns det mängder med LOTR-LE i Europa. En snabb sökning gör att det än idag finns 2 st NIB att köpa (Sverige + Frankrike).

Hz spärren tillkom med den senaste generationens mpu kort, S.A.M.


akatora

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Så här skriver Stern:

Hi

You will have to contact your local distributor and ask them to reprogram your CPU board so it works in a 50 Hertz environment.  The transformer jumper plug and power box varistor will also need to be changed.

Jaha..så är det en lätt match då?


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Nu har jag letat fram UPSen här hemma - lite sent kanske men det e kul att återuppväcka gamla trådar ;)

Det är en http://www.criticalpowersupplies.co.uk/ge-digital-energy-vh-series-2000-on-line-ups
Antagligen sitter det två ackar i den, ska kika på det om nån e sugen på ett köp.

Man kan alltså ställa in o ut spänning o frekvens (permanent frequens converter)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Så här funkar det med momsen.
Du får endast betala moms på det deklarerade värdet på spelet. Med andra ord deklarerar du ett värde på 100kr får du betala momsen plus import samt tullavgifter som kan variera. Sen så sitter ofta tullen och håller din vara i några veckor (fast de nekar till detta). Nackdelen med att deklarera för lågt värde är att du inte kan försäkra vara över det deklarerade värdet.

Detta är iaf enligt min erfarenhet. Se även till att den som skickar flippret kryssar i "gift" eller "sample".
« Senast ändrad: december 05, 2013, 11:44:19 av webdiddy »


JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jag skulle vilja se det flipper som slinker igenom tullen markerat som gift. En gåva moms- och tullbefrias bara om värdet understiger 400 kronor. Tull behöver du aldrig betala om värdet understiger 1300 kronor.

Rätta mig om jag har fel. :-)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Spelautomater och delar räknas som tivoliutrustning.
All tivoliutrustning är tullfri.
Fraktpapperna måste dock tydligt ange att det är en spelautomat och/eller spelautomatsdelar, annars kan man felaktigt få en tullkostnad för prylarna.

Momsen slipper man dock inte.
« Senast ändrad: december 06, 2013, 09:42:46 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Med andra ord om man deklarerar det som spelautomat samt ett värde under 400kr så är saken biff!


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Samt att du måste hamna hos den tulldeklarerare som är efterbliven. Då är saken biff :-)


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Precis... tullen har all rätt att sätta värdet på varan du tar in.

Så även om du skriver 400kr på ett nytt flipper,eller beg så kan tullen anse att det är värt 40.000 och du åker på moms på dom 40.000 + frakten givetvis , den ska du också betala moms på...


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det e ju helt sjukt att de får lov att värdera saker på egen hand.

Hatar tulltjänstemän när det kommer till sånt här, de kan holla sig till at leta efter knark och ge fan i vad folk importera (lagliga saker) för privat bruk.

Sen så sitter de alltid och håller på sakerna i några veckor.
Varje gång jag beställt nått från utlandet och det tar mycket längre tid än normalt kan jag ge mig fan på att det fastnat hos tullen.


Tags: